"WyroÅ›nie z tego", "SÅ‚odki grubasek", "Ale masz pulchne rÄ…czki!" – czÄ™sto sÅ‚yszymy takie "komplementy" kierowane do naszych pociech. Liczba otyÅ‚ych dzieci roÅ›nie w alarmujÄ…cym tempie. Czy wiesz, co zjada Twoje dziecko każdego dnia, ile kalorii przyjmuje?

Jakie produkty dominujÄ…
w jego diecie i ile razy dziennie je? Zaburzenia odżywiania u dziecka mogą wystąpić na każdym etapie jego życia, dlatego niezwykle ważne jest kontrolowanie tego, co, kiedy i jak często dziecko zjada. Niestety często złe nawyki żywieniowe maluch zawdzięcza rodzicom.
Na pytanie, jak ksztaÅ‚tować dobre nawyki u mÅ‚odego czÅ‚owieka, odpowiada dr inż. Elżbieta Grzych – Tuleja, dietetyk z Centrum Leczenia OtyÅ‚oÅ›ci.

Dieta w beciku
Karmienie w pierwszym roku życia dziecka jest bardzo ważne. Organizm w tym czasie jest szczególnie wyczulony na sposób żywienia. Naturalny mechanizm, jakim jest uczucie gÅ‚odu, pozwala kontrolować ilość spożywanego przez dziecko pokarmu. Nie ma powodu, by nie ufać dziecku w tej kwestii – kiedy jest gÅ‚odne, z pewnoÅ›ciÄ… da nam o tym znać. Zbyt czÄ™ste karmienie dezorientuje zarówno dziecko, jak i rodziców – coraz trudniej bowiem rozpoznać realnÄ… potrzebÄ™ dziecka. NiemowlÄ™ karmione zbyt czÄ™sto może mieć zaburzenia w odczuwaniu sytoÅ›ci, trudnoÅ›ci z rozpoznawaniem uczucia gÅ‚odu
i reagowaniem na nie poprzez dawanie sygnałów rodzicom. Czasem jednak naturalna potrzeba rodziców do zaspokojenia potrzeb dziecka jest tak silnym instynktem, że trudno jest sobie realnie uÅ›wiadomić, kiedy dziecko sygnalizuje głód a kiedy innÄ… potrzebÄ™, tj. potrzeba bliskoÅ›ci czy zainteresowania. Maluch uczy siÄ™, że jedzenie tÅ‚umi inne potrzeby, jest lekarstwem na nudÄ™, sposobem zwrócenia na siebie uwagi rodziców, a także umożliwia czÄ™stszy z nimi kontakt. Takie skojarzenie zwykle ukorzenia siÄ™ w podÅ›wiadomoÅ›ci dziecka i czÄ™sto prowadzi do zaburzeÅ„ żywienia w późniejszych latach życia. W okresie, kiedy dieta dziecka jest systematycznie rozszerzana, rodzice również powinni szanować wybory maleÅ„stwa i nie karmić go na siÅ‚Ä™, kiedy już siÄ™ najadÅ‚o i nie podawać produktów, których dziecko wyraźnie odmawia. Wyznaczone przez producenta porcje jedzenia powinny być jedynie sugestiÄ…, a w żadnym wypadku reguÅ‚Ä…. Należy zwrócić uwagÄ™, by w diecie maluszka byÅ‚y obecne wszystkie skÅ‚adniki odżywcze oraz, by dieta obfitowaÅ‚a w różne produkty, w tym w warzywa i owoce. Równie ważnÄ… kwestiÄ… jest pojenie – przede wszystkim należy nauczyć siÄ™ rozróżniać, kiedy nasze dziecko jest rzeczywiÅ›cie gÅ‚odne, a kiedy tylko chce mu siÄ™ pić. Uczucie gÅ‚odu czÄ™sto bywa bowiem mylone z pragnieniem. Należy także pamiÄ™tać, że pragnienie dziecka gasimy zawsze wodÄ…, nigdy sokami czy sÅ‚odzonymi napojami, które dodatkowo wprowadzajÄ… duże dawki wÄ™glowodanów do diety malucha.

