16 PAŹDZIERNIKA, SOBOTA

16.00 Arnon Grunberg, spotkanie prowadzi Jarosław Lipszyc (Zamek Ujazdowski)

Urodzony w 1971 roku w żydowskiej rodzinie w Amsterdamie. Dzięki swej pierwszej powieści „Blue Mondays” w wieku dwudziestu dwóch lat osiągnął niebywałą popularność i jako cudowne dziecko holenderskiej literatury nieustannie pojawiał się w mediach, a w telewizji reklamował książki telefoniczne. Jego felietony ukazują się w poczytnych gazetach, udziela wielu wywiadów i pozwala na promocje swoich książek w najbardziej komercyjnej formie. Mieszka w Nowym Jorku, gdzie - jak sam twierdzi - pracuje czasem jako kelner i ma osiemdziesięciodwuletnią narzeczoną.

16.00 Holland of the mind: Minoes (Minus), reż. Vincent Bal, Holandia 2001, 90’ (Zamek Ujazdowski, kino.lab)

Tibbe jest młodym dziennikarzem w lokalnej gazecie. Niestety jest zbyt nieśmiały jak na rasowego reportera i grozi mu zwolnienie. Redaktor naczelny daje mu ostatnią szansę: musi znaleźć jakiś wystrzałowy temat. Podczas gorączkowych poszukiwań napotyka niezwykłą Pannę Minoes, która twierdzi, że kiedyś była kotem. Dziewczyna zachowuje się jak kot, śpi w małym pudełku i komunikuje się z innymi zwierzętami. Koty obserwują ludzi i informują Minoes o swoich spostrzeżeniach. Dzięki temu Tibbe uzyskuje dostęp do niecodziennych informacji, co rzecz jasna pomaga mu w odniesieniu zawodowego sukcesu. Tyle tylko, że niektóre informacje mogą być niebezpieczne...

21.30 Holland of the mind: Rituelen (Rytuały) reż. Herbert Curiel, Holandia 1989, 90’ (Zamek Ujazdowski, kino.lab)

Film oparty na powieści Cees Nooteboom pod tym samym tytułem. Inni Wintrop (Derek De Lint), znany marszand sztuki i nałogowy kobieciarz obracający się wśród arystokratów i bogaczy, po wielkim krachu giełdowym traci wszystkie pieniądze i zostaje porzucony przez żonę. Wskutek niezwykłego zbiegu okoliczności, zaprzyjaźnia się z dużo od siebie młodszym synem swoich znajomych. Dzięki tej znajomości Wintrop zacznie patrzeć na świat w zupełnie nowy sposób. Rytuałem, wokół którego od tej pory będzie koncentrowało się jego życie będzie japońskie parzenie herbaty.

17 PAŹDZIERNIKA, NIEDZIELA

11.00 Szatańskie Tango, reż. Bela Tarr wg powieści László Krasznahorkaia Węgry/Niemcy/Szwajcaria 1994, 450’ (Zamek Ujazdowski, kino.lab)„Szatańskie tango”, pierwsza powieść László Krasznahorkaia została przez krytyków nie tylko dostrzeżona, lecz wręcz obwołana wydarzeniem literackim, obsypana nagrodami, w parę lat później sfilmowana przez Bela Tarra. Praca nad scenariuszem filmu, opartym na noweli László Krasznahorkaiego, trwała prawie dziesięć lat. Film kręcono przez trzy lata, największy wysiłek wkładając w pracę montażową. W efekcie powstało ponad siedmiogodzinne eksperymentalne dzieło, złożone zaledwie z 39 ujęć. Ten czarno-biały film, pozbawiony praktycznie fabuły i dialogów, zachwycający hipnotycznymi zdjęciami Gábora Medvigy’ego, okrzyknięty został mianem arcydzieła awangardowego kina drugiej połowy XX wieku. „Szatańskie tango” od lat stanowi inspirację artystyczną dla wielu reżyserów, fotografów i krytyków, w tym m.in. dla Gusa van Santa i Susan Sontag.

László Krasznahorkai (ur. 1954) studiował prawo i hungarystykę na uniwersytetach w Szeged i Budapeszcie. Całymi latami wędrował po kraju, imając się różnych zawodów, lecz po opublikowaniu w 1985 roku „Szatańskiego tanga” zajął się wyłącznie pracą pisarską. Jego proza doczekała się przekładów na angielski, francuski i niemiecki. Krasznahorkai współpracował z reżyserem Bélą Tarrem nad scenariuszami do filmów według swoich książek, m.in. „Szatańskie tango” oraz „Az ellenállás melankóliája” (1989, Melancholia oporu). Późniejsze powieści Krasznahorkaia to m.in. „A Théseus-általános” (1993, Tezeusz uniwersalny) oraz „Háború és háború” (1999, Wojna i wojna).

Béla Tarr (ur. 1955 roku) węgierski awangardowy scenarzysta i reżyser, uznany przez prestiżowy angielski miesięcznik filmowy „Sight & Sound” za jednego z najciekawszych współczesnych reżyserów, porównywany jest do Miclósa Jancsó, Theo Angelopoulusa, Michelangelo Antonioniego, Andrieja Tarkowskiego i Aleksandra Sokurowa.

17.00 Moses Isegawa + koncert AFRO BEAT SOUND SYSTEM

Moses Isegawa, urodzony w Ugandzie, wyjechał do Holandii z zamiarem napisania „wielkiej afrykańskiej powieści”.Zrealizował go publikując „Kroniki Abisyńskie” (Abessijnse kronieken), książkę scharakteryzowaną w „Süddeutsche Zeitung” jako „dzieje rodziny oraz społeczeństwa, historię o afrykańskich tradycjach i moralności, kalejdoskop fantazji, fantastycznych opowieści oraz marzeń.” Druga powieść Isegawy –„Gniazdo węży” (Slangenkuil) – oraz napisany przez niego obszerny esej, również zyskały duże uznanie. Obie powieści ukazały się w Polsce, w wydawnictwie Albatros.

