W dobie globalnego konsumpcjonizmu, często podnoszone są dyskusje na temat powszechnej materializacji świąt. Szczególną intensyfikację rozmów z tym związanych, obserwujemy właśnie w grudniu.

Podobne głosy można usłyszeć również w maju, kiedy to rozpoczynają się uroczystości pierwszokomunijne. Wtedy też mówimy o zatraceniu idei i rodzinnego charakteru ważnych dni. W rzeczywistości to głównie dorośli odpowiadają za rodzącą się w dzieciach chęć posiadania i takie też podejście do świąt i uroczystości. Rywalizacja między rodzicami, ciociami, wujkami i dziadkami w podarowaniu najlepszego i najdroższego prezentu odbija się potem w szkolnych przechwalankach, kto ma droższy prezent.

Należy pamiÄ™tać, że dzieci caÅ‚y czas zdobywajÄ… wiedzÄ™ i uczÄ… siÄ™ podstawowych zachowaÅ„, które wpÅ‚ywajÄ… na ich rozwój i rzutujÄ… na dorosÅ‚e życie. Powinny wiedzieć, że Å›wiÄ…teczny czas to nie tylko oczekiwanie na prezenty, rozpakowywanie ich i radość z ich użytkowania. PodkreÅ›lanie idei danego Å›wiÄ™ta, opowieÅ›ci z tym zwiÄ…zane, wspólne spÄ™dzanie czasu – na to należy zwracać najwiÄ™kszÄ… uwagÄ™. Prezent powinien być jedynie miÅ‚ych dodatkiem. Rodzice - uczcie swoje pociechy dawania, a nie tylko brania.

Czym skorupka za mÅ‚odu nasiÄ…knie…


Sposobów na nauczenie dziecka, że dzielenie się jest dobre, można wymienić wiele. Pamiętajmy, że nie chodzi jedynie o materialne sprawy. O wiele cenniejsze może okazać się poświęcenie drugiej osobie swojego czasu. Szczególnie dużo mówi się o tym na początku grudnia, kiedy to obchodzony jest Światowy Dzień Wolontariusza. Z powodu swojego świątecznego charakteru właśnie ostatni miesiąc roku kojarzy się z dobrem, rodziną, pomocną dłonią. W błędzie są ci, którzy uważają, że nie jest to działalność odpowiednia dla najmłodszych. Wolontariat to przede wszystkim robienie czegoś dla drugiego człowieka bez czerpania z tego korzyści materialnych. Dla dziecka to coś, co kojarzy się z dobrym uczynkiem, jak na przykład wyprowadzenie na spacer psa chorej sąsiadki. Zachowanie takie uczy przede wszystkim odpowiedzialności i zaszczepia w dzieciach potrzebę pomagania innym.

Warto umożliwiać im zdobywanie umiejÄ™tnoÅ›ci, dziÄ™ki którym bÄ™dÄ… mogÅ‚y to robić skutecznie. Należą do nich bez wÄ…tpienia czynnoÅ›ci zwiÄ…zane z pomocÄ… przedmedycznÄ…. – Dzieci powinny uczyć siÄ™ podstawowych czynnoÅ›ci ratujÄ…cych ludzkie życie już od najmÅ‚odszych lat – uważa Katarzyna Szoch-JÄ™drys z Fundacji Åšwiat Dzieciom, organizator programu "Serce na Start" – DziÄ™ki wczesnemu podjÄ™ciu tematu pomaganie innym stanie siÄ™ dla nich czymÅ› naturalnym. KsztaÅ‚tujÄ…c tak podstawowe odruchy wychowujemy czÅ‚owieka, który w dorosÅ‚ym życiu nie bÄ™dzie obojÄ™tnie przechodziÅ‚ obok potrzebujÄ…cych.

Zachęcamy także do przeczytania artykułu: www.female.pl/artykul/2850/Mali-bohaterowie---wielkie-czyny.html




Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


Wersja do druku