Zaproś dziecko do cyfrowego świata
Dzieci rodzą się i wychowują w świecie multimediów, dlatego warto wykorzystać możliwości, jakie on ze sobą niesie w rozwoju i edukacji najmłodszych. Umiejętności korzystania z multimediów rosną w miarę intelektualnego, emocjonalnego i fizycznego rozwoju dzieci, a zadaniem dorosłych jest świadome wykorzystanie ich potencjału. Inaczej świat Internetu i telewizji odkryje pięciolatek, który dopiero zaczyna rozumieć, że opowiadania mają początek, rozwinięcie i zakończenie, inaczej - czternastolatek opanowujący sztukę blogowania. Rola rodziców w procesie poznawania telewizji i Internetu jest zatem niezwykle ważna.
Åšwiat multimediów, z którego mÄ…drze korzystamy, może być źródÅ‚em wiedzy i fantastycznej zabawy. Warunkiem jednak jest to, że rodzic sam zna tÄ™ rzeczywistość, dobiera dla swojego dziecka takie informacje i aktywnoÅ›ci, które sÄ… dostosowane do etapu jego rozwoju, a przede wszystkim potrafi wspólnie siÄ™ z nim bawić i uczyć poprzez nowoczesne metody multimedialne. DziÄ™ki temu Å›wiat jego dziecka przestaje być nieznanÄ… dżunglÄ…, a zaczyna być zrozumiaÅ‚y i kontrolowalny. – twierdzi MaÅ‚gorzata Ohme, psycholog rozwojowy, wykÅ‚adowca SzkoÅ‚y Wyższej Psychologii SpoÅ‚ecznej w Warszawie.
Z myślą o rodzicach UPC stworzyło szereg inicjatyw dla całej rodziny, które pozwolą im oraz ich dzieciom swobodnie i bezpiecznie poruszać się w wirtualnym świecie. Z inicjatywy UPC, we współpracy z międzynarodowej klasy ekspertami z amerykańskiej organizacji PBS (Public Broadcasting Service) powstał przewodnik dla rodziców dzieci w wieku od 3 do 18 lat z cennymi poradami wskazującymi, jak wykorzystać nowoczesne technologie w edukacji i rozwoju dzieci. PBS KIDS w ramach swoich działań wpływa na rozwój dzieci poprzez wykorzystanie tradycyjnych i nowoczesnych platform komunikacji. Organizacja przygotowuje materiały rozwijające umysły dzieci, filmy dokumentalne, które otwierają przez nimi nowe horyzonty oraz materiały ułatwiające zdobywanie informacji o wydarzeniach ze świata i kultury.
Jak nauczyć dziecko mądrze korzystać z multimediów?
Nowoczesna forma e-edukacji powinna rozpocząć siÄ™ już u tych dzieci, które sÄ… na etapie rozpoznawania przez nie przedmiotów, nazywania zjawisk, czy opowiadania o otaczajÄ…cej ich rzeczywistoÅ›ci. JeÅ›li 3 latek uwielbia oglÄ…dać ciÄ…gle tÄ™ samÄ… bajkÄ™, możemy wykorzystać ten fakt, by utrwalać wiadomoÅ›ci i uczyć go nowych rzeczy – zadajÄ…c pytania o bohaterów, o wydarzenia w nich zawarte. PeÅ‚niÄ…c rolÄ™ przewodnika po oglÄ…danych programach, możemy wyjaÅ›niać co siÄ™ dzieje z postaciami, komentujÄ…c okreÅ›lone zachowania albo po prostu opowiadajÄ…c to co widzimy. Maluchowi spodoba siÄ™ także, gdy zwrócisz uwagÄ™ na czynność, którÄ… wykonuje postać z programu, bajki, gry, którÄ… nasz 3 latek jest już w stanie samodzielnie wykonać.
Starszemu dziecku, możemy zaproponować programy, które niekoniecznie trzeba tylko oglądać, ale poniekąd można w nich uczestniczyć, śpiewając piosenki, tańcząc etc. W wieku 4 lat z reguły dzieciaki orientują się, że istnieje jakiś określony plan dnia, który jest regularnie odtwarzany - to dobry moment by ustalić z maluchem określony czas w ciągu dnia na oglądanie np. 2 wybranych bajek.