Adam Leszczyński – dziennikarz „Wiedzy i Życia”, autor reportaży z Afryki, w tym książki „Naznaczeni. Afryka i AIDS”.

18 PAŹDZIERNIKA, PONIEDZIAŁEK

16.00 Matthijs van Boxsel „O głupocie europejskiej” (Zamek Ujazdowski, Kolekcja)

Historyk literatury, nad „Encyklopedią głupoty” (De encyclopedie van de domheid) pracował od 1980 roku. Obecnie kończy książkę „Topografie van de domheid” (Topografia głupoty), w której skatalogował wszystkie miasta i rejony słynące z przysłowiowej z głupoty. „Encyklopedia głupoty”, nominowana w 1999 do prestiżowej nagrody Generale Bank Literatuurpijs, ukazała się w Polsce w wydawnictwie W.A.B.

18.00 „Tartak” i „Tartak”. Daniel Odija i Łukasz Drewniak (Zamek Ujazdowski, Piwnice)

Daniel Odija (ur. 1974) jest autorem zbioru opowiadań "Podróże w miejscu" oraz dwóch powieści "Ulica" i "Tartak", za którą został nominowany do tegorocznej edycji nagrody literackiej Nike. Studiował polonistykę na Uniwersytecie Gdańskim. Członek Klubu Literackiego przy gdańskim oddziale Stowarzyszenia Pisarzy Polskich, publikował m.in. w "Autografie", "Ha!arcie", "Sycynie" i "Dekadzie Literackiej", jego proza znalazła się także w antologiach "Papiery wartościowe" i "Tekstylia. O rocznikach siedemdziesiątych". Pracuje jako dziennikarz w słupskim oddziale TVP. 17 września w krakowskim Teatrze im. Słowackiegoodbyła się premiera spektaklu osnutego wokół powieści Daniela Odii "Tartak" w reżyserii Agnieszki Olsten z muzyką Marcina i Bartłomieja Olesiów.

Łukasz Drewniak– krytyk teatralny; stały współpracownik „Tygodnika Powszechnego” i „Przekroju”, także „Dialogu”, „Didaskaliów” i innych”.

18.00 Holland of the mind: Bliźniaczki (De tweeling), reż. Ben Sombogaart, Holandia 2002, 135’ (Zamek Ujazdowski, kino.lab)

Historia dwóch sióstr rozdzielonych w dzieciństwie. Jedna z nich, Lotte (Thekla Reuten) dorastała w Holandii w typowej rodzinie należącej do klasy średniej; natomiast druga - Anna (Nadja Uhl) została wychowana przez ubogą rodzinę wiejska. Ich życie potoczyło się zupełnie różnymi ścieżkami. Anna już jako dorosła kobieta mieszka w Niemczech nazistowskich, a Lotte w Holandii. Reżyser skupia się na okresie wojny, podczas której obie są już dorosłe. Ukazuje wybory Anny i Lotte w najprostszych sytuacjach - wybory, które niepostrzeżenie wpływają na ich życie.Jednym z walorów filmu są znakomite zdjęcia polskiego operatora, Piotra Kukli.Film był pokazywany na zeszłorocznym Festiwalu Camerimage, otrzymał również nominację do Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego w 2003 roku.

20.30 Tessa de Loo. Spotkanie prowadzi Sławomir Sierakowski (Zamek Ujazdowski, kino.lab)

Tessa de Loo to pseudonim literacki Tineke Duyvené de Wit, urodzonej w Bussum w 1945 roku. Ukończyła niderlandystykę i przez kilka lat była nauczycielką, zanim zadebiutowała jako pisarka zbiorem krótkich opowiadań „De meisjes van de suikerfabriek” (Dziewczyny z cukrowni, 1983), cieszących się sporym powodzeniem. Następnie napisała powieść „Meander” (1986) oraz nowelę „Het rookoffer” (Ofiara całopalna). Później powstała powieść „Isabelle” (Izabela, 1986) oraz „Bliźniaczki” (De tweeling, 1994), którą można uznać dotychczas za najbardziej ambitne dzieło Tessy de Loo. „Bliźniaczki” ukazały się niedawno w polskim przekładzie, równocześnie z ostatnią powieścią de Loo” Świnia w pałacu” (Een varken in het paleis), obie wydane przez Pracownię Słów.

Sławomir Sierakowski – socjolog i publicysta. Założyciel i redaktor naczelny „Krytyki Politycznej”. Stale publikuje w „Gazecie Wyborczej”, „Rzeczpospolitej” i „Tygodniku Powszechnym”.

19 PAŹDZIERNIKA, WTOREK

16.00 Whose Europe? Matthijs van Boxsel, Laszlo Krasnohorkai, Roger Boyes, Piotr Cywiński, Michał Komar, Witalij Portnikow, Jean-Yves Potel, Vedrana Rudan, Janusz Rudnicki, Kristoff Hamann. Prowadzi Adam Krzemiński (Zamek Ujazdowski, Kolekcja)

W historii naszego kontynentu pojawiały się od czasu do czasu marzenia o wielkiej unii kultur i narodów, niektóre z nich nawet próbowano realizować, ale częściej na drodze podbojów i wchłaniania słabszych, rzadziej natomiast na drodze dobrowolnej akcesji. Nigdy dotąd nie pojawił się projekt tak całościowy, zszywający w jeden organizm Europę Zachodnią z Europą Środkową i Środkowowschodnią. Trudno, aby tak złożony i skomplikowany proces nie rodził nadziei, niepokojów, pytań i nie domagał się głębokiej, wieloaspektowej analizy. Filozofowie europejscy Habermas i Derrida w swoim słynnym manifeście zadają pytanie: „Czy istnieją historyczne doświadczenia, tradycje i zdobycze, które współtworzą u obywateli Europy świadomość wspólnie przeżywanego i kształtowanego losu politycznego? Atrakcyjna, ba, ‘zaraźliwa’ wizja przyszłej Europy nie spadnie z nieba. Dziś może się zrodzić tylko z niepokojącego poczucia bezradności.” Czy dla pokoleń wchodzących w życie europejski uniwersalizm jest szansą czy pułapką, czy ukształtowane społecznie formy i normy postępowania, które każdy naród utrwala we własnych wzorcach kultury nie ulegną trywializacji lub mongolizacji?

