Większość z Was na pewno się zgodzi, że stresu w życiu doświadczamy zdecydowanie zbyt dużo. Co więcej, znaczna część tego stresu towarzyszy sytuacjom, które powinny być dla nas neutralne, jednak szaleńczy, cywilizacyjny pęd i ogrom wymagań jakie stawia nam społeczeństwo sprawia, że doświadczamy stresu w zupełnie inny sposób niż nasi przodkowie. W jaki sposób można się wspomóc w walce ze stresem?


Adaptogeny jako sposób na redukcję stresu

Z definicji, adaptogeny mają wspomagać przystosowywanie się organizmu do bodźców stresowych i niekorzystnego otoczenia. Dotyczy to zarówno sfery psychicznej, jak i fizycznej, a nawet stresu toksykologicznego, metabolicznego, immunologicznego i innych. Poza działaniem antystresowym, adaptogeny zazwyczaj mają też wiele innych działań prozdrowotnych, między innymi wpływając na zdrowie układu sercowo-naczyniowego, na aktywność układu odpornościowego, czy też regulację cukru we krwi, w zależności od rośliny.

Na jakie adaptogeny warto zwrócić uwagę?

Obecnie na rynku jest ogromny wybór adaptogenów, które różnią się nieco profilem działania. Większość to rośliny i grzyby wywodzące się z tradycyjnych mądrości indyjskiej Ajurwedy i Tradycyjnej Medycyny Chińskiej. Poniżej omówimy krótko charakterystykę tych najpopularniejszych adaptogenów.

Ashwagandha (witania ospała)

Ashwagandha jest w ścisłej czołówce nie tylko najpopularniejszych adaptogenów, ale też najlepiej sprzedających się suplementów diety z wszystkich kategorii. Ma ona działanie typowo uspokajające, poprawiające samopoczucie i redukujące stężenia kortyzolu, czyli hormonu stresu. Nierzadko Ashwagandha jest stosowana również jako remedium na problemy ze snem. Pewne dane wskazują na działanie antydepresyjne, a korzeń Ashwagandhy jest często wybierany jako naturalny środek na poprawę samopoczucia w początkowych stadiach depresji.

Rhodiola Rosea (Różeniec górski)

Różeniec górski jest adaptogenem o energetyzującym profilu działania, ma też dobrze znane właściwości antydepresyjne. Działa między innymi poprzez zahamowanie rozkładu neuroprzekaźników wpływających na poziom zadowolenia i uczucia dobrostanu – dopaminy, noradrenaliny i serotoniny. W dłuższej perspektywie Rhodiola Rosea wpływa też na ekspresję ponad tysiąca genów, z czego kilkaset jest zaangażowanych w regulację pracy układu nerwowego i funkcji psychologicznych. Rhodiola zazwyczaj działa dość szybko i pomaga wielu osobom z nadmiarem stresu. Jest też bardzo popularna wśród sportowców.

Bacopa Monnieri (Bakopa drobnolistna)

To ziele nie tylko uspokaja, ale i poprawia funkcje pamięciowe. Bacopa Monnieri nie działa od razu, efekt uspokajający pojawia zazwyczaj po pewnym czasie regularnego stosowania, jednak jest on bardzo stabilny i wynika z wpływu na podstawowe mechanizmy. Pozytywnie wpływa na układ nerwowy, pobudzając jego funkcje regeneracyjne (dzięki stymulacji czynników neurotroficznych), przez co dobrze wypływa na zapamiętywanie i ogólną pracę mózgu.

 


Podobne artykuły:


DRUKUJ