Wszystkie rodzaje whisky Dewar’s majÄ… unikatowÄ…, dodatkowÄ… wartość, której inne szkockie whisky mieć nie mogÄ… – inteligencjÄ™ i mÄ…drość Tommy’ego Dewar’a. To on jest jednym z ojców sukcesu whisky Dewar’s. Aby zrozumieć w jaki sposób osiÄ…ga siÄ™ takie rezultaty, warto bliżej przyjrzeć siÄ™ historii jego życia i zasadom, którymi siÄ™ kierowaÅ‚. Å»yciowa mÄ…drość Tommy’ego wyraża siÄ™ w wyrazistych, dobrze spointowanych wypowiedziach, które dzisiaj znamy jako dewaryzmy.

Krótka historia wielkiej osobowości

Tommy urodziÅ‚ siÄ™ w 1864 r. w Perth, w Szkocji. ByÅ‚ synem John’a Dewar’a, który w 1846 roku zaÅ‚ożyÅ‚ firmÄ™ John Dewar & Sons.  To wÅ‚aÅ›nie synowie Johna przyczynili siÄ™ do wielkiego sukcesu marki Dewar’s. Brat Tommy’ego – John Alexander zajÄ…Å‚ siÄ™ ulepszaniem jakoÅ›ci whisky Dewar’s, a Thomas dziÄ™ki licznym podróżom i umiejÄ™tnoÅ›ciom biznesowym sprawiÅ‚, że Dewar’s White Label Scotch Whisky zaczęła być rozpoznawalna również poza granicami Szkocji. Tommy osiÄ…gnÄ…Å‚ to dziÄ™ki intensywnym dziaÅ‚aniom reklamowym i marketingowym. Za jego czasów wydatki marki Dewar’s w tym zakresie rosÅ‚y w oszaÅ‚amiajÄ…cym tempie, co poskutkowaÅ‚o ogromnym wzrostem sprzedaży tejże whisky.  Intensywna dziaÅ‚alność reklamowa wynikaÅ‚a z motta Thomasa: „Trzymaj siÄ™ reklamy, a reklama utrzyma ciebie”. PrzykÅ‚adem tej dziaÅ‚alnoÅ›ci sÄ…  sÅ‚ynne kampanie, takie jak: „Dewar Highlander” i „The Whisky of his Forefathers” – najdÅ‚uższa w historii marki Dewar’s. Dewar Highlander to najwiÄ™ksza, mechaniczna reklama w Europie w postaci szkockiego górala, która stanęła przy nabrzeżu Tamizy.

Thomas stworzyÅ‚ również pierwszÄ… reklamÄ™ kinowÄ… o napojach alkoholowych oraz pierwszy film dokumentalny o whisky, nakrÄ™cony w gorzelni Aberfeldy. Poza wielkimi sukcesami zwiÄ…zanymi z pracÄ… w John Dewar & Sons osiÄ…gniÄ™cia Tommy’ego byÅ‚y równie imponujÄ…ce. W roku 1897 zostaÅ‚ mianowany na Wysokiego Szeryfa Londynu. Trzy lata później zostaÅ‚ czÅ‚onkiem Parlamentu z ramienia konserwatystów, a w 1902 roku nadano mu tytuÅ‚ szlachecki. W 1919 roku zostaÅ‚ mianowany Baronem i zasiadÅ‚ w Izbie Lordów. W czasie 66-letniego życia Thomas Dewar osiÄ…gnÄ…Å‚ bardzo wiele sukcesów zarówno w sferze osobistej, jak i zawodowej. Tommy zmarÅ‚ jako bezpotomny kawaler w 1930 roku. CaÅ‚y swój majÄ…tek szacowany na 190 milionów dzisiejszych funtów zapisaÅ‚ bratankowi. Jego ostatnie sÅ‚owa brzmiaÅ‚y najprawdopodobniej tak: „Ten Å›wiat jest podÅ‚y, dlatego nikt nie chce z niego odchodzić”. Dzisiejsza wysoka pozycja whisky Dewar’s jest niezaprzeczalnie jego najwiÄ™kszÄ… zasÅ‚ugÄ…. Jest to jedna z najlepszych i najchÄ™tniej kupowanych szkockich whisky na Å›wiecie. Jest sprzedawana w ponad 140 krajach, a w wielu z nich jest liderem, np. w Wenezueli, Libanie czy Grecji.  W USA Dewar’s White Label Scotch Whisky jest najlepiej sprzedajÄ…cÄ… siÄ™ whisky i dominuje na rynku już od ponad dekady. Marka ta ma o prawie 35% wyższÄ… sprzedaż od rywali i jest najczęściej wybieranym rodzajem whisky zarówno przez mężczyzn, jak i przez kobiety.

