NESCAFE – pierwsza na Å›wiecie kawa rozpuszczalna, obchodzi w tym roku swoje 70 urodziny.
Trwające ponad sześć lat prace nad nową postacią kawy rozpoczęto na prośbę Brazylijskiego Narodowego Instytutu Kawy. Znacząca nadprodukcja i ogromna nadwyżka kawy w Brazylii w latach 30-tych stały się inspiracją do poszukiwania nowego sposobu przetwarzania kawy tak, by można ją było przechowywać przez dłuższy czas. Zadanie to powierzono chemikowi z laboratorium Nestle - Maxowi
Rudolfowi Morgenthalerowi. Po latach badan i eksperymentowania ze skÅ‚adnikami, Morgenthaler dokonaÅ‚ epokowego wynalazku – otrzymaÅ‚ sproszkowana kawe, która po wsypaniu do wody zamieniaÅ‚a siÄ™ w aromatyczny napój. Firma Nestle natychmiast opatentowaÅ‚a kawe rozpuszczalnÄ…. Przygotowano liniÄ™ produkcyjnÄ… w fabryce w szwajcarskim Orbe, zaprojektowano opakowanie, opracowano dystrybucje i reklame, której główne hasÅ‚a brzmiaÅ‚y: "Prosto i szybko" oraz "Kawa bez dzbanka" i 1 kwietnia 1938 roku rozpoczÄ™to sprzedaż nowej kawy o nazwie stanowiacej poÅ‚aczenie słów "Nestlé" i "café"- NESCAFÉ.
takich wynalazków jak długopis, teflon, czy publikacja pierwszego komiksu z przygodami Supermana. Małe, brązowe puszki kawy rozpuszczalnej szybko stały się obiektem pożądania wszystkich kawoszy na świecie. Zachwycał się nią sam generał Dwight D. Eisenhower, który podczas II-ej wojny swiatowej listownie dziekował szefowi Nestlé za otrzymanie puszki kawy NESCAFÉ.
Pablo Picasso zas porucznikowi, który wręczył mu brazową puszkę tej kawy rozpuszczalnej, podarował swoją rzeźbę przedstawiającą rękę. Do popularyzacji kawy NESCAFÉ na swiecie przyczynił się w dużej mierze rząd Stanów Zjednoczonych, który umiescił kawę w milionach żołnierskich standardowych racji żywnosciowych. Podróżujaca w żołnierskim chlebaku mała brazowa puszka kawy NESCAFE
trafiła do Europy i na Daleki Wschód czesto stajśc się jednym z podstawowych środków
płatniczych w czasach wojny.
Po wojnie kawa NESCAFÉ szybko odnalazła swoje miejsce w rzeczywistości cywilnej.
Doskonale wpisała sie w nowy styl życia i odpowiadała na rodzące się potrzeby
codziennosci. Jej smak i aromat, oraz łatwy i szybki sposób przyrządzania dawały NESCAFÉ
znaczącą przewagę nad tradycyjnie parzoną kawą, więc na dobre zagościła w życiu
współczesnych. Wychodząc naprzeciw rodzącym się coraz to nowym oczekiwaniom, firma
Nestlé wprowadzała kolejne innowacje. W 1962 roku puszki kawy NESCAFÉ zastąpiono
szklanymi słoikami. Trzy lata pózniej opracowano proces technologiczny, który pozwolił na
uzyskiwanie granulek i w tym samym roku rozpoczęto produkcje kawy liofilizowanej NESCAFÉ Gold.
Z kolei w 1967 roku pojawiÅ‚ siÄ™ pierwszy czerwony kubek NESCAFÉ -wtedy przypominajÄ…cy raczej filiżankÄ™. Dopiero kilka lat pózniej przybraÅ‚ on swój obecny "kwadratowy" ksztaÅ‚t. Innowacyjność kawy rozpuszczalnej szÅ‚a w parze z duchem epoki –roztaÅ„czona w rytmie rock and roll’a mÅ‚odzież reprezentujÄ…ca tzw. "coffee bar culture" dostrzegaÅ‚a atrakcyjność szybkiej i pobudzajÄ…cej kawy rozpuszczalnej. W 1969 roku zaÅ›, kawa NESCAFÉ poleciaÅ‚a w kosmos wraz z zaÅ‚ogÄ… statku Apollo 11, której posÅ‚użyÅ‚a wówczas do eksperymentów nad osuszaniem produktów w niskich temperaturach.
z rozpuszczalną kawą z mlekiem i cukrem, czyli NESCAFÉ Classic 3 w 1. Ostatnim sukcesem tej marki było wprowadzenie w zeszłym roku na nasz rynek kawy klasy Ultra Premium: ekskluzywnej ALTA RICA oraz CAP COLOMBIE.
Dzis Polacy kupuja dwa razy wiecej kawy niż 10 lat temu i prawie połowa to kawa rozpuszczalna. Statystyczny Polak wypija 686 filiżanek kawy rocznie, najwiecej kawy w Europie wypijaja Skandynawowie,zwłaszcza Finowie, bo aż 1886 filiżanek.
Najczęściej zadawane pytania
Podobne artykuły:
Kawakawa
Wersja do druku
Szukaj
Co powinnaś wiedzieć o ochronie przeciwsłonecznej? 3 fakty na temat SPF
Czego potrzebuje skóra wiosnÄ… i latem? Zdecydowanie nawilżenia i regeneracji, ale także bardzo skutecznej ochrony przeciwsÅ‚onecznej. Kosmetolodzy wsk
Jakie gadżety reklamowe na targi?
Targi handlowe stanowią istotną platformę dla firm, aby promować swoje produkty i usługi, nawiązywać kontakty biznesowe oraz budować swoją markę. Jedn
Glinka kosmetyczna - dlaczego warto wykorzystywać ten składnik?
Glinki kosmetyczne, stosowane już w starożytnoÅ›ci, zapewniaÅ‚y piÄ™knÄ… skórÄ™ i gÅ‚adkie ciaÅ‚o zarówno kobietom, jak i mężczyznom. W skÅ‚adzie znajdujÄ
Produkty Danio – rozkoszna kremowość w kubeczku, saszetce lub butelce
Coraz wiÄ™cej osób zwraca uwagÄ™ nie tylko na smak, ale również na jakość i wartość odżywczÄ… produktów spożywczych. Producenci żyw
Medycyna estetyczna - poznaj kilka przykładowych zabiegów
Dla niektórych osób wyglÄ…d zewnÄ™trzny odgrywa znaczÄ…cÄ… rolÄ™ w życiu spoÅ‚ecznym oraz zawodowym. Dążenie do ideaÅ‚u piÄ™kna skÅ‚ania wiele