Michał Komar (ur. 1946) jest autorem „Piekła Conrada”, „Czarownic i innych”– książki o mechanizmach polowań na czarownice, których kontynuację widzi pisarz w dwudziestowiecznych totalitaryzmach, „Zmęczenia”, „Prośby o dobrą śmierć”, zbiorów „O obrotach losów i ciał” i „Bestariusza codziennego” oraz powieści „Trzy”. Jego książki dwukrotnie otrzymały tytuł Warszawskiej Premiery Literackiej. Jest również scenarzystą filmowym i autorem sztuk teatralnych, a także publicystą – m.in. pisuje felietony do "Tygodnika Powszechnego".

Janusz Rudnicki (ur. 1956) studiował slawistykę i germanistykę w Hamburgu, gdzie mieszka od 1983 roku. Stale współpracuje z „Twórczością”. Opublikował tomy prozy „Można żyć”, „Cholerny świat”, „Tam i z powrotem po tęczy”, „Męka kartoflana” oraz ostatnio opublikowanego zbioru „Mój Wermacht”

18.00 Marzena Broda i Inga Iwasiów (Zamek Ujazdowski, Piwnice)

Marzena Broda - autorka tomów poetyckich: "Światło Przestrzeni", "Cudzoziemszczyzna", "Migot Natury” oraz powieści "Nie dotykać Normana Hammera", "Latanie bez skrzydeł", a także sztuki teatralnej "Skaza” - premiera 16 października w Łodzi. Stale współpracuje z Kwartalnikiem Artystycznym, na którego łamach publikuje eseje i recenzje. Jej poezja była tłumaczona m. in. na język angielski, niemiecki, szwedzki, hiszpański, francuski, litewski, rosyjski, a dramat "Skaza” na język węgierski i niemiecki. Razem z Katarzyną Kasicą założyła teatr "Skaza” działający przy PWSFTViT w Łodzi, który swoją siedzibę ma w łódzkim Teatrze Studyjnym. Pracuje nad powieścią "Luka" i sztuką "3 siostry" będącą wariacją na temat "Trzech sióstr" Antoniego Czechowa.

Inga Iwasiów (ur. 1963) prozaiczka, poetka, eseistka, historyk literatury, wykładowca Uniwersytetu Szczecińskiego. Autorka monografii „Kresy w twórczości Włodzimierza Odojewskiego, Próba feministyczna”, zbioru opowiadań „Miasto –- ja – miasto”, tomu poezji „Miłość” oraz ostatnio wydanego zbiór wykładów na temat kulturowych, obyczajowych i praktycznych konsekwencji płci „Gender dla średnio zaawansowanych”. Publikuje m.in. w "Tekstach Drugich", "Ruchu Literackim", "Pamiętniku Literackim", "Nowych Książkach", "FA-arcie", "Zadrze". Od 1999 roku jest redaktorem naczelnym dwumiesięcznika kulturalnego "Pogranicza".

20.00 Noc poetów: „Mój wiersz, moje miasto. W hołdzie kartografii”, prowadzi Marcin Baran (Zamek Ujazdowski, Piwnice)

KIELCE – Krzysztof Jaworski (1966) poeta, prozaik, dramaturg, historyk literatury, swoje utwory publikował w wielu czasopismach i antologiach, m. in. w „brulionie”, „Twórczości” i „Dialogu”.

ŁÓDŹ – Jerzy Jarniewicz (1958) poeta i anglista, krytyk literacki, pracownik Uniwersytetu Łódzkiego, uczestnik Turner Lectures (Cambridge University) na zaproszenie noblisty Seamusa Heaneya. Autor kilku tomów poetyckich oraz książek krytycznych o współczesnej poezji i prozie języka angielskiego.

OPOLE – Jacek Gutorow (1970) poeta, krytyk, tłumacz. Pracuje w Instytucie Filologii Angielskiej Uniwersytetu Opolskiego. Laureat Nagrody im. Ludwika Frydego (2003).

POZNAŃ – Mariusz Grzebalski (1969) poeta, prozaik. Laureat nagrody im. Kazimiery Iłłakowiczówny za najlepszy debiut poetycki 1994 roku. W latach 1994-96 redaktor dwutygodnika literackiego „Nowy Nurt”.

PUŁAWY – Bohdan Zadura (1945) redaktor naczelny miesięcznika „Twórczość”. Współpracuje z „Literaturą na Świecie”. Otrzymał wiele nagród, m. in. nagrodę im. W. Piętaka (1994). Oprócz pisania wierszy uprawia też prozę i krytykę literacka oraz zajmuje się tłumaczeniami z języka rosyjskiego, węgierskiego i angielskiego.

WARSZAWA – Tadeusz Pióro (1960) poeta, prozaik, felietonista, historyk literatury, tłumacz z jęz. angielskiego (J. Ashbery, J. Schuyler, H. Matthews).Obecnie adiunkt anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Wraz z R.Menghamem i P.Szymorem opracował angielską antologię nowej poezji polskiej „Altered State” (Arc Publications, Todmorden 2003). Stały współpracownik „Przekroju” i „Literatury na Świecie”.

