Ciało kobiety w ciąży przechodzi prawdziwą rewolucję. Zmienia się wszystko, a celem tych zmian jest zapewnienie dziecku optymalnych warunków do wzrostu i rozwoju. Z tego względu przyszła mama powinna zwracać większą uwagę na swoją dietę. Sposób odżywiania należy dostosować do zmieniających się potrzeb i warto się o to postarać odpowiednie wcześnie, aby organizm kobiety zaopatrzył się we wszystkie potrzebne składniki odżywcze.

Co to właściwie jest i czemu służy?

Kwas foliowy to witaminy z grupy B (występujące w żywności w postaci folianów), które regulują wzrost i rozwój komórek. Szczególny wpływ mają na układ nerwowy i mózg – zapobiegają uszkodzeniu zawiązków układu nerwowego (cewy nerwowej) u płodu, a co za tym idzie – mają wymierny wpływ na rozwój maluszka od chwili poczęcia. Zapewniają też ochronę przed poronieniami oraz zgonem wewnątrzmacicznym płodu. Samej kobiecie są one potrzebne w mniejszym stopniu.

Foliany są szczególnie ważne dla płodu w pierwszym trymestrze ciąży, kiedy rozwój dziecka jest najbardziej intensywny. Jednak zaleca się przyjmowanie 0,4 mg kwasu foliowego dziennie już około 3 miesiące przed planowaną ciążą oraz kontynuować przez cały czas jej trwania. Utrzymanie odpowiednio wysokiego poziomu folianów w organizmie jest wyjątkowo istotne dla kobiet, które przed ciążą stosowały antykoncepcję hormonalną oraz dla tych, które w przeszłości poroniły. Powinny one zadbać o dostarczenie większej, najlepiej pełnej przyswajalnej dawki folianów, która dodatkowo obniża poziom homocysteiny - aminokwasu, którego zbyt wysoki poziom sprzyja patologii ciąży. Trzeba jednak pamiętać, że nadmiar kwasu foliowego w organizmie może zwiększać ryzyko wystąpienia u dziecka astmy.

Inne skutki niedoboru kwasu foliowego.

Niedobór folianów w organizmie może doprowadzić do zahamowania wzrostu i odbudowy komórek, małej ilości czerwonych ciałek we krwi. Objawami braku może być uczucie przemęczenia oraz kłopoty z pamięcią i koncentracją. Zwiększona zostaje również podatność na występowanie lęku i niepokoju, depresji, a także niezwykle uciążliwej bezsenności. Niski poziom kwasu foliowego sprzyja zaburzeniom trawienia i wchłaniania składników odżywczych, co może prowadzić do niedożywienia, biegunki, zmniejszenia apetytu, a w konsekwencji do obniżenia masy ciała. U dzieci i młodzieży niedobór folianów może spowodować zahamowanie wzrostu.

Skąd wziąć kwas foliowy?

Jest on dostępny przede wszystkim w warzywach liściastych. Najwięcej kwasu foliowego zawarte jest w szpinaku, jednak można go znaleźć również w sałacie, kapuście, brokułach, szparagach, kalafiorze, brukselce, a także w mniejszych ilościach w pomidorach, grochu, fasoli, soczewicy, soi, burakach, orzechach, słoneczniku, drożdżach piwnych, wątrobie, żółtku jaja, pszenicy, pomarańczach, bananach i awokado.

Jednym ze źródeł folianów przyszłej mamy są suplementy diety. Statystycznie połowa ciężarnych jest narażona na zaburzenie przyswajania kwasu foliowego z pożywienia. Z pomocą przyszłej mamie mogą przyjść preparaty zawierające aktywną formę folianu – substancję o nazwie metafolina, dostępną w preparacie Femibion. Trzeba jednak pamiętać, że przed zażyciem jakiegokolwiek środka należy zasięgnąć porady lekarza lub farmaceuty.

Podobne artykuły:


DRUKUJ