Wybory małego odkrywcy
CzÄ™sto sÅ‚yszy siÄ™, że to Å›rodowisko, otoczenie dziecka je wychowuje, a nie rodzice. Niezależnie od tego, jak jest naprawdÄ™, warto ksztaÅ‚tować nawyki dziecka od najmÅ‚odszych lat, kiedy jeszcze wpÅ‚yw rówieÅ›ników jest znikomy. Okres od ok. 12 miesiÄ…ca życia do okresu przedszkolnego to czas, kiedy dla malucha najsilniejszym autorytetem sÄ… rodzice. Na tym etapie wybory i nawyki żywieniowe rodziców najsilniej wpÅ‚ywajÄ… na dziecko, ale również jest to czas, kiedy domaga siÄ™ ono uczestniczenia we wspólnych, rodzinnych posiÅ‚kach, kiedy dziecko samo może wybierać skÅ‚adniki swojego posiÅ‚ku. WÅ‚aÅ›nie wtedy dzieci podpatrujÄ…, co jedzÄ… rodzice i również chcÄ… próbować tych samych produktów. Jest to dobra okazja, by nauczyć je, że posiÅ‚ek jest okazjÄ… do spotkania siÄ™ rodziny przy stole, porozmawiania, budowania wiÄ™zi, a nie tylko jedzenia. Od jakiegoÅ› czasu na popularnoÅ›ci zyskuje BLW (z ang. Baby-led weaning) – metoda wprowadzania staÅ‚ych pokarmów do diety dziecka, pomijajÄ…ca etap „papek” i umożliwiajÄ…ca maluchowi samodzielne jedzenie wybranych przez siebie pokarmów w odpowiedniej dla siebie iloÅ›ci. Dziecko spoÅ›ród produktów zaproponowanych przez rodzica samo wybiera, co chce zjeść i w jakiej iloÅ›ci. Ma wtedy możliwość poznawania nowych smaków, testowania faktur żywnoÅ›ci i wybierania tego, co mu smakuje. OczywiÅ›cie nadal należy przestrzegać zasad komponowania zbilansowanych posiÅ‚ków oraz wprowadzić regularność w rytmie karmienia – już nie na żądanie, ale w odpowiednich porach. Pierwszy posiÅ‚ek malec powinien spożyć krótko po przebudzeniu, a kolejne w odstÄ™pach, co 3-4 godziny. Ogromne znaczenie ma też pora ostatniego spożywanego w caÅ‚odniowym cyklu posiÅ‚ku oraz jego jakość. Na wieczór najlepiej zaplanować danie lekkostrawne, które nie obciąży żoÅ‚Ä…dka i nie bÄ™dzie powodować kÅ‚opotów
z zaśnięciem.

Jak sobie radzić z niejadkiem?
Rodzice powinni pamiętać, że dziecko nieposiadające jeszcze przyzwyczajeń żywieniowych potrafi
w doskonały sposób odczytywać potrzeby swojego organizmu. Dorosły słucha rad dietetyków dotyczących unikania pewnych połączeń produktów, ponieważ jest przyzwyczajony do polewania ziemniaków sosem, obkładania pieczywa całą paletą serów, wędlin i dipów. Kilkulatek najczęściej zje kanapkę oddzielając każdy ze składników. To wrodzona inteligencja żywieniowa, zanikająca
w procesie socjalizacji OdnoszÄ…c siÄ™ do żywienia dzieci w wieku przedszkolnym, warto wspomnieć również o dość licznej grupie „niejadków”, nad którymi rodzice wylewajÄ… morze Å‚ez, pojÄ… suplementami pobudzajÄ…cymi Å‚aknienie i ganiajÄ… z Å‚yżkÄ… zupy. NakÅ‚onienie dziecka do jedzenia bywa czasem bardzo trudne, można jednak spróbować uczynić to w niestandardowy sposób. Aktywne wÅ‚Ä…czenie dziecka w proces przygotowywania posiÅ‚ku, wspólne gotowanie z rodzicami w wyniku, którego powstaje wÅ‚asnorÄ™czne przyrzÄ…dzone danie, może być lepszym sposobem na odzyskanie apetytu. Dobrym pomysÅ‚em może być także nadawanie przygotowanym potrawom zabawnych nazw albo podawanie produktów w nowej formie np. owoce w postaci saÅ‚atki. PamiÄ™tajmy również, że jemy też „oczami”, zadbajmy wiÄ™c o to, by przygotowywane potrawy byÅ‚y kolorowe i estetycznie podane. Åšwietnym sposobem zachÄ™cajÄ…cym do jedzenia może być także atrakcyjna zastawa przeznaczona specjalnie dla dziecka. Ważne jest, by nie wywoÅ‚ywać dużo szumu wokół jedzenia oraz nie nagradzać np. sÅ‚odyczami za zjedzenie mniej lubianej potrawy, gdyż to bÄ™dzie sugerowaÅ‚o dziecku, że smakoÅ‚yki sÄ… lepszym jedzeniem niż zdrowe produkty.

