Do świąt pozostało niewiele czasu, a my nie mamy jeszcze prezentów. Pewnie jak co roku będziemy je kupować w ostatniej chwili. Niektórzy sprzedawcy tylko na to czekają zastawiając na nas pułapki.

Nie mówimy oczywiście o podstawianiu nogi przez ekspedientów, mokrych plamach na posadzce czy przeszkodach ustawionych na drodze do kasy. Sprawa jest bardziej poważna i dotyczy jakości prezentów oraz warunków ich gwarancji. Szczególnie dotyczy to elektroniki.
KupujÄ…c w prezencie np. nawigacjÄ™ satelitarnÄ… GPS - najczęściej reklamowany prezent Å›wiÄ…teczny w tym roku ufamy, że bÄ™dzie dziaÅ‚aÅ‚a poprawnie oraz że w przypadku ewentualnej awarii reklamacje bÄ™dÄ… uwzglÄ™dniane na warunkach wskazanych przez sprzedawcÄ™. Oczekujemy również, że wraz ze sprzÄ™tem otrzymamy  instrukcjÄ™ wydrukowanÄ… w jÄ™zyku polskim. WiÄ™kszość bowiem sprzÄ™tu elektronicznego dostÄ™pnego w Polsce jest sprowadzana z zagranicy.  

Tymczasem musimy wiedzieć, że zarówno reklamy jak i niektórzy sprzedawcy wykorzystują nasze emocje przedświąteczne oraz naszą niewiedzę. Najlepszym przykładem może być wskazana wcześniej nawigacja satelitarna GPS. O ile marka i model to wybór subiektywny, o tyle jakość serwisu, warunki gwarancji powinny być ocenione obiektywnie i surowo. Nie chcemy przecież aby obdarowana przez nas osoba miała problemy z otrzymanym prezentem.

Na co oprócz parametrów technicznych warto zwrócić uwagę przy zakupie urządzeń takich jak GPS?

Klienci przede wszystkim powinni wiedzieć czym jest gwarancja i czym różni siÄ™ od odpowiedzialnoÅ›ci sprzedawcy z tytuÅ‚u niezgodnoÅ›ci towaru z umowÄ… (dawniej okreÅ›lana jako rÄ™kojmia). Oba okreÅ›lenia sÄ… czÄ™sto stosowane zamiennie mimo, że znaczÄ… coÅ› zupeÅ‚nie innego – podkreÅ›la Pani Aleksandra FrÄ…czak z Federacji Konsumentów – Coraz wiÄ™cej uwag napÅ‚ywajÄ…cych do nas od klientów dotyczy wÅ‚aÅ›nie kwestii gwarancji.

Nieuczciwi dystrybutorzy korzystajÄ… z zaufania jakim cieszy siÄ™ dany producent i sugerujÄ…, że kupujemy peÅ‚nowartoÅ›ciowe urzÄ…dzenie posiadajÄ…ce "gwarancjÄ™ standardowÄ…". Logo znanego producenta w poÅ‚Ä…czeniu z takÄ… informacjÄ… daje nam poczucie pewnoÅ›ci, a tymczasem pojÄ™cie „gwarancja standardowa” nie istnieje w polskim prawie. To co nazywane jest w tym przypadku gwarancjÄ… jest w rzeczywistoÅ›ci jedynie dawnÄ… rÄ™kojmiÄ… producenta. Gwarantuje jedynie ustosunkowanie siÄ™ do wad prawnych oraz fizycznych urzÄ…dzenia.

Przed dokonaniem zakupu powinniÅ›my dokÅ‚adnie sprawdzić: zakres gwarancji, jej warunki oraz czas obowiÄ…zywania – radzi Jerzy Krzywicki z firmy Excel Systemy Nawigacyjne - Gwarancja nigdy nie może być "standardowa" ponieważ jest to dodatkowe oÅ›wiadczenie gwaranta czyli dystrybutora lub sprzedawcÄ™. PeÅ‚nowartoÅ›ciowy produkt powinien oprócz dawnej rÄ™kojmi producenta posiadać gwarancjÄ™ i to najlepiej wieloletniÄ…, ogólnopolski dostÄ™p do serwisu oraz możliwość wymiany wadliwego urzÄ…dzenia w ciÄ…gu 48 godzin. Bardzo ważne jest też abyÅ›my otrzymali polskÄ… instrukcjÄ™ obsÅ‚ugi w wersji drukowanej. Sprzedawcy potrafiÄ… pobierać za to dodatkowe opÅ‚aty od klientów.

Warto podczas zakupów wykorzystać bezpoÅ›rednie wskazówki od samych producentów i dystrybutorów, którzy za pomocÄ… specjalnych oznakowaÅ„ dajÄ… sygnaÅ‚, że produkt speÅ‚nia najwyższe standardy jakoÅ›ciowe i serwisowe. Najlepszym przykÅ‚adem jest hologram umieszczany na opakowaniu urzÄ…dzenia. Jest to zabezpieczenie, które niezwykle ciężko podrobić a ewentualne próby sÄ… nieopÅ‚acalne. PamiÄ™tajmy zatem aby w ferworze Å›wiÄ…tecznych zakupów nie zatracić tego co najważniejsze – zdrowego rozsÄ…dku. Nie chcemy chyba wrÄ™czyć naszym najbliższym elektronicznej udrÄ™ki... WiÄ™cej porad na stronie www.federacja-konsumentów.org.pl. WesoÅ‚ych ÅšwiÄ…t!