KRAKÓW – Marcin Baran (1963) poeta, redaktor. Wraz z Aną Skucińska i Elżbietą Wójcik-Leese opublikował antologię wierszy polskich poetów urodzonych między rokiem 1958 i 1969 „Carnivorous Boy, Carnivorous Bird” (Zephyr Press, Brookline, MA 2004). Pracownik Instytutu Książki, zajmuje się promocją książki i czytelnictwa w Polsce.

21.00 Holland of the mind: Charakter, reż. Mike van Diem, Holandia 1997, 124’ (Zamek Ujazdowski, kino.lab)

W portowym magazynie popełniono morderstwo. Ofiarą jest komornik Dreverhaven. Policja łapie domniemanego zabójcę. Okazuje się, że jest on nieślubnym synem zamordowanego – to Katadreuffe, obecnie wzięty prawnik. Z jego zeznań powoli wyłania się obraz gorzkiego dzieciństwa bękarta poniżanego przez rówieśników. Ten film to niezwykłe studium psychiki człowieka, który przez całe życie walczył o zamianę swojego statusu społecznego. Scenariusz tego niezwykle wysmakowanego plastycznie filmu, który w 1998 roku zdobył Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny, został oparty na powieści Ferdinanda Bordewijka z lat 30-tych.

20 PAŹDZIERNIKA, ŚRODA

16.00 Whose Europe? Matthijs van Boxsel, Laszlo Krasnohorkai, Roger Boyes, Piotr Cywiński, Michał Komar, Witalij Portnikow, Jean-Yves Potel, Vedrana Rudan, Janusz Rudnicki, Kristoff Hamann. Prowadzi Adam Krzemiński (Zamek Ujazdowski, Kolekcja)

18.00 Trudne słowo na „P”. Krzysztof Sołoducha, Krzysztof Uniłowski, Igor Stokfiszewski Prowadzenie: Konrad C. KęderGaleria Wizji. Performance. Miłka Malzahn, DJ Kuba Gossa, Zbyszek Filipiak (fotografie)Set poetycki. Marek K.E. Baczewski, Tomasz Gerszberg, Adam Kaczanowski, Tomasz Titkow. Prowadzenie – Cezary K. Kęder (Zamek Ujazdowski, Piwnice)

Tomasz Gerszberg (ur. 1970) publikuje w „FA-arcie” i innych pismach literackich, „Ciechozimek” (FA-art 2004) to jego debiutancka książka.

Adam Kaczanowski (ur. w 1976) autor książki prozatorskiej „Powieka” oraz tomu poezji „Życie przed śmiercią”. Wydawnictwo Prószyński i Ska zapowiada na 2005 rok jego powieściowy debiut. Mieszka w Poznaniu.

Marek Krystian Emanuel Baczewski (ur. 1963), poeta, dotychczas wydał „Fortepian Baczewskiego i inne konstrukcje”), „Taniec piórem”, „Kasandra idzie przypudrować nosek” „Antologia wierszy nieśmiałych”

Tomasz Titkow - autor tomów „Komu dzwoni budzik”. „Kocia ziemia”oraz „Fuga z makiem”, „Plan B”. Mieszka w Warszawie. W sieci: www.titkow.art.pl

Krzysztof Sołoducha (ur. w 1965) doktor filozofii i dziennikarz. Autor książki „Próba języka flux”. „Nadwyżki świadomości” (FA-art, 2004) to zbiór jego szkiców i felietonów publikowanych w swych pierwotnych wersjach w wydaniu internetowym i kwartalniku „FA-art”.

Krzysztof Uniłowski (ur. w 1967). Adiunkt w Zakładzie Krytyki Literackiej UŚ. Z kwartalnikiem literackim „FA-art” związany od roku 1989. Opublikował książki:” Skądinąd. Zapiski krytyczne”, „Polska proza innowacyjna w perspektywie postmodernizmu. Gombrowicz - Parnicki – Lem”, „Koloniści i koczownicy. O najnowszej prozie i krytyce literackiej” . Razem z Dariuszem Nowackim opracował tom szkiców „Była sobie krytyka… Wybór tekstów z lat dziewięćdziesiątych i pierwszych” (2003). Mieszka w Giszowcu.

Igor Stokfiszewski (ur. 1979), krytyk literacki, redaktor krakowskiego „HA!artu”. Współautor książki „Tekstylia” o formacji „roczników siedemdziesiątych” w literaturze polskiej.

Miłka Malzahn - autorka opowiadań („Baronowa Późna Jesień”) i wokalistka (przedsięwzięcie trip-hopowe „Mapa”). Bywa poetką („Rzeczy wydarzone”), pisuje sztuki teatralne i teksty piosenek. Jej pierwsza powieść „Królowa rabarbaru” (FA-art, 2004) to sensacyjna i przewrotna historia młodej, poszukującej swego miejsca w świecie kobiety. W sieci: www.mm.art.pl

Konrad Cezary Kęder vel Cezary K. Kęder ( ur. w 1965). Literat uprawiający wiele gatunków pod wieloma pseudonimami, autor książeczek parapoetyckich (m.in. „Sekwencje”) i powieści („Antologia twórczości postnatalnej”). Ostatnio wydał tom „Najnowszy model” (Świat Literacki, 2004). Redaktor naczelny kwartalnika literackiego „FA-art” oraz wortalu poświęconego czasopismom kulturalnym Witryna.Czasopism.pl.