Dewaryzmy – filozofia czÅ‚owieka sukcesu

Dewaryzm to lekka filozofia wyrażajÄ…ca przekonanie, że sukces można osiÄ…gnąć nie rezygnujÄ…c z przyjemnoÅ›ci, ani radoÅ›ci życia. Thomas Dewar, autor dewaryzmów, jest tego najwybitniejszym przykÅ‚adem. Wiele z powiedzeÅ„ Tommy’ego jest godnych Oscara Wilde’a czy Dorothy Parker. Aforyzmy te – czÄ™sto satyryczne, z wyrazistÄ… pointÄ… – sÄ… aktualne do dnia dzisiejszego i dlatego godne zapamiÄ™tania. „Cierpienie nie jest kluczem do sukcesu” to jeden z dewaryzmów, który obrazuje podejÅ›cie do pracy i drogÄ™ do sukcesu Thomasa. UważaÅ‚ on, że „Mniej wysiÅ‚ku, to wiÄ™cej korzyÅ›ci” i kierujÄ…c siÄ™ tymi zasadami doszedÅ‚ na sam szczyt. Nie uważaÅ‚ siÄ™ za czÅ‚owieka nieomylnego i dopuszczaÅ‚ możliwość popeÅ‚niania bÅ‚Ä™dów. Wyrazem tego myÅ›lenia byÅ‚o stwierdzenie, że „Jeżeli wydaje Ci siÄ™, że wiesz wszystko, to o czymÅ› zapomniaÅ‚eÅ›”.

Poza zdrowym podejÅ›ciem Tommy’ego do pracy przyczynÄ… jego ogromnego sukcesu byÅ‚ zmysÅ‚ biznesowy i wiara w siÅ‚Ä™ i moc sprawczÄ… reklamy. Dlatego też byÅ‚a ona bohaterkÄ… wielu dewaryzmów. Firma Dewar & Sons hoÅ‚dowaÅ‚a zasadzie że „Jakość produktu powinna być dla niego najlepszÄ… reklamÄ…”. John Alexander, brat Tommy’ego, czuwaÅ‚ nad jakoÅ›ciÄ… whisky Dewar’s i udoskonalaÅ‚ jÄ…, a Thomas wedle zasady „Reklamuj siÄ™ lub giÅ„” prowadziÅ‚ z sukcesem kolejne kampanie reklamowe. Na osiÄ…gniÄ™cia Tommy’ego zÅ‚ożyÅ‚o siÄ™ również jego podejÅ›cie do życia w ogóle. Stwierdzenie „Ciesz siÄ™ chwilÄ…, za chwilÄ™ przyjdzie kolejna” rysuje nam obraz czÅ‚owieka, który znalazÅ‚ receptÄ™ na szczęśliwe życie. UmiejÄ™tnie poÅ‚Ä…czyÅ‚ przyjemne z pożytecznym. Do pracy podchodziÅ‚ ze zdrowym rozsÄ…dkiem. Å»yÅ‚ w biegu, ale potrafiÅ‚ siÄ™ zatrzymać, by kontestować chwilÄ™. W koÅ„cu „Przerwa jest częściÄ… wÄ™drówki”.

Sukces oparty na szacunku

„Mamy ogromny szacunek dla starego wieku, zwÅ‚aszcza gdy znajduje siÄ™ w butelce”. Wierny tej sentencji Thomas Dewar wraz z ojcem i bratem zapracowali na prestiż marki Dewar’s.  CiężkÄ… pracÄ…,
ale bez zatracania siÄ™ w niej, osiÄ…gnÄ™li najwyższe szczyty. Tommy speÅ‚niÅ‚ marzenie o tym, by Dewar’s staÅ‚a siÄ™ uznanÄ… na Å›wiecie markÄ… scotch whisky. Bez nerwowego poÅ›piechu budowaÅ‚ pozycjÄ™ firmy Dewar & Sons i pozycjÄ™ whisky Dewar’s na rynku. TwierdziÅ‚ przecież, że „JedynÄ… rzeczÄ…, jakÄ… możesz osiÄ…gnąć w poÅ›piechu, sÄ… kÅ‚opoty”. UważaÅ‚ jednoczeÅ›nie, że „PopeÅ‚nienie bÅ‚Ä™du również jest osiÄ…gniÄ™ciem” i  „Czasami krok do przodu wymaga zrobienia kroku do tyÅ‚u”. Warto zastanowić siÄ™ nad jego filozofiÄ…, bo zaprowadziÅ‚a go na sam szczyt. A uczyć trzeba siÄ™ od mistrzów.  








Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


Wersja do druku