Według badań policji, okres od czerwca do września należy do najniebezpieczniejszych na polskich drogach. Do głównych przyczyn wypadków należą wzmożony ruch, zły stan jezdni czy przemęczenie. Na obiektywne warunki nie mamy wpływu, ale to, jak przygotujemy się do podróży zależy tylko od nas.

W ubiegÅ‚ym roku najwiÄ™ksza liczba kolizji miaÅ‚a miejsce w czerwcu – byÅ‚o ich prawie 4 tysiÄ…ce, w których rannych zostaÅ‚o prawie 5 tysiÄ™cy osób. W nastÄ™pnych miesiÄ…cach liczba wypadków przekroczyÅ‚a 7 tysiÄ™cy, a obrażenia poniosÅ‚o ponad 9 tysiÄ™cy osób. SpecjaliÅ›ci twierdzÄ…, że o bezpieczeÅ„stwie jazdy czÄ™sto decydujÄ… także– z pozoru nieistotne dla kierowców kwestie: wygoda kierowcy, nieodpowiednia ochrona oczu lub zmÄ™czenie.

Prawidłowa pozycja za kierownicą
Podczas wielogodzinnej jazdy, kierowca powinien siedzieć w taki sposób, który nie tylko pozwoli mu kontrolować, co dzieje siÄ™ na drodze, ale także zapewni wygodÄ™. Ten aspekt niestety czÄ™sto bywa bagatelizowany. Tymczasem zÅ‚a pozycja za kierownicÄ… powoduje, że szybciej siÄ™ mÄ™czymy i nie kontrolujemy w peÅ‚ni tego, co dzieje siÄ™ z samochodem, przez co nie jesteÅ›my w stanie odpowiednio szybko zareagować w nagÅ‚ej sytuacji. Zanim uruchomimy silnik, nie poprzestawajmy wiÄ™c na regulacji lusterek. Zwróćmy uwagÄ™ jak siedzimy.  Plecy i poÅ›ladki powinny w caÅ‚oÅ›ci stykać siÄ™ z siedziskiem, a barki nie powinny odrywać siÄ™ od oparcia. Ważne sÄ… ustawienie ramion i ich odlegÅ‚ość od kierownicy. Nadgarstki powinny luźno leżeć na kierownicy,  a sposób jej trzymania nie powinien siÄ™ zmieniać podczas skrÄ™tu (wtedy zginamy jedynie lekko Å‚okcie). Nadmiernie wyciÄ…gniÄ™te rÄ™ce zaczynajÄ… nas boleć, co sprzyja dekoncentracji podczas jazdy. Podobnie jest
w przypadku nóg – one również nie mogÄ… być zbyt wyprostowane ani tym bardziej nie powinniÅ›my dotykać kolanami deski rozdzielczej. Sprawdźmy czy przy maksymalnym wciÅ›niÄ™ciu pedałów, kolana pozostajÄ… ugiÄ™te. Zbyt dalekie wysuniecie fotela może przyczynić siÄ™ do bólu w górnej części pleców.

Uwaga na „dobrÄ…” pogodÄ™
Badania pokazują że w ubiegłym roku do największej liczby wypadków doszło przy korzystnych warunkach atmosferycznych. Pozornie dobra widoczność i sucha nawierzchnia powodują, że kierowcy czują się pewniej, co zachęca do rozwijania dużych prędkości. W słoneczną pogodę musimy liczyć się z innymi zagrożeniami, niż kiedy jest pochmurno. Należą do nich m. in. olśnienia słoneczne czy światło odbijające się od asfaltu i masek samochodów. Aby poprawić widoczność powinniśmy zaopatrzyć się
w odpowiednie okulary –bez wzglÄ™du na to czy nasz wzrok wymaga korekcji.
- OÅ›lepiajÄ…ce odblaski sÄ… jednym z najbardziej uciążliwych zjawisk, z jakimi zmagajÄ… siÄ™ kierowcy, dlatego tak ważne jest, aby okulary, w których prowadzimy pojazd miaÅ‚y filtr polaryzacyjny – mówi Monika Krygier z firmy JZO, producenta soczewek okularowych -  Redukuje on Å›wiatÅ‚o odbite i  poprawia kontrast. Dobrym rozwiÄ…zaniem sÄ… także szkÅ‚a fotochromowe, które ciemniejÄ…  w zależnoÅ›ci od nasÅ‚onecznienia. Te najnowoczeÅ›niejsze zaciemniajÄ… siÄ™ również w pomieszczeniach, dziÄ™ki czemu sprawdzajÄ… siÄ™ także w samochodzie.
PamiÄ™tajmy też o kontroli wzroku. Nawet jeżeli nie potrzebowaliÅ›my korekcji w momencie otrzymania prawa jazdy, powinniÅ›my kontrolnie badać oczy – szczególnie po 40 roku życia, kiedy pojawiajÄ… siÄ™ pierwsze objawy starczowzrocznoÅ›ci.

Kierowca w dobrej formie  
PrzemÄ™czenie i stres potrafiÄ… znacznie ograniczyć umiejÄ™tnoÅ›ci nawet najbardziej doÅ›wiadczonego kierowcy. Wakacyjna podróż czÄ™sto wiąże siÄ™ ze staniem w korkach, dÅ‚ugim dystansem do pokonania, irytacjÄ…, nieodpowiedzialnym zachowaniem innych uczestników ruchu czy koniecznoÅ›ciÄ… spÄ™dzenia wielu godzin w nagrzanym samochodzie. WsiadajÄ…c do auta powinniÅ›my mieć wiÄ™c dobrÄ… kondycjÄ™ psychofizycznÄ…. W przeciwnym razie gorzej bÄ™dziemy znosić trudnoÅ›ci i dÅ‚ugotrwaÅ‚e przebywanie w jednej pozycji. Aby ograniczyć ryzyko  powinniÅ›my dokÅ‚adnie sprawdzić stan techniczny i wyposażenie samochodu – zwÅ‚aszcza jeżeli wybieramy siÄ™ za granicÄ™. Przepisy w poszczególnych paÅ„stwach mogÄ… siÄ™ różnić, dlatego warto wczeÅ›niej upewnić siÄ™, czego wymagać bÄ™dzie od nas policja w razie kontroli. PrzykÅ‚adowo wybierajÄ…c siÄ™ do Hiszpanii,  należy zabrać ze sobÄ… dwa trójkÄ…ty, a jeżeli nosimy okulary, trzeba mieć zapasowÄ… parÄ™. PlanujÄ…c czas podróży, uwzglÄ™dnijmy także odpowiednio czÄ™ste przerwy. Korzystniej jest robić postój co 2 – 3 godziny niż co każde 100 km – szczególnie, jeżeli jedziemy autostradÄ…. Po każdym postoju kierowca na nowo musi „przeÅ‚Ä…czyć siÄ™” na tryb prowadzenia, co wymaga dodatkowej energii. Poza tym niepotrzebnie przedÅ‚użajÄ…ca siÄ™ jazda wzmaga zmÄ™czenie psychiczne. PamiÄ™tajmy jednak - kiedy poczujemy, że zaczynamy tracić koncentracjÄ™, należy bezwzglÄ™dnie siÄ™ zatrzymać. Weźmy również pod uwagÄ™ dobowy rozkÅ‚ad aktywnoÅ›ci organizmu. NajwiÄ™ksze znużenie dopada nas miÄ™dzy 3 a 7 rano. Nie warto wtedy z nim walczyć. Nawet 15 minut snu może przywrócić nas do formy.


Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:

okulary przeciws?oneczne

Wersja do druku