Jak mówi stare powiedzenie „ w zdrowym ciele, zdrowy duch”, które mówi o osiągnięciu harmonii pomiędzy ciałem, a duchem. Harmonia wewnątrz nas nie jest możliwa, jeśli w naszym życiu również ona nie zagości. Możemy ją osiągnąć poprzez zdrowy tryb życia na który składa się kilka elementów, takich jak: zbilansowana dieta, odpowiednia ilość snu, aktywność fizyczna oraz unikanie używek. Dodatkowo ważne są regularne badania lekarskie, dzięki którym będziemy mieli stałą kontrolę nad stanem naszego zdrowia.

Zbilansowana dieta – podstawa zdrowego organizmu

Zbilansowana dieta, to podstawa w doprowadzeniu organizmu do dobrej formy. Taka dieta powinna być odpowiednio dopasowana do naszych potrzeb, dostarczać nam wartościowych i odżywczych składników, takich jak białka, tłuszcze, węglowodany oraz błonnik, sole mineralne i witaminy. Składniki odżywcze dostarczają kalorie, budują tkanki, regulują przemianę materii oraz zapewniają odporność organizmowi. Błonnik usprawnia perystaltykę jelit przez co zapobiega zaparciom, a także chroni przed nowotworami układu pokarmowego. Witaminy razem z solami mineralnymi usuwają wolne rodniki, niektóre z nich mają także pozytywny wpływ na skórę i paznokcie lub na kości (wapń i fosfor). Na zdrowe odżywianie składa się spożywanie 4 – 5 posiłków dziennie, w odstępach czasowych około 3 – 4 godzin. Zalecane jest, aby śniadanie zjeść mniej więcej 30 minut po obudzeniu, a kolację najpóźniej 2 – 3 godziny przed snem. Dostosowanie się do tych zasad zapobiega obniżeniu przemiany materii i gromadzeniu kalorii w postaci tkanki tłuszczowej. Robiąc zakupy należy unikać produktów, które są przetworzone, ponieważ wszelkiego rodzaju konserwanty, emulgatory, słodziki mają negatywny wpływ na organizm. Centra medyczne coraz częściej oferują wizyty u dietetyka, który na podstawie badań lekarskich i ewentualnych dolegliwości odpowiednio zbilansuje jadłospis.

Jeśli chcesz zadbać o swoje zdrowie i wykonać badania lekarskie, odwiedź kompleksowe centrum medyczne POLMED: https://polmed.pl

Sen kluczem do prawidłowego funkcjonowania organizmu

Odpowiednia ilość snu, to jeden z najważniejszych elementów w doprowadzeniu swojego organizmu do prawidłowego funkcjonowania. Podczas snu nasz organizm się regeneruje, a mózg odpoczywa. Osoby, które śpią po 6 – 8 godzin na dobę zdecydowanie rzadziej chorują na schorzenia układu nerwowego (depresja, nerwica), krążenia oraz otyłość, co potwierdzają badania. Na dobry sen składa się także kilka elementów, jednym z nich jest odpowiednia temperatura, która nie powinna przekraczać 21 – 22 stopni Celsjusza, dodatkowo pomieszczenie powinno być dobrze wywietrzone.

Aktywność fizyczna – źródło pozytywnej energii

Regularnie uprawiany sport pozytywnie wpływa na nasz organizm, a także bardzo dobrze wpływa na nasze samopoczucie, ponieważ wydzielają się hormony szczęścia, takie jak serotonina i endorfiny. Chodzenie na spacery, basen, wycieczki na rowerze czy ćwiczenia na siłowni pomagają w zrzuceniu nadmiernych kilogramów i zapobiegają gromadzeniu się tkanki tłuszczowej. Aktywność fizyczna przyspiesza płynięcie krwi w naczyniach krwionośnych, dzięki czemu nasze tkanki są lepiej ukrwione i dotlenione. Często bywa tak, że w życiu codziennym nie mamy czasu lub siły na dodatkową aktywność fizyczną, dlatego warto jest w taki sposób wykorzystywać wolne weekendy lub urlopy.

Zbędne używki

Używki, to jedni z największych wrogów naszego organizmu. Palenie papierosów powoduje wytwarzanie się wolnych rodników, które negatywnie wpływają na nasze tkanki i przyspieszają proces starzenia się organizmu oraz nowotwory jamy ustnej, żołądka i pęcherza. Alkohol to puste kalorie. 1 gram alkoholu należy przeliczać mniej więcej jako 7 kalorii. Piciu alkoholu zazwyczaj towarzyszą różnego rodzaju niezdrowe przekąski, którymi dokładamy sobie kolejne zbędne kalorię, co w efekcie może doprowadzić do otyłości oraz nadciśnienia. Jedyną używką, która pozytywnie wpływa na nasz organizm, jest czerwone wino. Polifenole, które zawiera dobrze wpływają na układ krążenia i chronią przed zawałem oraz miażdżycą. Pamiętać należy jednak, aby nie przekraczać jednej lampki wina dziennie.



Podobne artykuły:


DRUKUJ