Każde miasto chce się wyróżnić i być rozpoznawalne – między innymi dzięki unikalnej architekturze. Dlatego też władze miast coraz częściej walczą o najlepszych architektów. Foster czy Gehry tworzą architektoniczne ikony będące często znakami identyfikacyjnymi miejsc, ale o charakterze miasta i o jego atmosferze decyduje przede wszystkim przestrzeń publiczna. A o tym czy miasto "ma duszę" w największym stopniu decydują części składowe tej przestrzeni.
To właśnie ławki, wiaty przystankowe czy fontanny nadają miastu unikalną atmosferę, a często same stają się tak charakterystyczne, że przysłaniają swoją sławą budynki i pomniki. Elementy architektury miasta są również często wykorzystywane jako nośniki reklamowe.

Czym są meble miejskie? Nazwa brzmi nieco tajemniczo, tymczasem spotykamy je na każdym kroku. Meble miejskie to wszelkie elementy drobnej architektury takie jak: ławki, wiaty przystanków autobusowych i przystanków tramwajowych, słupy ogłoszeniowe, tablice informacyjne, budki telefoniczne, stojaki na rowery, słupki, ogrodzenia, kosze na śmieci itp.). Są ważną częścią otaczającego nas krajobrazu i mają znaczący wpływ na ogólną estetykę przestrzeni miejskiej.

"Czemu służą meble miejskie? Przede wszystkim powinny służyć ludziom – ich użytkownikom, sprawiać, że przebywanie w przestrzeni miejskiej jest wygodniejsze, bezpieczniejsze i przyjemniejsze. Dobrze zaprojektowane, wyraziste meble miejskie mogą sprawić, że mieszkańcy danego miejsca będą z niego dumni, a turyści i inni goście je zapamiętają. Meble miejskie mogą wyrażać tożsamość miejsca, tożsamość firmy lub tożsamość projektanta" – mówi Michał Stefanowski, prezes Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych w Warszawie. "Tożsamość miejsca znakomicie wyrażają np. secesyjne wejścia do paryskiego metra. Innym przykładem mebli miejskich wyrażających i jednocześnie tworzących tożsamość miejsca, w którym się znajdują, są brytyjskie czerwone budki telefoniczne i skrzynki pocztowe. Stały się one jednym z symboli tego państwa, a ich miniaturki sprzedawane są w sklepach z pamiątkami dla turystów. Obecnie brytyjskie meble miejskie są równie znane jak Big Ben, czerwone budki telefoniczne i piętrowe autobusy" – dodaje Michał Stefanowski.

Meble miejskie, jako ważna część krajobrazu miejskiego, często pełnią funkcję nośników reklamowych. Komunikaty reklamowe mogą pojawiać się praktycznie na wszystkich: przede wszystkim na wiatach przystanków autobusowych i słupach ogłoszeniowych, ale również na ławkach, budkach telefonicznych czy tablicach informacyjnych. Ważne jest, by zarówno meble miejskie, jak i reklama na nich umieszczana, szanowały krajobraz, w którym zostają umieszczone.

Wykorzystanie mebli miejskich w celach reklamowych jest popularne  na całym świecie. Dobrym przykładem są  współczesne, choć wystylizowane, nawiązujące do secesyjnego dziedzictwa wiaty przystankowe w Brukseli, w które reklama wkomponowana została na tyle dobrze, że nie drażni czekających na autobus.

Wiaty przystankowe są najczęściej – ze wszystkich mebli miejskich – używanym nośnikiem reklamy zewnętrznej. Mogą być wykorzystywane standardowo – wtedy reklama umieszczana jest na ich panelach, lub też niestandardowo – wtedy elementy reklamy mocowane są na ławce, podłodze przystanku lub też na jego dachu. Elementy reklamowe na dachach wiat przyciągają wzrok przechodniów i zapadają w pamięć. Dla celów reklamowych można także wykorzystać cały przystanek, np. IKEA przekształciła przystanki w wygodne pokoje z sofami i fotelami.
Najstarsze nośniki reklamowe w przestrzeni miejskiej to oczywiście tradycyjne słupy. Dawnej ręcznie naklejano na nie plakaty, obecnie w unowocześnionej formie służą jako miejskie podświetlane citylighty. Tradycyjnymi meblami miejskimi, które zmieniają wciąż swoje oblicze są również kioski. Panele reklamowe na nowoczesnych kioskach są teraz oszklone i podświetlone.  
Ponieważ coraz popularniejszym środkiem komunikacji w dużych miastach staje się rower – tu także jest miejsce na reklamę. Powstaje coraz więcej ścieżek rowerowych, stojaków, a także wypożyczalni rowerów. O ile logo umieszczone na stojaku to dosyć oczywista sprawa, o tyle obrandowane rowery są w Polsce stosunkowo mało wykorzystywanym nośnikiem reklamowym. Takie rozwiązanie jest popularne na Zachodzie, w Polsce upowszechni się prawdopodobnie wraz z wprowadzeniem wypożyczalni rowerów.

Przykładem nowoczesnych, ale jeszcze mało spopularyzowanych w Polce nośników reklamowych są Coffee Pointy, ustawione niedawno m.in. na ulicach Warszawy przez Clear Channel Poland. Są to dobrze wkomponowane w wielkomiejski krajobraz punkty z automatami do kawy obudowane panelami reklamowymi.

Innym –  jak dotychczas mało popularnym w Polsce – przykładem wykorzystania mebli miejskich dla celów reklamowych jest umieszczanie reklam na ławkach. Takie nietypowe wykorzystanie ławek sprzyja, że na reklamy zerka się chętniej, szczególnie jeśli są one ustawione w popularnym i chętnie odwiedzanym miejscu. W Polsce ławki wykorzystywane są najczęściej w centrach handlowych, gdzie reklamują pobliskie sklepy.
Miasta na całym świecie przywiązują coraz większą wagę do tego jak są i jak mogą być umeblowane. Szanse mają zarówno nowopowstające przestrzenie miejskie jak i te, które się rewitalizuje czy remontuje. Niedawno zakończył się remont Krakowskiego Przedmieścia w Warszawie. Projektanci dołożyli wszelkich starań, żeby zrobić z ulicy niepowtarzalne dzieło sztuki i reprezentacyjny deptak Warszawy. Uzupełnieniem prac urbanistów i architektów będzie z pewnością umeblowanie ulicy. W listopadzie tego roku AMS, który zwyciężył w przetargu na wyposażenie w kioski i słupy ogłoszeniowe tej najbardziej prestiżowej ulicy Warszawy, ustawi sześć kiosków i osiem podświetlanych słupów ogłoszeniowych. Zarówno te meble miejskie jak i stojące już na Krakowskim Przedmieściu wiaty, ławki, kosze i donice zaprojektowało Towarzystwo Projektowe.



















Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:

Meble drewniane
prezent pod choink

Wersja do druku