Zabawa jest podstawową formą aktywności dziecka, jak również powszechną i naturalna formą spędzania przez nie czasu. Często nie zastanawiamy się nad jej znaczeniem, a przecież odgrywa ogromną rolę w rozwoju społecznym, poznawczym a także fizycznym małego człowieka. Aktywności związane z zabawą pojawiają się u malucha na długo przed trzecim rokiem życia, ponieważ dobra zabawa jest tak potrzebna dziecku jak jedzenie, ubranie czy sen.

Dobra zabawa to taka, która oprócz sprawiania radoÅ›ci jednoczeÅ›nie uczy i rozwija wspomagajÄ…c tym samym naturalny rozwój dziecka. WÅ‚aÅ›ciwa zabawa, pod opiekÄ… mÄ…drego i Å›wiadomego rodzica przyczynia siÄ™ do rozwoju spoÅ‚ecznego, poprzez uczenie okreÅ›lonych form zachowania, współpracy czy umiejÄ™tnoÅ›ci dzielenia siÄ™ z innymi, poznawczego - uczy postrzegania ksztaÅ‚tów, kolorów, rozmiarów i struktury przedmiotów, a także psychofizycznego poprzez wspomaganie rozwoju koordynacji ruchowej i sprawnoÅ›ci manualnej. – podkreÅ›la Jacek Jegierski, psycholog i współtwórca serwisu ciufcia.pl.

Zabawa małego dziecka pojawia się spontanicznie, a w wyniku współdziałania z rodzicem staje się jeszcze bardziej wartościowa. Dziecko obserwuje uważnie codzienne zachowania dorosłych, czynności, które wykonują, a następnie wiernie odtwarza zaobserwowane działanie, dopominając się wcześniej widzianych przedmiotów. Dlatego ważne jest, aby rodzic mądrze wprowadzał malucha w nieznany mu świat. Język zabawy jest podstawowym językiem rozwoju dzieci, poznawania swoich emocji i stanów.
Bardzo ważne jest odpowiednie dobranie zabawek czy aktywności do wieku i zainteresowań dziecka. Nie jest wskazane nadmierne przeforsowanie zadaniami przewyższającymi możliwości poznawcze malucha, ale równie niekorzystne jest niedostarczanie nowych stymulacji. Jak zatem znaleźć złoty środek?

Wg koncepcji J. Huizingi, ważne jest, aby zabawa przenikała do dziedzin życia społecznego. Każda z zabaw musi być w aspekcie pedagogicznym odpowiednio sterowana na początku przez rodziców, a potem przez nauczycieli - zarówno w przedszkolu jak i w szkole. Najważniejsza grupa zabaw to te o charakterze dydaktycznym oraz dotyczące ról społecznych. Zabawy w rolę rozwijają zdolności naśladowania, wyobraźnię, umiejętność kojarzenia wiadomości i faktów, logicznego rozumowania. Natomiast zabawy o zabarwieniu dydaktycznym mają na celu naukę. Są niezbędne dla rozwoju umysłowego, kształcą umiejętności spostrzegania, zapamiętywania, wyciągania wniosków, zapoznają z pewnymi pojęciami - np. wielkościami czy liczbami. Do tych zabaw pomocne są dziecku różnorodne zabawki typu układanki, łamigłówki. Zabawy typu domino uczą myślenia, kojarzenia i spostrzegawczości, a rebusy rozwijają pamięć.

Gry i zabawy stworzone na potrzeby serwisu Ciufcia.pl zostały podzielone na 2 kategorie wiekowe: 2-4 lata oraz 4-6 lat, ponieważ dzieci w wieku przedszkolnym bardzo szybko się rozwijają i takie rozróżnienie jest istotne. Atrakcyjna i przyjazna dzieciom forma graficzna przyczynia się do rozwoju kreatywności, jednocześnie dzieci bawiąc się uczą. Dzieci w wieku 2-4 lata dopiero zaczynają korzystać ze zdolności do tworzenia umysłowych reprezentacji rzeczywistości, dlatego też zabawy dla tej grupy wiekowej tylko w małym stopniu wymagają tej umiejętności. Pozwalają za to na manipulację elementami rzeczywistości wirtualnej na podobnych zasadach jak w rzeczywistości. Znalazły się tu także gry, których głównym celem jest ćwiczenie podstaw posługiwania się myszką.

Dzieci w wieku 4-6 lat zaczynajÄ… już powoli poznawać litery i cyfry, rozpoczynajÄ… pierwsze wysiÅ‚ki majÄ…ce na celu oponowanie trudnych sztuk czytania, pisania i liczenia. Zabawy dla przedszkolaków w tej grupie wiekowej maja za zadanie wspierać wszechstronny rozwój dziecka, dlatego też w serwisie znajdujÄ… siÄ™ zarówno gry poszerzajÄ…ce wiedzÄ™ jak i rozwijajÄ…ce kreatywność oraz po prostu rozrywkowe, bo w koÅ„cu o zabawÄ™ nam chodzi. DziÄ™ki zabawie, zarówno dzieci jak i rodzice wiele zyskujÄ….  Wspólna zabawa rodziców z dzieckiem jest potrzebna dziecku - ponieważ wspomaga jego rozwój, natomiast rodzicom -dostarcza wielu informacji na temat rozwoju malucha.





Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


Wersja do druku