20.00 Vedrana Rudan. Spotkanie prowadzi Kinga Dunin (Zamek Ujazdowski, Kolekcja)

Vedrana Rudan (ur. 1949) jest z zawodu dziennikarką. Przed ostatnią wojną na Bałkanach pracowała w radio, skąd została zwolnioną po dojściu w Chorwacji do władzy Franjo Tudźmana. Pisała do wszystkich niemal gazet chorwackich, ale nigdzie nie dostała stałej pracy. Wtedy wraz z mężem, adwokatem, którego zwolniono z pracy za pomocą faksu, otworzyła biuro sprzedaży nieruchomości „Orwell”. Przez dwanaście lat sprzedawali mieszkania i domy w portowym mieście Rijeka, gdzie mieszkają do dziś.Obecnie pisuje felietony do największego w Chorwacji tygodnika „Nacional” pod wspólnym tytułem „Złośliwostki i nowalijki”, choć nie udało jej się już wrócić naprawdę do dziennikarstwa.„Ucho, gardło, nóż”, swoją pierwszą książkę opublikowaną po polsku przez Drzewo Babel napisała, gdy wybuchła wojna, by – jak sama mówi – wyrwać się z apatii, nie oszaleć i nie strzelić sobie w łeb.

20.00 Pręgi. Specjalny pokaz filmu w reżyserii Magdaleny Piekorz wg scenariusza Wojciecha Kuczoka (Zamek Ujazdowski, kino.lab)

21.30 Magdalena Piekorz i Wojciech Kuczok. Spotkanie prowadzi Mateusz Werner (Zamek Ujazdowski, kino.lab)

Wojciech Kuczok (ur. 1972) poeta, prozaik, krytyk filmowy. Opublikował tom opowiadań „Opowieści słychane”, który został nominowany do Nagrody literackiej NIKE i nagrodzony przez Polskie Towarzystwo Wydawców Książek w roku 2000, a także zbiór opowiadań „Szkieleciarki”oraz tom poezji „Opowieści samowite”. We wrześniu nakładem W.A.B. ukazał się tom opowiadań „Widmokrąg”. Powieść „Gnój” uznana za Książkę Wiosny 2003 Poznańskiego Przeglądu Nowości Wydawniczych, nagrodzona została Paszportem "Polityki" za rok 2003 w dziedzinie literatury oraz Nagrodą NIKE 2004.Autor scenariusza do filmu „Pręgi” w reżyserii Magdaleny Piekorz, który” zdobył w tym roku "Złote Lwy" na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni. Magdalena Piekorz (ur.1974) zrealizowała siedem filmów dokumentalnych. Jej pierwszy film"Dziewczyny z Szymanowa" nagrodzony został Brązowym Lajkonikiem na XXXI Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Dokumentalnych i Krótkometrażowych w Krakowie, "Franciszkanski spontan" otrzymał Nagrodę Honorową Jury na II Małym Przeglądzie Form Dokumentalnych w Szczecinie, a "Przybysze" Grand Prix Festiwalu Euroshorts'99 - wszystkie emitowane w cyklu Jedynki "Czas na dokument". Od kilku lat realizuje filmy za granica. Najpierw "Znaleźć, zobaczyc, pochować" - film o kobietach w Bośni, które czekają na wiadomość o bliskich po wojnie w byłej Jugoslawii, potem "Piemonte" opowieść o miasteczku na Istrii, w ktorym mieszka tylko jeden człowiek, a ostatnio "Chicago" - serial dokumentalny dla telewizji TVN (współreżyseria, 25 odcinków). "Pręgi" według scenariusza Wojciecha Kuczoka to jej debiut fabularny, za który otrzymała nagrodę główną na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 2004 roku.

Mateusz Werner krytyk filmowy, koordynator projektów filmowych w Instytucie Adama Mickiewicza.

21 PAŹDZIERNIKA, CZWARTEK

18.00 Sylvie Germain, spotkanie prowadzi Cezary Michalski

Sylvie Germain (1954) doktor filozofii, w latach 1987-1993 wykładała filozofię w Szkole francuskiej w Pradze. Obecnie mieszka w Pau w Pirenejach. Jest autorką dziesięciu powieści,studium o Vermeerze i medytacji religijnych. Jest laureatką licznych nagród literackich, w tym TLS Scott Moncrieff Translation Prize w Wielkiej Brytanii i Prix Femina w roku 1989.

Cezary Michalski (ur. 1963) ukończył polonistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz studia slawistyczne w Paryżu, gdzie przebywał w latach 1988–1992. Po powrocie do Polski pracował m.in. w TVP SA, Radiu Plus, Telewizji Puls i dzienniku "Życie". W latach 1987–1997 współpracował z kwartalnikiem "bruLion". W Bibliotece "bruLionu" debiutował książką „Ezoteryczne źródła nazizmu”. Autor tomu esejów „Powrót człowieka bez właściwości” przyjętego jako kontrowersyjna próba sformułowania pokoleniowego manifestu. W roku 2000 wydał tom esejów „Ćwiczenia z bezstronności”, za który otrzymał Nagrodę im. Leszka Proroka, a także wybór publicystyki zatytułowany „Ministerstwo prawdy”.Opublikował dwie powieści: ”Siła odpychania” i „Jezioro radykałów”.

19.00 László Krasznahorkai i Wojciech Kuczok, spotkanie prowadzi Janusz Wróblewski

László Krasznahorkai (ur. 1954) studiował prawo i hungarystykę na uniwersytetach w Szeged i Budapeszcie. Całymi latami wędrował po kraju, imając się różnych zawodów, lecz po opublikowaniu w 1985 roku „Szatańskiego tanga” zajął się wyłącznie pracą pisarską. Jego proza doczekała się przekładów na angielski, francuski i niemiecki. Krasznahorkai współpracował z reżyserem Bélą Tarrem nad scenariuszami do filmów według swoich książek, m.in. „Szatańskie tango” oraz „Az ellenállás melankóliája” (1989, Melancholia oporu). Późniejsze powieści Krasznahorkaia to m.in. „A Théseus-általános” (1993, Tezeusz uniwersalny) oraz „Háború és háború” (1999, Wojna i wojna).

