Jaki prezent pod choinkÄ™? – z tym pytaniem trudno rozstać siÄ™ w grudniu. Na wystawach sklepowych Å›wiÄ…teczne ozdoby, MikoÅ‚aje i informacje o specjalnych ofertach. SzaÅ‚ zakupów siÄ™ zaczyna. I pytamy, skÄ…d brać na to wszystko pieniÄ…dze i czas?
Z każdym rokiem radzimy sobie inaczej. Nie gorzej, nie lepiej, ale po prostu inaczej. Doskonale widać to w badaniach konsumenckich, którym jesteśmy poddawani na każdym kroku. Obserwacje rynku w okresie przedświątecznym pozwalają przewidzieć charakter prezentowych zakupów.

Bez siatki, w sieci

„Nie mam czasu” – to jedno z najczęściej wypowiadanych zdaÅ„ na Å›wiecie. RzeczywiÅ›cie, przygotowania przedÅ›wiÄ…teczne wymagajÄ… umiejÄ™tnego manipulowania czasem. W tym roku Polacy poradzÄ… sobie z tym wyzwaniem Å›piewajÄ…co, wykorzystujÄ…c godziny spÄ™dzane w biurze. Jak donosi organizacja ISACA, aż 30 proc. pracowników, zamiast przemierzać kilometry alejek w galeriach handlowych, bÄ™dzie szukaÅ‚o podarków dla najbliższych w sieci. To wygodne rozwiÄ…zanie, a na dodatek – jak twierdzÄ… kupujÄ…cy -  stanowi rozrywkÄ™ w ciÄ…gu dÅ‚ugiego dnia pracy. Trafione prezenty Å›wiÄ…teczne zostanÄ… okupione przeciÄ™tnie dwoma dniami mozolnych poszukiwaÅ„ w sieci. Co dziesiÄ…ty ankietowany poÅ›wiÄ™ci tej czynnoÅ›ci nawet 30 godzin, czyli prawie cztery dni robocze! Liczebność grupy wykorzystujÄ…cej firmowy sprzÄ™t do e-zakupów nie zaskakuje w obliczu wyników badania firmy Gemius. 90 proc. zatrudnionych przyznaje siÄ™ do używania Internetu do celów prywatnych w godzinach pracy, a aż 33 proc. z nich robi wtedy zakupy. Niektórzy idÄ… dalej – 10 proc. badanych wybierze siÄ™ na zakupy, szukajÄ…c prezentów przez firmowÄ… komórkÄ™. Najnowsze badanie Money.pl wskazuje, że w grupie internetowych konsumentów kobiety preferujÄ… zakupy na aukcjach, zaÅ› trzech na czterech mężczyzn postawi na sklepy WWW. WierzÄ…c statystykom, wÅ›ród „wirtualnych” podarków najczęściej pojawiÄ… siÄ™ książki, ubrania i dodatki oraz sprzÄ™t RTV.

Kryzysowo zaciskajÄ…c pas?

Mimo globalnego kryzysu, Polska gospodarka ma siÄ™ dobrze, a nastroje Polaków wciąż sÄ… optymistyczne. Z badaÅ„ Ipsos dla portalu eBay wynika, że co trzeci Polak wydaje mniej niż przed kryzysem, ale aż 35 proc. zwiÄ™kszyÅ‚o wydatki. Deloitte podaje, że Å›wiÄ™ta i tym razem bÄ™dÄ… dostatnie. W tym roku wydamy o 1,6 proc. wiÄ™cej, czyli Å›rednio 1500 zÅ‚, z czego aż 700 zÅ‚ na upominki. Część z tych wydatków, jak co roku, pokryjÄ… kredyty, ale w porównaniu z ubiegÅ‚Ä… gwiazdkÄ… specjalnych ofert jest jak na lekarstwo. O grudniu, kiedy liczba zainteresowanych pożyczkami gotówkowymi zdecydowanie wzrasta, zwykÅ‚o siÄ™ myÅ›leć jako o czasie „bankowych żniw”, co skrzÄ™tnie wykorzystywaÅ‚y instytucje finansowe. Typowo Å›wiÄ…tecznÄ… promocjÄ™ znajdziemy jedynie w Banku Polskiej SpółdzielczoÅ›ci, Citibanku i Kredyt Banku. To efekt zaostrzonej polityki kredytowej. CiekawÄ… propozycjÄ™ dla bardziej wymagajÄ…cych kredytobiorców ma db kredyt. ZaciÄ…gajÄ…c ubezpieczony kredyt gotówkowy w wysokoÅ›ci od 15 do 25 tysiÄ™cy, klienci mogÄ… liczyć na oprocentowanie na poziomie 8,5%. Dla wielu wygodnym rozwiÄ…zaniem okaże siÄ™ wiÄ™c db kredyt konsolidacyjny, którym spÅ‚acimy dotychczasowe zadÅ‚użenia i dodatkowo otrzymamy gotówkÄ™ na Å›wiÄ™ta.

Na wariata?

Najgorszym doradcÄ… w kwestii podarków jest poÅ›piech. Pozostawienie zakupów na ostatniÄ… chwilÄ™ nie umili Å›wiÄ…tecznej atmosfery, co też zauważyli analitycy badaÅ„ zachowaÅ„ konsumenckich. W badaniu TNS AISA dla GE Money Banku 38 proc. Polaków deklarowaÅ‚o, że zacznie poszukiwania prezentów gwiazdkowych na tydzieÅ„ przed Å›wiÄ™tami, a 10 proc. – że zakoÅ„czy zakupy dopiero w WigiliÄ™. W tym roku Polacy nie chcÄ… czekać na ostatniÄ… chwilÄ™, bo wedÅ‚ug Deloitte aż 82 proc. Polaków chce uniknąć tÅ‚oku. Okazuje siÄ™, że Polacy nie należą do nazbyt spontanicznych w kwestii Bożego Narodzenia. Aż 57 proc. osób przepytanych przez Deloitte zamierzaÅ‚o zaplanować Å›wiÄ…teczny budżet, tak jak robiÅ‚o to do tej pory. 9 proc. konsumentów spontanicznie kupujÄ…cych w ubiegÅ‚ym roku, w tym postanowiÅ‚o zmienić swoje przyzwyczajenia i wczeÅ›niej przemyÅ›leć wydatki. Co trzeci nadal bÄ™dzie kierowaÅ‚ siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie impulsem podczas grudniowych wypraw do galerii handlowych.

Nie potrzeba żadnych badań, by stwierdzić, że i w tym roku Polacy poradzą sobie ze świątecznym rozgardiaszem. W większym czy mniejszym pędzie doczekamy Bożego Narodzenia, które - oby jak zwykle - było rodzinne, syte i pełne spełnionych marzeń.


Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


Wersja do druku