Każdego dnia dzieci mają styczność z telewizją, Internetem i telefonem. Sposób, w jaki z nich korzystają zależy od świadomości i wiedzy rodziców. Aby w pełni wykorzystać potencjał nowych mediów dla dobra dzieci, warto zastosować sprawdzone metody, odpowiednio do wieku dziecka. Bo choć każda pociecha jest wyjątkowa, wszystkie dzieci przechodzą przez podobne etapy rozwoju. Poznanie tych etapów ułatwi dorosłym świadomie wprowadzić dzieci w odkrywanie cyfrowego świata.

Dzieci rodzÄ… siÄ™ i wychowujÄ… w Å›wiecie multimediów, dlatego warto wykorzystać możliwoÅ›ci, jakie on ze sobÄ… niesie w rozwoju i edukacji najmÅ‚odszych. UmiejÄ™tnoÅ›ci korzystania z multimediów rosnÄ… w miarÄ™ intelektualnego, emocjonalnego i fizycznego rozwoju dzieci, a zadaniem dorosÅ‚ych jest Å›wiadome wykorzystanie ich potencjaÅ‚u. Inaczej Å›wiat Internetu i telewizji odkryje piÄ™ciolatek, który dopiero zaczyna rozumieć, że opowiadania majÄ… poczÄ…tek, rozwiniÄ™cie i zakoÅ„czenie, inaczej - czternastolatek opanowujÄ…cy sztukÄ™ blogowania. Rola rodziców w procesie poznawania telewizji i Internetu jest zatem niezwykle ważna.  

Åšwiat multimediów, z którego mÄ…drze korzystamy, może być źródÅ‚em wiedzy i fantastycznej zabawy. Warunkiem jednak jest to, że rodzic sam zna tÄ™ rzeczywistość, dobiera dla swojego dziecka takie informacje i aktywnoÅ›ci, które sÄ… dostosowane do etapu jego rozwoju, a przede wszystkim potrafi wspólnie siÄ™ z nim bawić i uczyć poprzez nowoczesne metody multimedialne. DziÄ™ki temu Å›wiat jego dziecka przestaje być nieznanÄ… dżunglÄ…, a zaczyna być zrozumiaÅ‚y i kontrolowalny. – twierdzi MaÅ‚gorzata Ohme, psycholog rozwojowy, wykÅ‚adowca  SzkoÅ‚y Wyższej Psychologii SpoÅ‚ecznej w Warszawie.

Z myÅ›lÄ… o rodzicach UPC stworzyÅ‚o szereg inicjatyw dla caÅ‚ej rodziny, które pozwolÄ… im oraz ich dzieciom swobodnie i bezpiecznie poruszać siÄ™ w wirtualnym Å›wiecie. Z inicjatywy UPC, we współpracy z miÄ™dzynarodowej klasy ekspertami z amerykaÅ„skiej organizacji PBS (Public Broadcasting Service) powstaÅ‚ przewodnik dla rodziców dzieci w wieku od 3 do 18 lat z cennymi poradami wskazujÄ…cymi, jak wykorzystać nowoczesne technologie w edukacji i rozwoju dzieci. PBS KIDS w ramach swoich dziaÅ‚aÅ„ wpÅ‚ywa na rozwój dzieci poprzez wykorzystanie tradycyjnych i nowoczesnych platform komunikacji. Organizacja  przygotowuje materiaÅ‚y rozwijajÄ…ce umysÅ‚y dzieci, filmy dokumentalne, które otwierajÄ… przez nimi nowe horyzonty oraz materiaÅ‚y uÅ‚atwiajÄ…ce zdobywanie informacji o wydarzeniach ze Å›wiata i kultury.

Jak nauczyć dziecko mądrze korzystać z multimediów?

Nowoczesna forma e-edukacji powinna rozpocząć siÄ™ już u tych dzieci, które sÄ… na etapie rozpoznawania przez nie przedmiotów, nazywania zjawisk, czy opowiadania o otaczajÄ…cej ich rzeczywistoÅ›ci. JeÅ›li 3 latek uwielbia oglÄ…dać ciÄ…gle tÄ™ samÄ… bajkÄ™, możemy wykorzystać ten fakt, by utrwalać wiadomoÅ›ci i uczyć go nowych rzeczy – zadajÄ…c pytania o bohaterów, o wydarzenia w nich zawarte. PeÅ‚niÄ…c rolÄ™ przewodnika po oglÄ…danych programach, możemy wyjaÅ›niać co siÄ™ dzieje z postaciami, komentujÄ…c okreÅ›lone zachowania albo po prostu opowiadajÄ…c to co widzimy. Maluchowi spodoba siÄ™ także, gdy zwrócisz uwagÄ™ na czynność, którÄ… wykonuje postać z programu, bajki, gry, którÄ… nasz 3 latek jest już w stanie samodzielnie wykonać.

Starszemu dziecku, możemy zaproponować programy, które niekoniecznie trzeba tylko oglądać, ale poniekąd można w nich uczestniczyć, śpiewając piosenki, tańcząc etc. W wieku 4 lat z reguły dzieciaki orientują się, że istnieje jakiś określony plan dnia, który jest regularnie odtwarzany - to dobry moment by ustalić z maluchem określony czas w ciągu dnia na oglądanie np. 2 wybranych bajek.

5 latka możemy zaangażować w  oglÄ…danie takich programów, bÄ…dź grania w takie gry, które bÄ™dÄ… go uczyć ukÅ‚adania, grupowania pewnych przedmiotów wedÅ‚ug okreÅ›lonej kategorii, sortowania, liczenia, etc.  PoczÄ…wszy od 6 lat, czyli pierwszych kroków szkolnych, warto wybierać dla dzieci programy, gry, czy aplikacje, które bÄ™dÄ… wspomagać ich umiejÄ™tnoÅ›ci czytania – i np. bawić siÄ™ z dzieckiem w czytanie liter z ekranu czy też rozwijać zainteresowania (strony www -  Å‚amigłówki, rebusy, sztuczki magiczne itp.). Kontakt z różnymi historiami może stanowić dla 7-latków dobry pretekst do rozmów o tym, co jest dobre, a co zÅ‚e - to czas kiedy definiujÄ… te pojÄ™cia. Zwykle dzieci w wieku 8 lat dostrzegajÄ… kontrasty pomiÄ™dzy zasadami panujÄ…cymi w domach swoich kolegów, to idealna chwila na rozmowÄ™ o reguÅ‚ach obowiÄ…zujÄ…cych w naszym najbliższym otoczeniu. Nowoczesne technologie mogÄ… stanowić wsparcie dla starszych dzieci w nauce planowania czasu (kalendarze), utrzymywaniu kontaktu z rówieÅ›nikami (komunikatory), rozwijaniu pasji (gry w  szachy), zdobywaniu informacji (Internet), poznawaniu muzyki, czy też inspirować do wyboru zawodu, czy odkrycia nowej pasji. Nastolatki możemy namawiać do tworzenia wÅ‚asnych filmików, blogów, prac, które mogÄ… stać siÄ™ nawet pomysÅ‚em na życie.

Dzieci nie zawsze potrafiÄ… samodzielnie wykorzystać potencjaÅ‚ nowych technologii, my jako doroÅ›li możemy im w tym pomóc, dbajÄ…c by trafiaÅ‚y do nich treÅ›ci odpowiednie do ich wieku i rozwoju. Już dzisiaj, w DzieÅ„ Dziecka, możemy zacząć bezpiecznie wprowadzać nasze pociechy w Å›wiat telewizji i Internetu.  



Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


Wersja do druku