Wojciech Kuczok (ur. 1972) poeta, prozaik, krytyk filmowy. Opublikował tom opowiadań „Opowieści słychane”, który został nominowany do Nagrody literackiej NIKE i nagrodzony przez Polskie Towarzystwo Wydawców Książek w roku 2000, a także zbiór opowiadań „Szkieleciarki”oraz tom poezji „Opowieści samowite”. We wrześniu nakładem W.A.B. ukazał się tom opowiadań „Widmokrąg”. Powieść „Gnój” uznana za Książkę Wiosny 2003 Poznańskiego Przeglądu Nowości Wydawniczych, nagrodzona została Paszportem "Polityki" za rok 2003 w dziedzinie literatury oraz Nagrodą NIKE 2004.Autor scenariusza do filmu „Pręgi” w reżyserii Magdaleny Piekorz, który” zdobył w tym roku "Złote Lwy" na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni.

20.00 Paweł Mykietyn „Ładnienie” do wiersza Marcina Świetlickiego na baryton solo, klawesyn i kwartet smyczkowy (Zamek Ujazdowski, Kolekcja)

Paweł Mykietyn (ur. 1971) studia kompozytorskie pod kierunkiem Włodzimierza Kotońskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie ukończył w 1997 r. W wieku 22 lat zadebiutował na "Warszawskiej Jesieni" utworem La Strada. Dwa lata wcześniej, w 1995 r., jego utwór „3 dla 13” otrzymał pierwszą lokatę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Paryżu w kategorii twórczości kompozytorów do lat 30. Paweł Mykietyn jest założycielem zespołu Nonstrom, specjalizującego się w wykonaniach muzyki współczesnej; gra na klarnecie. Jest laureatem nagrody "Paszport" tygodnika "Polityka" (2000).Ważniejsze utwory z ostatnich lat Ignorant i szaleniec, opera kameralna wg T. Bernharda (2001), Koncert na klawesyn i orkiestrę (2002), Kartka z albumu na wiolonczelę i komputer (2002), Krzyki na smyczki (2002), Krew. Poemat symfoniczny na wielką orkiestrę (2003), Lekko na sześć głosów męskich (2003), Klave na klawesyn i orkiestrę kameralną (2004), ponadto muzyka teatralna i filmowa.Utwór” Ładnienie” do wiersza Marcina Świetlickiego pod tym samym tytułem powstał na zamówienie festiwalu Warszawska Jesień latem 2004 r. z myślą o znakomitym polskim barytonie Jerzym Artyszu.Partii solowej towarzyszy mikrotonowo nastrojony klawesyn oraz kwartet smyczkowy.

21.00 Kolekcja Niepozorni, bezdomni, zakopani. Trzech poetów metafizycznych: Pasewicz, Suska, Tkaczyszyn-Dycki. Prowadzi Marcin Sendecki (Zamek Ujazdowski, Kolekcja)

Edward Pasewicz (1970) poeta. Bywa, że komponuje muzykę. Buddysta.

Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki (1962) poeta i prozaik. Laureat Nagrody Literackiej im. Barbary Sadowskiej 1998.

Dariusz Suska (1968) poeta, absolwent fizyki na Uniwersytecie Wrocławskim. Wydał trzy tomy wierszy. Pracuje w dziale kulturalnym „Gazety Wyborczej”.

Marcin Sendecki (1967) poeta, autor zaliczany do ścisłego grona najwybitniejszych twórców tzw. pokolenia „brulionu”. Sekretarz redakcji tygodnika „Przekrój”.

21.30 Radio Świetlicki Live (Zamek Ujazdowski, Dziedziniec)

20.30 Holland of the mind: Oeroeg (Powrót do domu), reż. Hans Hylkema, Holandia 1993, 110’ (Zamek Ujazdowski, kino.lab)

Scenariusz tego filmu oparto na powieści Helli Hasse pt. Oeroeg. Opowiada ona historię dwóch przyjaciół: Johan, syn holenderskiego posiadacza ziemskiego wychowuje się razem z Oeroegiem – synem służącego. Kilkunastoletni Johan wyjeżdża do Holandii na studia. Po ich ukończeniu zostaje wysłany do kolonii w Indonezji, aby jako żołnierz pomóc w stłumieniu antykolonialnego powstania. Powróciwszy do domu swojego dzieciństwa odnajduje ciało ojca, zamordowanego przez rebeliantów. Ich przywódcą najprawdopodobniej jest jego niegdyś najbliższy przyjaciel - Oeroeg. Johan postanawia pomścić ojca...

22 PAŹDZIERNIKA, PIĄTEK

18.00 Frédéric Beigbeder. Spotkanie z udziałem Kingi Dunin, Kazimiery Szczuki, Cezarego Michalskiego i Sławomira Sierakowskiego prowadzi Piotr Gruszczynski (Zamek Ujazdowski, Kolekcja)

Frédéric Beigbeder (urodzony w 1965) pisarz, krytyk literacki (pisze m.in. w „Le Figaro Littérraire”, „Voici”, „Lire”), autor programów radiowych i telewizyjnych, jest dyrektorem literackim jednego z największych francuskich wydawnictw, Flammarion. Autor zbioru opowiadań „Nouvelles sous ecstasy” (1999), czterech powieści: „Vacances dans le coma” (1994), „L’amour dure trois ans” (1997), „29,99” (2000) i „Windows on the World” (2003) – dwie ostatnie powieści wydane po polsku przez Oficynę Literacką Noir sur Blanc były nominowane do Nagrody Goncourtów i zostały laureatkami nagrody Lista Goncourtów – wybór polski. Windows on the World otrzymała też w 2003 ważną nagrodę - Prix Interallié. W 1994 r. stworzył Prix de Flore od nazwy sławnej paryskiej kawiarni na Saint-Germain–des-Prés. Co roku młody francuski autor, którego talent jury uzna za obiecujący, otrzymuje nagrodę w postaci 6000 euro i codziennie (przez rok) kieliszka Pouilly-fuissé we wspomnianej kawiarni. Wśród laureatów Prix de Flore znalazł się m.in. Michel Houellebecq.

