WÅ›ród ogÅ‚oszeÅ„ o pracÄ™ wiele dotyczy sprzedaży. Obszar ten jest bardzo rozlegÅ‚y – obejmuje zarówno kontakty z klientami indywidualnymi, jak i z firmami, obsÅ‚ugÄ™ bezpoÅ›redniÄ…, telefonicznÄ… i online, w różnych branżach i w bardzo odmiennych warunkach pracy. Wszystkie stanowiska w sprzedaży majÄ… jednak pewnÄ… cechÄ™ wspólnÄ…: doskonale nadajÄ… siÄ™ dla kobiet. Co takiego majÄ… panie, że handel idzie im statystycznie lepiej? I odwrotnie – co daje kobietom praca w charakterze sprzedawcy lub opiekuna klienta?


Sprzedaż – domena kobiet

Powoli odchodzi do lamusa podziaÅ‚ na typowo mÄ™skie i typowo kobiece zawody. MaÅ‚o kogo dziwi już naprawiajÄ…ca samochód kobieta czy mężczyzna opiekujÄ…cy siÄ™ dziećmi w żłobku. A jednak nadal pewne branże wiążą siÄ™ ze zdecydowanÄ… przewagÄ… jednej z pÅ‚ci.

W handlu kobiety stanowiÄ… 65% pracowników, w sprzedaży detalicznej jest to nawet o kilka procent wiÄ™cej. Tym bardziej niesprawiedliwa jest luka pÅ‚acowa, wynoszÄ…ca ok. 15% pomiÄ™dzy wynagrodzeniem kobiety i mężczyzny o identycznych kompetencjach, zatrudnionych na tym samym stanowisku. Na szczęście coraz wiÄ™cej przedsiÄ™biorstw odchodzi od tego mizoginicznego stereotypu. Które firmy pÅ‚acÄ… kobietom uczciwie? Sprawdź opinie o pracodawcach w branży handlowej na GoWork.pl.

 

Kluczowe kompetencje kobiet w handlu

Dlaczego pracodawcy chÄ™tniej powierzajÄ… stanowiska zwiÄ…zane ze sprzedażą wÅ‚aÅ›nie kobietom? Wynika to z cech powszechnie wystÄ™pujÄ…cych wÅ‚aÅ›nie u nich. Wysoko rozwiniÄ™te zdolnoÅ›ci komunikacyjne, wysoka kultura osobista, umiejÄ™tność satysfakcjonujÄ…cego rozwiÄ…zywania konfliktów, zdolność perswazji czy wysoki poziom empatii, przekÅ‚adajÄ… siÄ™ na budowanie szczególnie silnych relacji handlowych z klientem.

Kobiety sÄ… najczęściej bardziej wrażliwe na potrzeby kontrahentów i zdolne do stawiania siÄ™ na ich miejscu. NegocjujÄ…c warunki sprzedaży z kobietÄ…, klient niejednokrotnie odczuwa, że staje ona niejako po jego stronie, starajÄ…c siÄ™ wywalczyć jak najkorzystniejszÄ… ofertÄ™. Wszystko to przekÅ‚ada siÄ™ na odnoszenie sukcesów w sprzedaży i realizacjÄ™ zaÅ‚ożonych przez pracodawcÄ™ planów, a co za tym idzie – na wyższe zarobki i premie.

 

Czy równouprawnienie dosiÄ™gnęło już handlu?

Skoro kobiety w handlu nadal zarabiajÄ… wiÄ™cej niż mężczyźni, to czy można mówić o równouprawnieniu? Coraz częściej tak. Pracodawcy dostrzegajÄ… potencjaÅ‚ paÅ„, który otwiera im Å›cieżkÄ™ kariery na identycznych co w przypadku mężczyzn zasadach.

Co wiÄ™cej, kobiety chÄ™tniej przyswajajÄ… nowÄ… wiedzÄ™ i sÄ… bardziej systematyczne i zorganizowane w toku nauki – to dlatego ze szkoleÅ„ czy kursów wynoszÄ… one czÄ™sto wiÄ™cej, niż ich koledzy. Ma to zwiÄ…zek z wielozadaniowoÅ›ciÄ…, która dla kobiet jest chlebem powszednim a dla mężczyzn – czÄ™sto nieosiÄ…galnÄ… abstrakcjÄ….

W wielu regionach Polski kobiety nadal stanowiÄ… wiÄ™kszość osób bezrobotnych – i to również szansa – mogÄ… bowiem skorzystać z licznych kierowanych do nich programów rozwojowym, w tym z praktyk, staży i kursów rozwijajÄ…cych umiejÄ™tnoÅ›ci przydatne w handlu.

 

Co praca w handlu daje kobiecie?

Kobieta może wiÄ™c stanowić dużą wartość dla przedsiÄ™biorstwa – a czy dziaÅ‚a to również w drugÄ… stronÄ™? Zdecydowanie – praca w handlu czÄ™sto bywa wybierana przez kobiety gÅ‚ównie ze wzglÄ™du na ich preferencje.

Możliwość zatrudnienia w niepełnym wymiarze godzin czy dostosowania grafiku do indywidualnych potrzeb pozwala łączyć karierę i zarabianie z życiem prywatnym i z samorealizacją w innych dziedzinach. To dlatego tak wiele kobiet decyduje się na pracę w charakterze sprzedawczyni, kasjerki czy opiekunki klienta.


 


Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


Wersja do druku