Codzienna podróż na trasie dom-praca daje Å›rednio siedem godzin tygodniowo spÄ™dzonych w aucie – wynika z badaÅ„ CBOS. Po pewnym czasie droga wydaje nam siÄ™ tak znana, że przemierzamy jÄ… jadÄ…c „na pamięć”. Niestety, w wielu przypadkach, przyzwyczajenia wygrywajÄ… ze zdrowym rozsÄ…dkiem.


W sierpniu 2012 roku Centrum Badań Opinii Społecznej przeprowadziło badanie na temat codziennej mobilności Polaków. Wynika z niego, że najwięcej, bo aż 43% naszych rodaków, jako środek transportu do pracy wybiera samochód, poświęcając na dojazdy średnio 7 godzin tygodniowo.

Oczy dookoła głowy
Priorytetową rolę podczas kierowania pojazdem odgrywa wyobraźnia prowadzącego, pozwalająca przewidzieć nagłe zagrożenia. Codzienne przemierzanie tej samej drogi wywołuje w kierowcach zwodnicze poczucie bezpieczeństwa, które obniża skupienie i sprawia, że w mniejszym stopniu kontrolują to, co dzieje się na jezdni. W drodze do pracy częściej niż na obcych trasach prowadzimy rozmowy telefoniczne przez słuchawkę, sprawdzamy posty na Facebooku, kończymy poranną toaletę (makijaż) lub nawet jemy śniadanie.
– CzÄ™sto zapominamy, że te zbÄ™dne czynnoÅ›ci wykonywane w aucie znaczÄ…co obniżajÄ… naszÄ… koncentracjÄ™ na drodze i sÄ… jednÄ… z najczÄ™stszych przyczyn wypadków. Mimo że do kolizji może dojść praktycznie wszÄ™dzie, to wielu niebezpiecznych sytuacji da siÄ™ uniknąć, stosujÄ…c kilka podstawowych zasad – doradza Eryk Biskupski ekspert ds. samochodowych systemów bezpieczeÅ„stwa z firmy Amervox.

Czynności obowiązkowe
Jednym z najważniejszych aspektów jest zapewnienie sobie odpowiedniej widocznoÅ›ci. Wiadomo, że na warunki atmosferyczne nie mamy żadnego wpÅ‚ywu – jednak istotnÄ… kwestiÄ… jest np. regularna kontrola dziaÅ‚ania wycieraczek i Å›wiateÅ‚. Każdorazowo należy także sprawdzić uÅ‚ożenie lusterek. PoprawÄ™ widocznoÅ›ci mogÄ… zapewnić nam również odpowiednie okulary. Nawet jeÅ›li nasz wzrok nie wymaga korekcji, to oczy kierowcy narażone sÄ… na dziaÅ‚anie promieni sÅ‚onecznych lub oÅ›lepiajÄ…ce odblaski. Warto pamiÄ™tać, że po oÅ›miogodzinnej pracy przed komputerem nasze oczy sÄ… zmÄ™czone i gorzej reagujÄ… na tego typu zjawiska. Zanim uruchomimy silnik samochodu i zapniemy pasy bezpieczeÅ„stwa, zwróćmy też uwagÄ™ na sposób, w jaki siedzimy. Powinien być on nie tylko wygodny, lecz również pozwalać nam w peÅ‚ni kontrolować to, co dzieje siÄ™ wewnÄ…trz pojazdu i na drodze. Komfort jazdy zapewni nam postawa, w której plecy oraz poÅ›ladki caÅ‚kowicie stykajÄ… siÄ™ z fotelem. Istotne jest także prawidÅ‚owe uÅ‚ożenie ramion oraz ich odlegÅ‚ość od kierownicy. WykonujÄ…c manewr skrÄ™cania nie powinniÅ›my zmieniać uÅ‚ożenia nadgarstków, a jedynie zginać lekko Å‚okcie. Także nasze kolana po maksymalnym wciÅ›niÄ™ciu pedałów muszÄ… pozostać lekko ugiÄ™te, a prawa piÄ™ta znajdować siÄ™ w jednej linii z nożnym hamulcem.

Odpowiednie nawyki
Podczas prowadzenia pojazdu powinniÅ›my do minimum ograniczyć wykonywanie czynnoÅ›ci niezwiÄ…zanych z jazdÄ…. JeÅ›li jednak niektóre z nich sÄ… nieuniknione, to warto zaopatrzyć siÄ™ w sprzÄ™ty, zwiÄ™kszajÄ…ce bezpieczeÅ„stwo i komfort kierowcy. Należą do nich np. zestawy gÅ‚oÅ›nomówiÄ…ce, pozwalajÄ…ce prowadzÄ…cemu pojazd rozmawiać przez telefon bez trzymania sÅ‚uchawki przy uchu. – Ich najwiÄ™kszÄ… zaletÄ… jest możliwość sterowania gÅ‚osem, czyli tzw. rozwiÄ…zanie „hands-free”, które umożliwia obsÅ‚ugiwanie sprzÄ™tu bez użycia rÄ…k. UrzÄ…dzenia te sÄ… także kompatybilne ze wszystkimi aparatami wyposażonymi w Bluetooth i majÄ…  możliwość podÅ‚Ä…czenia dwóch telefonów jednoczeÅ›nie. DziÄ™ki nim możemy także korzystać z innych funkcji np. odtwarzania muzyki – mówi Mariusz Sosnowski dystrybutor zestawów gÅ‚oÅ›nomówiÄ…cych Parrot. – Zestawy gÅ‚oÅ›nomówiÄ…ce majÄ… tÄ™ przewagÄ™ nad gÅ‚oÅ›nikami w telefonach komórkowych, że nie powodujÄ… zakłóceÅ„ podczas rozmowy, dziÄ™ki temu wyraźnie sÅ‚yszymy wszystko to, co mówi nasz rozmówca, niezależnie od panujÄ…cego w samochodzie haÅ‚asu.

SzczególnÄ… czujność podczas prowadzenia samochodu należy zachować na osiedlowych uliczkach, w pobliżu szkół, targowisk lub blokowisk. JeÅ›li przed  pracÄ… zawozimy do przedszkola lub szkoÅ‚y nasze dziecko, to także powinniÅ›my pamiÄ™tać o zapewnieniu mu bezpieczeÅ„stwa. Zgodnie z zapisami w Polskim Kodeksie Drogowym, w foteliku ochronnym należy przewozić malucha w wieku do 12 lat, którego wzrost nie przekracza 150 cm.

Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


Wersja do druku