Czy dietetyk to specjalista, który pomaga tylko dorosłym? Zdecydowanie nie. I czy wizyta u dietetyka zarezerwowana jest tylko dla osób, które chcą walczyć z nadwagą lub otyłością oraz dla rodziców dzieci, których masa ciała jest za wysoka? Także nie! Na wizytę w gabinecie specjalisty ds. żywienia warto zdecydować się także wtedy, gdzie dziecko jest tzw. niejadkiem lub po to, by od najmłodszych lat kształtować w nim prawidłowe nawyki żywieniowe. Ponieważ dzieci rosną szybko, a ich organizmy intensywnie się rozwijają, należy zadbać o zróżnicowaną i odpowiednio zbilansowaną dietę. Sprawdź, jak dieta wpływa na rozwój dziecka i kiedy warto wybrać się z podopiecznym do dietetyka.

Jak dieta wpływa na rozwój dziecka?

Pierwsze lata życia dziecka są kluczowe dla rozwoju mózgu oraz całego organizmu. To do szóstego roku życia mózg rozwija się aż w 80%. Dieta ma ogromny wpływ na rozwój tego organu, w związku z czym konieczne jest dostarczanie wraz z pożywieniem odpowiednich składników odżywczych. Od sposobu żywienia w dzieciństwie zależy też rozwój wszystkich komórek ciała, kości oraz narządów, a także przyszłe nawyki żywieniowe.

Zdrowa dieta pomaga utrzymać też prawidłową masę ciała, która z jednej strony przekłada się na jakość życia dziecka, a z drugiej na jego zdrowie i samopoczucie. Coraz częściej u młodzieży w wieku gimnazjalnym diagnozuje się różnego rodzaju zaburzenia psychiczne, obniżenie nastroju, problemy z koncentracją i snem – przyczyn takiego stanu rzeczy można upatrywać w nieprawidłowej diecie. Niestety to, co dzieci i młodzież lubią najbardziej, czyli żywność wysokoprzetworzoną, słodycze, słone przekąski, gazowane napoje, ma negatywny wpływ na zdrowie. W związku z tym należy kształtować nawyki żywieniowe od najmłodszych lat i uczyć młodych ludzi, co jest dobre dla ich zdrowia.

Kiedy zabrać dziecko do dietetyka?

Niesłuszne jest przekonanie, że spotkania z dietetykiem są zarezerwowane dla osób, które chcą walczyć z nadwagą czy otyłością. Do gabinetu specjalisty dietetyk dziecięcy warto wybrać się przede wszystkim w następujących sytuacjach:

  • gdy dziecko jest obciążone ryzykiem wystąpienia chorób takich jak cukrzyca typu 1 lub 2 czy choroby tarczycy albo gdy już zachorowało,
  • w przypadku stosowania diet wegetariańskich i wegańskich – jeśli stosujesz dietę, która wyklucza produkty mięsne lub wszystkie produkty odzwierzęce i chcesz, aby Twoje dziecko również jadło ich jak najmniej, a przy tym by dobrze się rozwijało, koniecznie skonsultuj się z dietetykiem. W pierwszych latach życia dzieci potrzebują odpowiednich witamin, minerałów i składników odżywczych, które często są najlepiej przyswajalne właśnie z mięsem. Warto więc dowiedzieć się, co robić, by zapobiegać ich niedoborom,
  • gdy u dziecka rozwinęły się inne choroby przewlekłe, np. choroby wątroby, trzustki czy jelita,
  • gdy Twoje dziecko ma problem z osiągnięciem minimalnej masy ciała i jest tzw. niejadkiem,
  • w przypadku zdiagnozowanych alergii lub nietolerancji pokarmowych,
  • gdy wyniki badań krwi są nieprawidłowe (oczywiście w tej sytuacji konieczna jest także konsultacja z lekarzem, który oceni przyczyny i dobierze ewentualne sposoby leczenia),
  • gdy masa ciała dziecka jest za duża – aby młody człowiek chudł i jednocześnie dobrze się rozwijał, nie wystarczy zmniejszyć porcji jedzenia. To mogłoby przynieść efekt odwrotny do zamierzonego i pogorszyć stan zdrowia dziecka. Dziecko powinno przyjmować odpowiednią ilość kalorii, a do tego spożywać produkty bogate w składniki odżywcze. Dietetyk ułoży jadłospis w taki sposób, by dziecko schudło, ale jednocześnie dobrze się rozwijało,
  • gdy dziecko intensywnie i regularnie uprawia sport.

Największą rolę w procesie zdrowego odżywiania u dzieci odgrywają rodzice, jednak ułożenie odpowiedniego jadłospisu jest sporym wyzwaniem. Zwłaszcza w dzisiejszych czasach, gdy sklepowe półki uginają się pod ciężarem słodkich i słonych przekąsek oraz produktów opatrzonych hasłem „Fit” (które nie zawsze są zdrowe). Aby obrać właściwy kierunek i uczyć dziecko prawidłowych nawyków żywieniowych (oraz przyzwyczajać do smaku warzyw i owoców), warto skonsultować się z dietetykiem i nauczyć dziecko (oraz siebie), co i jak jeść, by czuć się dobrze i być zdrowym. Polecamy Dietetyków z Fizjo-clinica.pl


Podobne artykuły:

Ile kalorii ma bajaderka
Ile kalorii ma pizza bez mięsa
Ile kalorii ma kubuś
Ile kalorii ma pasta wege
Drożdżówka z lukrem kalorie

DRUKUJ