Kinga Dunin (ur. 1954) autorka jest socjologiem kultury i krytykiem literackim, współautorką pracy socjologicznej „Cudze problemy. O ważności tego, co nieważne”, autorką pierwszej w Polsce książki feministycznej „Tao gospodyni domowej” i tomu esejów „Karoca z dyni”,, a także bardzo osobistej książki „Czego chcecie ode mnie, Wysokie Obcasy?” Pisuje do „Wysokich Obcasów”, „Res Publiki Nowej”, „Krytyki Politycznej”, „FA-artu”. Ostatnio opublikowana przez W.A.B. książka „Czytając Polskę” to wyjątkowy przykład połączenia krytyki literackiej, filozofii i socjologii

Cezary Michalski (ur. 1963) ukończył polonistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz studia slawistyczne w Paryżu, gdzie przebywał w latach 1988–1992. Po powrocie do Polski pracował m.in. w TVP SA, Radiu Plus, Telewizji Puls i dzienniku "Życie". W latach 1987–1997 współpracował z kwartalnikiem "bruLion". W Bibliotece "bruLionu" debiutował książką „Ezoteryczne źródła nazizmu”. Autor tomu esejów „Powrót człowieka bez właściwości” przyjętego jako kontrowersyjna próba sformułowania pokoleniowego manifestu. W roku 2000 wydał tom esejów „Ćwiczenia z bezstronności”, za który otrzymał Nagrodę im. Leszka Proroka, a także wybór publicystyki zatytułowany „Ministerstwo prawdy”.Opublikował dwie powieści: ”Siła odpychania” i „Jezioro radykałów”.

Sławomir Sierakowski, socjolog i publicysta. Założyciel i redaktor naczelny „Krytyki Politycznej”. Stale publikuje w „Gazecie Wyborczej”, „Rzeczpospolitej” i „Tygodniku Powszechnym”.

Kazimiera Szczuka - krytyk i historyk literatury. Pracuje w Instytucie Badań Literackich PAN, wykłada na warszawskich Gender Studies. Publikuje w "Gazecie Wyborczej", "Res Publice Nowej", "Tekstach Drugich", "Zadrze", "Biuletynie OŚKi". Autorka książek “Kopciuszek, Frankenstein i inne” oraz”Mileczenia owieczek. Rzeczy o aborcji”, ostatnio opublikowanej nakładem W.A.B..

Piotr Gruszczyński (1965) -- krytyk teatralny, stale współpracuje z "Tygodnikiem Powszechnym", "Res Publiką Nową", "Dialogiem", Programem Drugim Polskiego Radia oraz festiwalem teatralnym "Dialog-Wrocław". Autor książki „Ojcobójcy. Młodsi zdolniejsi w teatrze polskim”.

20.00 Pisanie Polski: Kinga Dunin, Przemysław Czapliński, Cezary Michalski, Piotr Siemion, Sławomir Shuty, Tomasz Piątek

Przemysław Czapliński (ur. 1962) historyk literatury, krytyk, profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; autor m.in. „Śladów przełom”u, książki o prozie polskiej lat 1976-1996 oraz napisanej wspólnie z Piotrem Śliwińskim krytycznoliterackiej syntezy „Literatura polska 1976-199”8. Ostatnio opublikował „Ruchome marginesy. Szkice o literaturze lat 90” oraz wraz z Maciejem Lecińskim, Elizą Szybowicz i Błażejem Warkockim „Kalendarium życia literackiego 1976-2000”.

Kinga Dunin (ur. 1954) autorka jest socjologiem kultury i krytykiem literackim, współautorką pracy socjologicznej „Cudze problemy. O ważności tego, co nieważne”, autorką pierwszej w Polsce książki feministycznej „Tao gospodyni domowej” i tomu esejów „Karoca z dyni”,, a także bardzo osobistej książki „Czego chcecie ode mnie, Wysokie Obcasy?” Pisuje do „Wysokich Obcasów”, „Res Publiki Nowej”, „Krytyki Politycznej”, „FA-artu”. Ostatnio opublikowana przez W.A.B. książka „Czytając Polskę” to wyjątkowy przykład połączenia krytyki literackiej, filozofii i socjologii

Cezary Michalski (ur. 1963) ukończył polonistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz studia slawistyczne w Paryżu, gdzie przebywał w latach 1988–1992. Po powrocie do Polski pracował m.in. w TVP SA, Radiu Plus, Telewizji Puls i dzienniku "Życie". W latach 1987–1997 współpracował z kwartalnikiem "bruLion". W Bibliotece "bruLionu" debiutował książką „Ezoteryczne źródła nazizmu”. Autor tomu esejów „Powrót człowieka bez właściwości” przyjętego jako kontrowersyjna próba sformułowania pokoleniowego manifestu. W roku 2000 wydał tom esejów „Ćwiczenia z bezstronności”, za który otrzymał Nagrodę im. Leszka Proroka, a także wybór publicystyki zatytułowany „Ministerstwo prawdy”.Opublikował dwie powieści: ”Siła odpychania” i

Piotr Siemion ( ur. w 1961) dzieciństwo i młodość spędził we Wrocławiu, a od końca lat osiemdziesiątych przebywał w USA i Kanadzie. Jest doktorem filozofii i nauk prawnych Uniwersytetu Columbia, tłumaczem literatury angielskiej i amerykańskiej, m.in. Roberta Nye'a i Thomasa Pynchona, autorem powieści „Niskie Łąki” i „Finimondo” (obie nakładem W.A.B.).

