Pierwsze badania marketingu ukierunkowanego na płeć
Za granicÄ… co najmniej od dekady bada siÄ™ potrzeby, postawy i wartoÅ›ci kobiet, aby lepiej do nich docierać i dziÄ™ki temu zyskać nowy segment klientów i zwiÄ™kszać przychody. U najgÅ‚Ä™bszych podstaw marketingu kobiecego leży wiedza z zakresu różnic miÄ™dzy pÅ‚ciami, która pozwala wskazać skuteczne rozwiÄ…zania biznesowe z zakresu tworzenia strategii, produktów oraz komunikacji marketingowej kierowanej do kobiet. – mówi Ewelina KitliÅ„ska, WÅ‚aÅ›cicielka oraz Redaktor ProwadzÄ…ca Serwis MarketingKobiet.pl, jedna z autorek Raportu.
Raport zostaÅ‚ podzielony na trzy części. Z pierwszej części badania „Robienie zakupów i podejmowanie decyzji zakupowych” wynika, że to w wiÄ™kszoÅ›ci kobiety (61,7%) odpowiadajÄ… za robienie zakupów w gospodarstwach domowych. W przypadku zaÅ› podejmowania decyzji zakupowych dotyczÄ…cych różnych kategorii produktów, widać wyraźny podziaÅ‚ na stereotypowe role „damskie” i „mÄ™skie”. Kobiety uważane w naszym spoÅ‚eczeÅ„stwie za Westalki domowego ogniska, odpowiadajÄ… w 87,7% za wybór Å›rodków czystoÅ›ci oraz w 81,1% za wybór artykułów spożywczych. MÄ™skÄ… domenÄ… sÄ… decyzje podejmowane o zakupie samochodu oraz produktów RTV i AGD z poziomem odpowiednio 84,2% oraz 70,1%. Wyraźny podziaÅ‚ zaciera siÄ™ w przypadku wyboru produktów finansowych. Jednak mimo, że odpowiedzi badanych nie byÅ‚y już tak jednoznaczne, to wciąż mężczyźni przeważajÄ… w podejmowaniu decyzji o wyborze takich produktów w 65,4%.
Wyniki drugiej części badania dotyczÄ…cej zachowaÅ„ kobiet i mężczyzn jako konsumentów jednoznacznie wskazujÄ… (81,1%) na Å›wiadomość wpÅ‚ywu różnic pÅ‚ciowych na zachowania konsumenckie. WedÅ‚ug 73,5% badanych, kobiety sÄ… dużo bardziej wymagajÄ…cymi klientkami. ZastanawiajÄ…cy jest natomiast fakt, że mimo deklarowanych wiÄ™kszych oczekiwaÅ„ wobec produktu uważa siÄ™, że panie zbierajÄ… mniej informacji o produkcie (tylko 38,1% wskazaÅ„), niż mężczyźni. ZaskakujÄ…ce jest również to, że kobiety sÄ… uważane jako mniej lojalne wobec marki (41%), ponieważ Å›wiatowe badania w tym zakresie m.in. przedstawione w książce Marthy Barletty „Marekting skierowany do kobiet”, wskazujÄ… wrÄ™cz odwrotnie. Takie deklaracje mogÄ… wypÅ‚ywać z przekonaÅ„ respondentów, a nie z faktycznych zachowaÅ„ konsumenckich oraz mogÄ… mieć zwiÄ…zek z nieuÅ›wiadamianym czÄ™stszym obcowaniem kobiet z produktem oraz wybranÄ… markÄ… już na etapie zbierania informacji.
Trzecia część badania poświęcona marketingowi ukierunkowanemu na płeć i marketingowi kobiecemu, dowodzi, że w Polsce konsumenci nie mają jeszcze świadomości, że produkty mogą być lepiej dopasowane do ich potrzeb warunkowanych płcią. Przy czym dużo większą świadomością lepszego dopasowania produktów i marek do ich płci, oznaczają się panowie, niż panie. To może mieć związek z realizowanymi od lat działaniami marketingowymi, których odbiorcami w przeważającym stopniu byli mężczyźni. Świadczyć to może o tym, że kobiety pomimo iż mają wysokie oczekiwania rynkowe, to przy niewystarczającej ofercie kierowanej do nich, nie wiedzą, jak mogłaby ona wyglądać, bo rynek jeszcze nie do końca zrozumiał ich potrzeby.
Istotnym faktem wynikajÄ…cym z badania jest to, że, wÅ›ród konsumentów rodzi siÄ™ oczekiwanie na rozwój dziaÅ‚aÅ„ marketingowych dedykowanych kobietom – 61,8% respondentów uważa, że marketing skierowany do kobiet ma w Polsce przyszÅ‚ość. Jednak warunkiem tego jest, aby sygnaÅ‚y pÅ‚ynÄ…ce od konsumentek nie zostaÅ‚y zbagatelizowane. To daje marketerom duże pole do popisu, o ile bÄ™dÄ… chcieli zgÅ‚Ä™biać tÄ™ tematykÄ™: zapoznawać siÄ™ z publikacjami polskimi oraz zagranicznymi, jak również pogÅ‚Ä™biać swojÄ… wiedzÄ… na szkoleniach z zakresu marketingu skierowanego do kobiet – dodaje Ewelina KitliÅ„ska.
Najczęściej zadawane pytania
Podobne artykuły:
Wersja do druku
Szukaj
Co powinnaś wiedzieć o ochronie przeciwsłonecznej? 3 fakty na temat SPF
Czego potrzebuje skóra wiosnÄ… i latem? Zdecydowanie nawilżenia i regeneracji, ale także bardzo skutecznej ochrony przeciwsÅ‚onecznej. Kosmetolodzy wsk
Jakie gadżety reklamowe na targi?
Targi handlowe stanowią istotną platformę dla firm, aby promować swoje produkty i usługi, nawiązywać kontakty biznesowe oraz budować swoją markę. Jedn
Glinka kosmetyczna - dlaczego warto wykorzystywać ten składnik?
Glinki kosmetyczne, stosowane już w starożytnoÅ›ci, zapewniaÅ‚y piÄ™knÄ… skórÄ™ i gÅ‚adkie ciaÅ‚o zarówno kobietom, jak i mężczyznom. W skÅ‚adzie znajdujÄ
Produkty Danio – rozkoszna kremowość w kubeczku, saszetce lub butelce
Coraz wiÄ™cej osób zwraca uwagÄ™ nie tylko na smak, ale również na jakość i wartość odżywczÄ… produktów spożywczych. Producenci żyw
Medycyna estetyczna - poznaj kilka przykładowych zabiegów
Dla niektórych osób wyglÄ…d zewnÄ™trzny odgrywa znaczÄ…cÄ… rolÄ™ w życiu spoÅ‚ecznym oraz zawodowym. Dążenie do ideaÅ‚u piÄ™kna skÅ‚ania wiele