Przychodzi taki moment, w którym już wiesz, że jesteś gotowa na dziecko. Zanim jednak zajdziesz w ciąże powinnaś się odpowiednio do tego przygotować. Krok po kroku podpowiemy Ci, co robić i jak doprowadzić swój organizm do równowagi.

Decyzja o dziecku musi być dokładnie przemyślana, dobrze jeśli zaczniemy się przygotowywać do poczęcia maleństwa już na kilka miesięcy wcześniej. Ten czas warto poświęcić na poprawę własnego zdrowia i kondycji fizycznej. O swój organizm powinien zadbać także Twój partner.


Z wizytą u lekarza

Swoje przygotowania możesz rozpocząć nie tylko od zmiany diety, ale przede wszystkim od wykonania podstawowych badań laboratoryjnych. Najczęściej należą do nich morfologia, badanie ogólne moczu, oznaczenie grupy krwi czy poziomu glukozy w surowicy- tłumaczy dr Marek Dawicki, ginekolog-położnik z Kliniki Zdrowia Kobiety INVICTA. Istotne na tym etapie jest także określenie poziomu hormonów tarczycy oraz poziomu przeciwciał toksoplazmozy i cytomegalii – chorób groźnych szczególnie w trakcie ciąży. Lekarz może zalecić również badanie na obecność antygenu HBS, pozwalające stwierdzić ewentualne zakażenie wirusowym zapaleniem wątroby typu B.

Kolejnym krokiem powinna być wizyta u Twojego lekarza ginekologa. Koniecznie poinformuj go o swoich planach  związanych z zajściem w ciąże.  Lejkarz powinien wykonać Ci rutynowe badanie piersi, USG narządu rodnego, cytologię, a także ocenę biocenozy pochwy. Jeśli dawno nie byłaś u stomatologa, poleca się także wykonanie przeglądu jamy ustnej i wyeliminowanie wszelkich ubytków, które po poczęciu maleństwa mogą okazać się niemożliwe do wyleczenia. U kobiet, u których w najbliższej rodzinie rodziły się dzieci z wadami rozwojowymi, należy oznaczyć również kariotyp. To pozwoli na oszacowanie ryzyka genetycznego i odpowiednie zaplanowanie profilaktyki.

Zdrowa dieta to podstawa

Zmiana dotychczasowych nawyków żywieniowych to konieczność. Odstawcie z partnerem wszelkie używki i zacznijcie zwracać większą uwagę na to, co znajduje się na Waszych talerzach. Warzywa, owoce i soki to podstawa zdrowej diety, a także bomba witaminowa, której przyszła mama nie powinna sobie odmawiać. Ograniczcie ilość wypijanej kawy i czarnej herbaty. Warto także zadbać o odpowiednią podaż białka zawartego w nabiale, mięsie czy rybach. Duże znaczenie ma również spożywanie produktów bogatych w błonnik, zapewniający właściwą pracę jelit. Przed ciążą zaleca się ograniczenie spożycia cukru, soli oraz wysokonasyconych tłuszczów zwierzęcych. Istotną sprawą jest też właściwa waga ciała, o którą warto zadbać z wyprzedzeniem. Nadwaga może mieć wpływ na gorszy przebieg ciąży (większa ilość powikłań), jak i trudniejszy poród. Z kolei organizm ciężarnej z niedowagą jest słabszy, co również może negatywnie odbić się na ciąży. Optymalna wartość wskaźnika BMI (stosunek masy ciała do wzrostu w metrach do kwadratu) powinna zawierać się w przedziale między 20 a 25- dodaje dr Marek Dawicki.

Kwas foliowy

Możesz zacząć go przyjmować nawet na rok przed planowaną ciążą. Jest dostępny w każdej aptece bez recepty. Jego przyjmowanie jest istotne przede wszystkim dlatego, że zapobiega rozwojowi wad układu nerwowego.

Nie zapominaj o ruchu

Żyj aktywnie i spędzaj jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu. Warto zastanowić się także nad zapisaniem się na fitness bądź innego rodzaju ćwiczenia fizyczne, które przygotują Twoje ciało na ciążę, a także do samego porodu. Aktywny tryb życia sprawi, że ominą Cię dokuczliwe bóle kręgosłupa czy nóg. Szczególny nacisk połóż na ćwiczenia rozwijające mięśnie: brzucha, pośladków, kręgosłupa i krocza.

fot. Katarzyna Piwecka, fotografia rodzinna Poznań (www.katarzynapiwecka.pl)