Sławomir Shuty (ur.1973) – prozaik, fotograf, reżyser filmów undergroundowych. Autor tomu opowiadań „Nowy wspaniały smak” i „Cukier w normie”, powieści „Bełkot”i ostatnio opublikowanej w W.A.B. „Zwał”, a także pierwszej polskiej powieści hipertekstowej „Blok”. Publikował w „Rastrze”, „Lampie i Iskrze Bożej”, „bruLionie”, stale współpracuje z „Ha!artem”.

Tomasz Piątek (ur. 1974) ukończył Universita' degli Studi di Milano (lingwistyka), pracował w agencji reklamowej, jako dziennikarz ("Polityka", "Gazeta Wyborcza”, "La Stampa", "Film", RMF, Inforadio, Radiostacja) oraz ekspert-psycholingwista analizujący ludzką osobowość na podstawie sposobu wymawiania głosek (Canal Plus). W latach 1997-1999 był uzależniony od heroiny. Debiutował w 2002 roku powieścią "Heroina".Opublikowana własnie nakładem Wydawnictwa Czarnego "Przypadek Justyny" to kolejna już książka po "Heroinie", "Kilku nocach poza domem", "Bagnie" oraz serii fantasy "Ukochani Poddani Cesarza". Jak twierdzi sam, dotąd najlepsza.

Zamknięcie: Koncert na saksofon i wiolonczelę Mikołaj Trzaska i Clementine Gasser (Zamek Ujazdowski, Piwnice)

Mikołaj Trzaska (1966) gra na saksofonach i klarnecie basowym, komponuje muzykę teatralną i filmową, współzałożyciel legendarnej już trójmiejskiej grupy „Miłość”. Grał m.in. z LesteremBowie, Tomaszem Stańko, Jean Luc Capozzo, Adamem Pierończykiem, Leszkiem Możdżerem, Marcinem Świetlickim, braćmi Olesiami. Lider grupy Łoskot, nagrał ponad 20 płyt.

Clementine Gasser urodziła się w Lucernie, gdzie studiowała w klasie wiolonczeli Petera Leiseganga w Lucerne Conservatoir, a następnie kompozycję jazzową w konserwatorium wiedeńskim. Mieszka i pracuje w Wiedniu. Jest laureatką 9. Międzynarodowej Nagrody w dziedzinie kompozycji Wiener Sommerseminar für Neue Musik. Wśród jej kompozycji jest między innymi muzyka na wiolonczelę i perkusję do „Spleen de Paris” Baudelaire’a .

23 PAŹDZIERNIKA, SOBOTA

20.30 Holland of the mind: Ontdekking van de Heme (Odkrycie nieb)a, reż. Jaroen Krabbe, Wlk. Bryt./Holandia 2001, 127’ (Zamek Ujazdowski, kino.lab)

Początek filmu wskazuje na klasyczną historię miłosnego trójkąta. Dwóch przyjaciół Onno i Max kocha tą samą kobietę. Onno stoi twardo na ziemi, zaangażowany w sprawy bardzo przyziemne jak polityka i archeologia. Max z kolei jest zapatrzony w gwiazdy, także dosłownie - jako astronom. Pewnego dnia odkrywa niezwykłą tajemnicę: dowiaduje się, gdzie tak naprawdę znajduje się “Niebo”. Discovery of Heaven to intrygujący, teologiczny thriller o Bogu, który rozczarowany ludźmi chce im odebrać tablice z 10 przykazaniami. Scenariusz filmu został oparty na powieści Harry’ego Mulisha.

24 PAŹDZIERNIKA, NIEDZIELA

16.00 Holland of the mind: Minoes (Minus) reż. Vincent Bal, Holandia 2001, 90’ (Zamek Ujazdowski, kino.lab)

Tibbe jest młodym dziennikarzem w lokalnej gazecie. Niestety jest zbyt nieśmiały jak na rasowego reportera i grozi mu zwolnienie. Redaktor naczelny daje mu ostatnią szansę: musi znaleźć jakiś wystrzałowy temat. Podczas gorączkowych poszukiwań napotyka niezwykłą Pannę Minoes, która twierdzi, że kiedyś była... kotem. Dziewczyna zachowuje się jak kot, śpi w małym pudełku i komunikuje się z innymi zwierzętami. Koty obserwują ludzi i informują Minoes o swoich spostrzeżeniach. Dzięki temu Tibbe uzyskuje dostęp do niecodziennych informacji, co rzecz jasna pomaga mu w odniesieniu zawodowego sukcesu. Tyle tylko, że niektóre informacje mogą być niebezpieczne...

18.00 Holland of the mind: De zwarte meteor (Czarny metor) reż. Guido Pieters, Holandia 2000, 108’ (Zamek Ujazdowski, kino.lab)

Rok 1957, małe, senne, prowincjonalne miasteczko w Holandii, Almelo. Senną atmosferę przerywa niezwykłe wydarzenie: miejscowy klub piłkarski, Heracles, sprowadza z RPA nową gwiazdę futbolu – czarnoskórego Steve’a Mokone. Mimo niechęci miejscowych do „obcego”, z piłkarzem zaprzyjaźnia się jeden z mieszkańców, piętnastoletni Felix. Ich przyjaźń zostanie wystawiona na ciężką próbę, ale dzięki niej w miasteczku dojdzie do dużych zmian...

Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:

j?zyk angielski

Wersja do druku