Szkoła uczy
Z raportu NIK o lekcjach wychowania fizycznego wynika, że w starszych klasach szkół podstawowych na zajÄ™ciach w-f nie ćwiczy ok. 18 proc. uczniów. W gimnazjach i liceach – nawet do 30 proc. UnikajÄ… oni zajęć przede wszystkim dlatego, że zniechÄ™ca ich sposób oceny wyników oraz nuda. Nauczyciel, bÄ™dÄ…cy dla uczniów wzorem, powinien kreować wÅ›ród nich prozdrowotne postawy i dbać, by lekcje wychowania fizycznego, oprócz utrzymywania kondycji dziecka i rozwijania jego zdolnoÅ›ci ruchowych, byÅ‚y również przyjemnoÅ›ciÄ… i dobrÄ… zabawÄ…. Nie tylko unikanie aktywnoÅ›ci na w-f przyczynia siÄ™ do nadwagi dzieci w wieku szkolnym. Od kilku lat toczy siÄ™ debata odnoÅ›nie szkolnych sklepików i ich asortymentu. Dzieci najczęściej wydajÄ… pieniÄ…dze przeznaczone na zakup drugiego Å›niadania na barwiÄ…ce lizaki, wężowe żelki czy inne sÅ‚odycze. Potwierdza to diagnoza zdrowotna przeprowadzona w piÄ™ciu szczeciÅ„skich szkoÅ‚ach. WÅ›ród 768 przebadanych dzieci w wieku szkolnym aż 22 proc. zjadaÅ‚o sÅ‚odycze kilka razy dziennie. Niekorzystnie ksztaÅ‚towaÅ‚y siÄ™ też inne zwyczaje żywieniowe badanych uczniów. 7 proc. dzieci jadaÅ‚o tylko jeden posiÅ‚ek w ciÄ…gu dnia, a 26 proc. nie spożywaÅ‚o pierwszych Å›niadaÅ„ lub jadaÅ‚o je tylko w weekendy. Nieregularność spożywania posiÅ‚ków, ich sÅ‚aba jakość oraz brak ruchu powodujÄ…, że nadwaga i otyÅ‚ość wÅ›ród uczniów stajÄ… siÄ™ coraz powszechniejsze. PatrzÄ…c obiektywnie, mÅ‚ody czÅ‚owiek spÄ™dza Å›rednio sześć godzin siedzÄ…c w Å‚awce szkolnej, kolejne sześć w domu przed komputerem. Nie zażywa ruchu, który pozwoliÅ‚by mu spalić przyjÄ™ty wraz z pożywieniem Å‚adunek energetyczny, ponieważ z kolegami spotyka siÄ™ w „sieci”. Na straży zdrowia dziecka powinni wiÄ™c stać zarówno rodzice, jak i nauczyciele - dajÄ…c dobry przykÅ‚ad  i ksztaÅ‚tujÄ…c zamiÅ‚owanie do aktywnego spÄ™dzania czasu.
Statystyki wstrząsają. Według szacunkowych danych Instytutu Żywności i Żywienia na nadwagę
i otyłość może cierpieć aż 18 % populacji dzieci i młodzieży w Polsce. Dziecko z nadwagą najczęściej wyrasta na otyłego dorosłego, dlatego należy wprowadzać zasady racjonalnego żywienia od najmłodszych lat. Od urodzenia, pierwszego kroku, po przedszkole czy szkołę należy przekazywać
i utrwalać pozytywne wzorce żywieniowe. Otyłość bowiem stawia bariery - fizyczne, społeczne
oraz emocjonalne. Nadal wiąże siÄ™ z odrzuceniem spoÅ‚ecznym, a to z kolei może prowadzić do depresji i „zajadania” problemu.


Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:

Ile kalorii ma bajaderka
Ile kalorii ma Zupa z białej fasoli

Wersja do druku