5 latka możemy zaangażować w oglÄ…danie takich programów, bÄ…dź grania w takie gry, które bÄ™dÄ… go uczyć ukÅ‚adania, grupowania pewnych przedmiotów wedÅ‚ug okreÅ›lonej kategorii, sortowania, liczenia, etc. PoczÄ…wszy od 6 lat, czyli pierwszych kroków szkolnych, warto wybierać dla dzieci programy, gry, czy aplikacje, które bÄ™dÄ… wspomagać ich umiejÄ™tnoÅ›ci czytania – i np. bawić siÄ™ z dzieckiem w czytanie liter z ekranu czy też rozwijać zainteresowania (strony www - Å‚amigłówki, rebusy, sztuczki magiczne itp.). Kontakt z różnymi historiami może stanowić dla 7-latków dobry pretekst do rozmów o tym, co jest dobre, a co zÅ‚e - to czas kiedy definiujÄ… te pojÄ™cia. Zwykle dzieci w wieku 8 lat dostrzegajÄ… kontrasty pomiÄ™dzy zasadami panujÄ…cymi w domach swoich kolegów, to idealna chwila na rozmowÄ™ o reguÅ‚ach obowiÄ…zujÄ…cych w naszym najbliższym otoczeniu. Nowoczesne technologie mogÄ… stanowić wsparcie dla starszych dzieci w nauce planowania czasu (kalendarze), utrzymywaniu kontaktu z rówieÅ›nikami (komunikatory), rozwijaniu pasji (gry w szachy), zdobywaniu informacji (Internet), poznawaniu muzyki, czy też inspirować do wyboru zawodu, czy odkrycia nowej pasji. Nastolatki możemy namawiać do tworzenia wÅ‚asnych filmików, blogów, prac, które mogÄ… stać siÄ™ nawet pomysÅ‚em na życie.
Dzieci nie zawsze potrafią samodzielnie wykorzystać potencjał nowych technologii, my jako dorośli możemy im w tym pomóc, dbając by trafiały do nich treści odpowiednie do ich wieku i rozwoju. Już dzisiaj, w Dzień Dziecka, możemy zacząć bezpiecznie wprowadzać nasze pociechy w świat telewizji i Internetu.
Najczęściej zadawane pytania
Podobne artykuły:
Wersja do druku
Szukaj
Co powinnaś wiedzieć o ochronie przeciwsłonecznej? 3 fakty na temat SPF
Czego potrzebuje skóra wiosnÄ… i latem? Zdecydowanie nawilżenia i regeneracji, ale także bardzo skutecznej ochrony przeciwsÅ‚onecznej. Kosmetolodzy wsk
Jakie gadżety reklamowe na targi?
Targi handlowe stanowią istotną platformę dla firm, aby promować swoje produkty i usługi, nawiązywać kontakty biznesowe oraz budować swoją markę. Jedn
Glinka kosmetyczna - dlaczego warto wykorzystywać ten składnik?
Glinki kosmetyczne, stosowane już w starożytnoÅ›ci, zapewniaÅ‚y piÄ™knÄ… skórÄ™ i gÅ‚adkie ciaÅ‚o zarówno kobietom, jak i mężczyznom. W skÅ‚adzie znajdujÄ
Produkty Danio – rozkoszna kremowość w kubeczku, saszetce lub butelce
Coraz wiÄ™cej osób zwraca uwagÄ™ nie tylko na smak, ale również na jakość i wartość odżywczÄ… produktów spożywczych. Producenci żyw
Medycyna estetyczna - poznaj kilka przykładowych zabiegów
Dla niektórych osób wyglÄ…d zewnÄ™trzny odgrywa znaczÄ…cÄ… rolÄ™ w życiu spoÅ‚ecznym oraz zawodowym. Dążenie do ideaÅ‚u piÄ™kna skÅ‚ania wiele