Święta to czas, gdy chętniej oddajemy się charytatywnej działalności. Wspieramy datkami instytucje charytatywne lub osobiście przekazujemy jedzenie i zabawki rodzinom potrzebującym. Także firma LEGO poczuła zew świąt i sprezentowała wszystkim rodzinnym domom dziecka w Polsce ogromne pudła swoich klocków wraz z zaproszeniem do udziału w konkursie edukacyjnym na projekt wymarzonego placu zabaw. Termin nadsyłania prac mija dopiero 31 grudnia 2008 roku, ale już z całej Polski napływać zaczęły prace od uszczęśliwionych prezentem dzieciaków.

Wspólna zabawa integruje dzieci – pisze opiekun rodzinnego domu dziecka w Koninie w liÅ›cie doÅ‚Ä…czonym do pracy konkursowej -  Dla mnie ważne byÅ‚o to, że dzieci miaÅ‚y wspólny cel, musiaÅ‚y pracować w grupie, podporzÄ…dkować siÄ™ sobie wzajemnie.. MusiaÅ‚y siÄ™gnąć do swojej wyobraźni i pamiÄ™ci, aby zbudować jakiekolwiek urzÄ…dzenie. Potężna dawka radoÅ›ci i zabawy, jak towarzyszyÅ‚a nam przy budowaniu nie miaÅ‚a koÅ„ca, a posiadanie tak dużej iloÅ›ci klocków jest już wielkÄ… nagrodÄ… za cierpliwość dzieci – kontynuuje.

Nasz projekt kilka razy byÅ‚ modyfikowany – pisze opiekun Rodzinnego Domu Dziecka w Ostrowcu koÅ‚o WaÅ‚cza – Dzieci przedstawiÅ‚y taki plac zabaw, na którym same chciaÅ‚yby spÄ™dzać wolny czas. Na zdjÄ™ciu gotowej konstrukcji widać zatem basen, huÅ›tawki…ale także quady. Na projekcie dzieci z Rodzinnego Domu dziecka w GiżaÅ‚kach (woj. wielkopolskie) widzimy oprócz huÅ›tawek także boisko i…skatepark. Jak widać nasze maluchy doskonale wiedzÄ…, co chciaÅ‚yby od ÅšwiÄ™tego MikoÅ‚aja.

Według Marii Skowrońskiej, Pedagog z Ośrodka Wspomagania Rodziny w Warszawie, jedną z najważniejszych funkcji, jaką powinny pełnić zabawki, jest stymulowanie rozwoju dziecka. By mogły pełnić taką rolę należy odpowiednio dobrać je do fazy rozwojowej dziecka. Dobrym miernikiem tego, czy dobrze wybraliśmy jest obserwowanie reakcji dziecka na daną zabawkę. Czy wzbudza ona radość? A może jest dziecku obojętna? Czy dziecko szybko się nią nudzi, czy też oferuje ona dziecku różne możliwości, co sprawia, że wciąż pozostaje atrakcyjna?

Dobrze dobrana zabawka pomaga w rozwoju kreatywności i wyobraźni. Idealna zabawka powinna, zatem z jednej strony sprawiać dziecku radość, ale z drugiej uczyć je, poprzez zabawę nowych umiejętności - nie tylko manualnych, ale i społecznych.

Klocki LEGO podobajÄ… siÄ™ praktycznie każdemu dziecku – mówi SkowroÅ„ska. RozwijajÄ… wyobraźniÄ™ przestrzennÄ…, uczÄ… rozpoznawania ksztaÅ‚tów i doboru kolorów. BawiÄ…c siÄ™ nimi dziecko rozwija w sobie także pewne pozytywne i przydatne w życiu cechy. Zabawa klockami uczy, bowiem cierpliwoÅ›ci i dokÅ‚adnoÅ›ci. Satysfakcja, którÄ… odczuje dziecko po samodzielnym uÅ‚ożeniu konstrukcji, jest pomocna w wyrabianiu w nim pewnoÅ›ci siebie.

W sumie w caÅ‚ej Polsce klocki od firmy LEGO otrzymaÅ‚o 277 Rodzinnych Domów Dziecka (czyli wszystkie tego typu placówki w Polsce).  SpoÅ›ród nadesÅ‚anych konkursowych zdjęć gotowych konstrukcji jury wybierze jednÄ… najciekawszÄ… i nagrodzi jÄ… robotem edukacyjnym LEGO MINDSTORMS NXT oraz laptopem. Taka formuÅ‚a konkursowa ma motywować dzieci do współdziaÅ‚ania, rozwijać w nich możliwoÅ›ci twórcze, zachÄ™cać do analizy, a także motywować do poszukiwania najlepszych rozwiÄ…zaÅ„.

4 zasady edukacyjne firmy LEGO

1.    Zbudować motywacjÄ™:
•    Dziecku należy wytÅ‚umaczyć cel zadania i pokazać, dlaczego ważne jest jego osiÄ…gniÄ™cie
•    DziÄ™ki temu dziecko samodzielnie bÄ™dzie szukaÅ‚o rozwiÄ…zaÅ„ dla konkretnych problemów
2.    ZachÄ™cić do tworzenia:
•    Bez wzglÄ™du na to, czy dziecko tworzy konstrukcje z klocków LEGO, czy też prezentacjÄ™ do szkoÅ‚y istotne jest jego osobiste zaangażowanie w proces tworzenia
•    Ważne jest wspieranie dziecka w wyznaczaniu sobie celów i nauczenie go doskonalenia swojego dzieÅ‚a, aż do osiÄ…gniÄ™cia zamierzonego efektu
3.    ZachÄ™cić do analizy
•    Dzieci należy uczyć krytycznego podejÅ›cia do tworzonych przez siebie dzieÅ‚ i porównywania osiÄ…gniÄ™tych rezultatów w stosunku do zakÅ‚adanych celów: Jak i dlaczego moje dzieÅ‚o funkcjonuje w taki a nie inny sposób? Czego siÄ™ dziÄ™ki temu nauczyÅ‚em? Jak zadanie to rozwiÄ…zali inni?
4.    Zmotywować do kontynuacji podjÄ™tych dziaÅ‚aÅ„
•    Proces uczenia nigdy siÄ™ nie koÅ„czy
•    Każdy proces twórczy to zadawanie sobie na nowo pytania "A co jeÅ›li?"
Warto, więc motywować dzieci do zadawania sobie pytania, jak mogłyby udoskonalić to, co stworzyły.








Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:

Sum wartości odżywcze
zabawki

Wersja do druku