Rodzice pytani o powody, dla których zdecydowali się na zakup telefonu komórkowego dziecku, na pierwszym miejscu stawiają poczucie bezpieczeństwa. Wierzą, że w nagłych sytuacjach, zarówno oni, jak i dziecko nie będą mieli problemu z komunikacją między sobą. Komórka może więc stanowić pożyteczne narzędzie, które daje dziecku możliwość poznawania świata. Trzeba tylko pamiętać o ważnych zasadach korzystania z telefonu.
Modele telefonów, które obecnie sÄ… dostÄ™pne na rynku, daleko wykraczajÄ… poza funkcje zwykÅ‚ego telefonu – kolorowe tapety, polifoniczne dzwonki z najwiÄ™kszymi hitami oraz najwyższej jakoÅ›ci zdjÄ™cia sÄ… już teraz standardem. Co ważne – mogÄ… one nie tylko dostarczać rozrywki, ale również pomagać dziecku chÅ‚onąć rzeczywistość - motylek spotkany na spacerze, może stać siÄ™ nowÄ… tapetÄ…, a zdjÄ™cia mamy i taty zawsze sÄ… w zasiÄ™gu rÄ™ki. Dla dzieci wychowanych w mobilnym Å›wiecie, nowoÅ›ci technologiczne i skomplikowane funkcje telefonów nie sÄ… żadnÄ… zagadkÄ…. CzÄ™sto znajÄ… siÄ™ na telefonach dużo lepiej niż ich rodzice. Jednak jak siÄ™ okazuje dzieciom brakuje podstawowych zasad rozsÄ…dnego i kulturalnego korzystania z telefonu komórkowego, a o których wpojenie powinni zatroszczyć siÄ™ doroÅ›li.

- Przeprowadzone przez nas badania pokazujÄ… spore różnice w wiedzy rodziców i dzieci na temat użytkowania telefonów oraz konsekwencji jakie z tego pÅ‚ynÄ… - mówi Dorota Fronczek, przedstawiciel firmy CenterNet S.A., organizatora akcji Moja Pierwsza Komórka – To, co nam, dorosÅ‚ym, wydaje siÄ™ oczywiste, w oczach dziecka wyglÄ…da zupeÅ‚nie inaczej. Åšwiadomość tych różnic z pewnoÅ›ciÄ… pomoże rodzicom uczyć podopiecznych bezpiecznego korzystania z telefonu komórkowego.

Jednym ze sposobów na naukÄ™, mogÄ… być na przykÅ‚ad ciekawe zadania komiksy, filmiki, przygotowane w ramach akcji Moja Pierwsza Komórka, które można znaleźć na stronie  www.mojapierwszakomorka.pl. MateriaÅ‚y te pomagajÄ… uczyć dzieci ważnych zasad korzystania z telefonu komórkowego, takich jak na przykÅ‚ad korzystanie z telefonów alarmowych, czy informowanie, że „sÄ… miejsca, gdzie na telefon nie ma miejsca”, zgodnie z ideÄ… Å‚Ä…czenia przyjemnego z pożytecznym.

Jednak edukowanie w tym zakresie to nie tylko obowiÄ…zek rodziców, ale również nauczycieli. Dlatego z pomocÄ… powinny przyjść placówki oÅ›wiatowe i doÅ›wiadczeni pedagodzy, którzy najlepiej wiedzÄ… w jaki sposób rozmawiać z kilkulatkami o tak „dorosÅ‚ych” zjawiskach jak przemoc w Internecie, czyli również w telefonach komórkowych, czy też o sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia. Taki trend powoli możemy zaobserwować – w coraz wiÄ™kszej liczbie szkół. Na lekcjach wychowawczych, dodaje siÄ™ zajÄ™cia z zakresu kultury i bezpieczeÅ„stwa użytkowania telefonu komórkowego odbywajÄ…ce siÄ™ w formie zabawy m.in. poprzez rozwiÄ…zywanie krzyżówek, gier i interaktywnych pogadanek.

Kupić dziecku telefon jest bardzo łatwo, trudniej natomiast nauczyć posługiwania się nim. Umiejętność pisania sms-ów to nie wszystko. Dlatego od podejścia dorosłych zarówno w domu, jak i w szkole zależy czy dzieci staną się świadomymi użytkownikami telefonów i będą z nich korzystać w sposób bezpieczny, przede wszystkim dla siebie.

Ciekawostki

Czy wiesz, że:
- telefony komórkowe w Polsce posiada aż 34% dzieci w wieku 7-14 lat. Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat liczba młodych posiadaczy komórek zwiększyła się o 10%.
- zgodnie z RozporzÄ…dzeniem Ministra Edukacji Narodowej -  szkoÅ‚om nie wolno wydawać zakazu przynoszenia, czy też używania telefonów komórkowych. Placówki majÄ… jednak prawo do  okreÅ›lenia warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urzÄ…dzeÅ„ elektronicznych na terenie szkoÅ‚y.


Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


Wersja do druku