W Polsce za robienie zakupów w 62% odpowiadają kobiety, które są jednocześnie bardziej wymagającymi klientkami. Mężczyźni mają natomiast wyższe oczekiwania odnośnie dopasowania produktów i marek do ich płci.
Raport „PÅ‚eć Konsumenta w Marketingu” to pierwsze przeprowadzone w Polsce badanie dotyczÄ…ce marketingu ukierunkowanego na pÅ‚eć, którego wynik zostaÅ‚ opublikowany przez serwis www.MarketingKobiet.pl. Dotychczas polskie firmy realizujÄ…ce dziaÅ‚ania z zakresu gender marketingu oraz marketingu kobiecego, mogÅ‚y siÄ™ opierać wyÅ‚Ä…cznie na publikacjach i badaniach zagranicznych. Marketing skierowany do kobiet to budzÄ…cy siÄ™ dopiero w Polsce trend, jaki wynika z rosnÄ…cej siÅ‚y nabywczej pÅ‚ci piÄ™knej. WedÅ‚ug szacunków Boston Consulting Group, już w 2028 roku kobiety w USA bÄ™dÄ… Å›rednio zarabiaÅ‚y wiÄ™cej niż mężczyźni, a ich siÅ‚a nabywcza za 5 lat wyniesie ok. 28 bilionów dolarów.

Za granicÄ… co najmniej od dekady bada siÄ™ potrzeby, postawy i wartoÅ›ci kobiet, aby lepiej do nich docierać i dziÄ™ki temu zyskać nowy segment klientów i zwiÄ™kszać przychody. U najgÅ‚Ä™bszych podstaw marketingu kobiecego leży wiedza z zakresu różnic miÄ™dzy pÅ‚ciami, która pozwala wskazać skuteczne rozwiÄ…zania biznesowe z zakresu tworzenia strategii, produktów oraz komunikacji marketingowej kierowanej do kobiet. – mówi Ewelina KitliÅ„ska, WÅ‚aÅ›cicielka oraz Redaktor ProwadzÄ…ca Serwis MarketingKobiet.pl, jedna z autorek Raportu.

Raport zostaÅ‚ podzielony na trzy części. Z pierwszej części badania „Robienie zakupów i podejmowanie decyzji zakupowych” wynika, że to w wiÄ™kszoÅ›ci kobiety (61,7%) odpowiadajÄ… za robienie zakupów w gospodarstwach domowych. W przypadku zaÅ› podejmowania decyzji zakupowych dotyczÄ…cych różnych kategorii produktów, widać wyraźny podziaÅ‚ na stereotypowe role „damskie” i „mÄ™skie”. Kobiety uważane w naszym spoÅ‚eczeÅ„stwie za Westalki domowego ogniska, odpowiadajÄ… w 87,7% za wybór Å›rodków czystoÅ›ci oraz w 81,1% za wybór artykułów spożywczych. MÄ™skÄ… domenÄ… sÄ… decyzje podejmowane o zakupie samochodu oraz produktów RTV i AGD z poziomem odpowiednio 84,2% oraz 70,1%. Wyraźny podziaÅ‚ zaciera siÄ™ w przypadku wyboru produktów finansowych. Jednak mimo, że odpowiedzi badanych nie byÅ‚y już tak jednoznaczne, to wciąż mężczyźni przeważajÄ… w podejmowaniu decyzji o wyborze takich produktów w 65,4%.

Wyniki drugiej części badania dotyczÄ…cej zachowaÅ„ kobiet i mężczyzn jako konsumentów jednoznacznie wskazujÄ… (81,1%) na Å›wiadomość wpÅ‚ywu różnic pÅ‚ciowych na zachowania konsumenckie. WedÅ‚ug 73,5% badanych, kobiety sÄ… dużo bardziej wymagajÄ…cymi klientkami. ZastanawiajÄ…cy jest natomiast fakt, że mimo deklarowanych wiÄ™kszych oczekiwaÅ„ wobec produktu uważa siÄ™, że panie zbierajÄ… mniej informacji o produkcie (tylko 38,1% wskazaÅ„), niż mężczyźni. ZaskakujÄ…ce jest również to, że kobiety sÄ… uważane jako mniej lojalne wobec marki (41%), ponieważ Å›wiatowe badania w tym zakresie m.in. przedstawione w książce Marthy Barletty „Marekting skierowany do kobiet”, wskazujÄ… wrÄ™cz odwrotnie. Takie deklaracje mogÄ… wypÅ‚ywać z przekonaÅ„ respondentów, a nie z faktycznych zachowaÅ„ konsumenckich oraz mogÄ… mieć zwiÄ…zek z nieuÅ›wiadamianym czÄ™stszym obcowaniem kobiet z produktem oraz wybranÄ… markÄ… już na etapie zbierania informacji.





Trzecia część badania poÅ›wiÄ™cona marketingowi ukierunkowanemu na pÅ‚eć i marketingowi kobiecemu, dowodzi, że w Polsce konsumenci nie majÄ… jeszcze Å›wiadomoÅ›ci, że produkty mogÄ… być lepiej dopasowane do ich potrzeb warunkowanych pÅ‚ciÄ…. Przy czym dużo wiÄ™kszÄ… Å›wiadomoÅ›ciÄ… lepszego dopasowania produktów i marek  do ich pÅ‚ci, oznaczajÄ… siÄ™ panowie, niż panie. To może mieć zwiÄ…zek z realizowanymi od lat dziaÅ‚aniami marketingowymi, których odbiorcami w przeważajÄ…cym stopniu byli mężczyźni. Åšwiadczyć to może o tym, że kobiety pomimo iż majÄ… wysokie oczekiwania rynkowe, to przy niewystarczajÄ…cej ofercie kierowanej do nich, nie wiedzÄ…, jak mogÅ‚aby ona wyglÄ…dać, bo rynek jeszcze nie do koÅ„ca zrozumiaÅ‚ ich potrzeby.

Istotnym faktem wynikajÄ…cym z badania jest to, że, wÅ›ród konsumentów rodzi siÄ™ oczekiwanie na rozwój dziaÅ‚aÅ„ marketingowych dedykowanych kobietom – 61,8% respondentów uważa, że marketing skierowany do kobiet ma w Polsce przyszÅ‚ość. Jednak warunkiem tego jest, aby sygnaÅ‚y pÅ‚ynÄ…ce od konsumentek nie zostaÅ‚y zbagatelizowane. To daje marketerom duże pole do popisu, o ile bÄ™dÄ… chcieli zgÅ‚Ä™biać tÄ™ tematykÄ™: zapoznawać siÄ™ z publikacjami polskimi oraz zagranicznymi, jak również pogÅ‚Ä™biać swojÄ… wiedzÄ… na szkoleniach z zakresu marketingu skierowanego do kobiet – dodaje Ewelina KitliÅ„ska.


Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


Wersja do druku