Austriacki artysta Leopold Kessler testuje możliwości i ograniczenia sfery publicznej półlegalnie interweniując w strukturę miasta. Podważa schematyczne modele zachowań wynikających z organizacji przestrzeni.

W tym celu dokonuje subtelnych korekt rzeczywistoÅ›ci – czÄ™sto niedostrzegalnych, mylonych z dziaÅ‚aniami porzÄ…dkowymi albo absurdem życia. Kto to zrobiÅ‚? To pytanie towarzyszy przypadkowym przechodniom, którzy skonfrontowani sÄ… z „przesuniÄ™ciami” Kesslera.

Filmowe dokumentacje akcji Kesslera pokazują także twórcze podejście do estetyki miasta, która wyznacza normy piękna i organizuje podziały w przestrzeni. Artysta traktuje ją jak eksperymentalny poligon. Znaki drogowe, skwery, chodniki, uliczne barierki stają się materiałem rzeźbiarskim i otrzymują nowe funkcje.

Kessler czÄ™sto wykorzystuje w swoich pracach gÅ‚oÅ›niki, mikrofony, kamery, zmieniajÄ…ce perspektywÄ™ spojrzenia. Na klatce nowohuckiego bloku umieszcza kamerÄ™ wÅ‚Ä…czajÄ…cÄ… siÄ™ na ruch, która rejestruje wejÅ›cia do mieszkania kolejnych grup ludzi (Life of the Others, 2009). W innej akcji rozwija elektryczny kabel z wiedeÅ„skiej akademii do swojego mieszkania, żeby nielegalnie pobierać stamtÄ…d prÄ…d (Diplom, 2004). Kessler poddaje także w wÄ…tpliwość granicÄ™ pomiÄ™dzy publicznym a prywatnym, doprowadzajÄ…c jÄ… do absurdu. W budce telefonicznej instaluje wewnÄ™trzny zamek, żeby zapewnić jeszcze wiÄ™kszÄ… dyskretność (Secured, 2005). SpoÅ‚eczna analiza jest u niego również satyrÄ… ze struktur bezpieczeÅ„stwa. Znak „policja” umieszczony nad komisariatem przerabia na Å›winkÄ™ skarbonkÄ™ (Safe Deposit, 2005), Å›wiadczÄ…c o tym, że symbol opieki sam nie potrafi ustrzec siÄ™ przed podobnymi żartami. Przypadkowi widzowie, którzy majÄ… okazjÄ™ oglÄ…dać uliczne dziaÅ‚ania Kesslera nie mogÄ… być pewni czy to, co siÄ™ dzieje na ich oczach to wandalizm, chÅ‚opiÄ™cy żart, czy zwykÅ‚e prace konserwatorskie. Artysta, zazwyczaj ubrany w niebieski pÅ‚aszcz albo drogowÄ… kamizelkÄ™, z walizkÄ… w rÄ™ce, wyglÄ…da jak pracownik sÅ‚użby drogowej albo robotnik montujÄ…cy urzÄ…dzenia. Kiedy na paryskiej ulicy Å›wiatÅ‚a zapalajÄ… siÄ™ i gasnÄ… w chaotycznym rytmie, granica pomiÄ™dzy prawdziwym a artystycznym Å›wiatem staje siÄ™ nie do rozpoznania (Privatised, 2003).


Leopold Kessler urodził się w 1976r. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Wiedniu, gdzie mieszka obecnie.


Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, pl. Szczepański 3 a, Kraków
wernisaż: czwartek, 5 marca 2009, godz.18.00
wystawa trwa od 6 marca do 19 kwietnia 2009 w godz. 11.00 - 18.00; codziennie z wyjątkiem poniedziałków, w czwartki galeria czynna do godz. 20.00



Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


Wersja do druku