Polscy rowerzyści przez wiele lat nie mieli łatwego życia - w świadomości wielu osób (w szczególności kierowców) utarło się, że rowery służą do przemieszczania się po wsiach i podmiejskich łąkach, a w mieście dla nich miejsca nie ma.

Na szczęście miejska infrastruktura robi siÄ™ coraz bardziej przyjazna dla jednoÅ›ladów. Efekty tych zabiegów już widać – na dobrze oznaczonych pojawia siÄ™ coraz wiÄ™cej rowerzystów dojeżdżajÄ…cych do pracy czy spotykajÄ…cych siÄ™ z przyjaciółmi też na rowerach! W poniższym tekÅ›cie opisujemy nowe rozwiÄ…zania dla rowerzystów - np. Å›luzy, kontrpasy - i radzimy jak wybrać odpowiedni rower do jazdy po mieÅ›cie.

Jaki rower do jazdy po mieście?

Rowery miejskie sÅ‚użą, zgodnie z nazwÄ…, przede wszystkim do przemieszczania siÄ™ po  Å›cieżkach, ulicach i alejkach - takie jednoÅ›lady majÄ… zapewniać zarówno możliwość  sprawnego i wygodnego przemieszczenia (np. z domu do pracy), ale też podkreÅ›lenia swojego indywidualnego stylu. Niektóre firmy rowerowe już podczas ich projektowania kÅ‚adÄ… szczególny nacisk na wygodÄ™ - zapewnia jÄ… m.in. odpowiednio wyprofilowana rama, wygodne siedzisko i poszerzone żelowe siodeÅ‚ko. CzÄ™sto razem z rowerem otrzymujemy kompletny zestaw akcesoriów: bÅ‚otniki, osÅ‚onÄ™ Å‚aÅ„cucha i szprych (tzw. dress guard,czyli ochronÄ™ przed zabrudzeniem), nóżkÄ™, koszyk albo sakwÄ™ , szczególnie przydatnymi gdy zamierzamy dojeżdżać do pracy lub na zakupy. Do powyższego opisu doskonale pasujÄ… np. jednoÅ›lady z kolekcji firmy KROSS - stworzone z myÅ›lÄ… o kobietach modele Modo czy Tempo Moderato. Oprócz tego, że sÄ… funkcjonalne, to jeszcze piÄ™kne i w bardzo modnych kolorach. JeÅ›li zaÅ› szukamy roweru, który sprawdzi siÄ™ nie tylko w mieÅ›cie, ale również podczas weekendowych wypadów turystycznych, warto polecić model Evado 1.0, zaprojektowany z myÅ›lÄ… o szybkiej jeździe po utwardzonej nawierzchni. 

Jest coraz lepiej
Wśród nowości, które pojawiły się w polskich miastach warto w szczególności wspomnieć o elementach infrastruktury, których zadaniem jest ułatwienie bezpiecznego i sprawnego przemieszczanie się po mieście. Najważniejsze z nich wymieniamy poniżej.
Śluzy rowerowe - czyli oznaczony fragment jezdni na wlocie skrzyżowania, zajmujący całą jej szerokość. Na śluzę nie mogą wjeżdżać samochody zatrzymujące się przed sygnalizatorem - jest przeznaczona dla rowerzystów, którzy dzięki niej są lepiej widoczni i mogą bezpiecznie rozpocząć dalszą jazdę na wprost (po zmianie świateł) lub zmienić jej kierunek.
Kontrpasy rowerowe - pas dla rowerów, wydzielony na drodze jednokierunkowej w kierunku przeciwnym dla ruchu ogólnego. Innymi słowy - dzięki kontrpasom ulicami, które dla samochodów są jednokierunkowe, rowerzyści mogą jechać w obu kierunkach
Drogi rowerowe (potocznie nazywane ścieżkami) - droga lub jej część przeznaczona do ruchu rowerów (zwykle dwukierunkowego), oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi. Co ważne, droga dla rowerów jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi - konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. To odróżnia ją od...
Pasów rowerowych - czyli jednokierunkowych pasów ruchu o szerokości co najmniej 1,5 m, które są wyznaczone w ramach jezdni (ścieżki zwykle są elementem lub sąsiadują z chodnikami).

Polacy stawiajÄ… na rowery miejskie
Na efekty działań usprawniających komunikację rowerową w mieście nie trzeba było długo czekać - z opublikowanych przez firmę KROSS (największego polskiego producenta rowerów) wynika, że w naszym kraju w ostatnim czasie szybko rośnie popularność jednośladów zaprojektowanych właśnie z myślą o jeździe w mieście. Mowa tu o klasycznych rowerach miejskich oraz "wielozadaniowych" rowerach trekkingowych.

"Z naszych wyliczeń wynika, że sprzedaż takich rowerów w pierwszym kwartale 2012 r. była o ponad 6% większa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wygląda na to, że Polacy jeżdżą po mieście coraz chętniej i kupując rower wybierają taki, który w tym "środowisku" sprawdzi się najlepiej. Z przyjemnością obserwujemy to zjawisko - naszym zdaniem Polska ma duże szanse, by pod względem popularności jednośladów stać się drugą Holandią" - skomentował Robert Budny, dyrektor sprzedaży i marketingu z firmy KROSS

W ciÄ…gu ostatnich dwóch lat polskie miasta staÅ‚y siÄ™ dużo bardziej przyjazne  rowerzystom – widocznie organy administracyjne odpowiedzialne za infrastrukturÄ™ zdaÅ‚y sobie sprawÄ™ z szeregu korzyÅ›ci pÅ‚ynÄ…cych z rowerowej mody. OczywiÅ›cie, sytuacja wciąż jest daleka od ideaÅ‚u - ale zmiany w przepisach, liczba i dÅ‚ugość nowopowstajÄ…cych Å›cieżek rowerowych oraz tworzenie licznych udogodnieÅ„ dla rowerzystów pokazujÄ…, że sprawy zdecydowanie idÄ… w dobrym kierunku.


Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


Wersja do druku