… to wcale nie taka prosta sprawa. Kobieta musi speÅ‚niać siÄ™ na wielu polach – rodzinnym, zawodowym, macierzyÅ„skim. Niezależnie od tego ile ról peÅ‚nimy, chcemy czuć siÄ™ piÄ™kne. Próba okreÅ›lenia czym jest kobiece piÄ™kno, pokazaÅ‚a jak zÅ‚ożone jest to pojÄ™cie.

Kobiecość wg Polek opiera siÄ™ na trzech głównych atrybutach: wyglÄ…dzie, osobowoÅ›ci i zachowaniu. Kobiece piÄ™kno to wg respondentek poÅ‚Ä…czenie atrakcyjnoÅ›ci zewnÄ™trznej z piÄ™knym wnÄ™trzem, czyli osobowoÅ›ciÄ…. Warto jednak podkreÅ›lić, że kobiety uważajÄ…, że atrakcyjna osobowość jest aspektem kluczowym, by okreÅ›lić danÄ… osobÄ™ jako majÄ…cÄ… w sobie kobiece piÄ™kno. WyglÄ…d zewnÄ™trzny buduje jedynie pierwsze wrażenie. Aby dana osoba byÅ‚a postrzegana pozytywnie wyglÄ…d musi być „wzmocniony” przez piÄ™knÄ… osobowość.

Oto najczęściej wymieniane cechy osobowości, które świadczą o pięknej osobowości:
·    ciepÅ‚o wewnÄ™trzne,
·    samoakceptacja,
·    optymizm,
·    naturalność,
·    inteligencja,
·    klasa,
·    indywidualizm;

Trzeba jednak podkreślić, że kobiety w zależności od wieku, inaczej postrzegały idealne piękno wewnętrzne. Młodsze respondentki wymieniały przede wszystkim: optymizm, seksowność, przebojowość, wewnętrzną siłę i charyzmę. Natomiast dla starszych największe znaczenie miały: klasa, elegancja, wewnętrzna siła, wierność swoim ideałom oraz świadomość swoich atutów i umiejętne ich eksponowanie.

Wyniki badań pokazują, że Polki, przynajmniej deklaratywnie, opierają się dyktaturze wyidealizowanej kobiecości. Kobiecość ich zdaniem przede wszystkim opiera się na osobowości i zachowaniu. Nie można jednak zapominać o wyglądzie.

Zdaniem Katarzyny Miller dobrze byÅ‚oby, aby Polki faktycznie opieraÅ‚y siÄ™ narzucanym z zewnÄ…trz stereotypom piÄ™kna i naprawdÄ™ wierzyÅ‚y w wagÄ™ piÄ™kna wewnÄ™trznego. To nie idealne ksztaÅ‚ty modelek czy wyretuszowana uroda aktorek w filmach powinna stanowić dla nich wzorzec piÄ™kna. Taki „gorset” nieosiÄ…galnej, staÅ‚ej doskonaÅ‚oÅ›ci nie tylko uwiera, ale jest także pozbawiony sensu. Po pierwsze dlatego, że jest niemożliwy do osiÄ…gniÄ™cia. Po drugie, dążenie do idealnego wyglÄ…du jako nadrzÄ™dnego celu samego w sobie jest absurdalne. Czy w życiu nie ma ważniejszych i ciekawszych kwestii? Czy warto tracić czas na nieustanne wyszukiwanie niedoskonaÅ‚oÅ›ci wÅ‚asnej sylwetki i rozważanie sposobu jej zmiany?

Kobiece atrybuty zewnÄ™trzne, zdaniem Polek, skÅ‚adajÄ… siÄ™ z odpowiedniej sylwetki oraz zadbanego wyglÄ…du zewnÄ™trznego, podkreÅ›lajÄ…cego kobiece cechy. Za idealnÄ… sylwetkÄ™ respondentki w wiÄ™kszoÅ›ci uznawaÅ‚y figurÄ™ w ksztaÅ‚cie „klepsydry”, z wyraźnie zaznaczonymi partiami biustu, talii i bioder. Co ciekawe, mÅ‚odsze kobiety częściej wymieniaÅ‚y zaokrÄ…glone ksztaÅ‚ty, podczas gdy starsze zwracaÅ‚y uwagÄ™ na proporcjonalność figury. Niezależnie od wieku respondentki zgodnie postrzegaÅ‚y zbyt szczupÅ‚Ä… sylwetkÄ™ jako nieatrakcyjnÄ….

Zadbany wyglÄ…d Å›wiadczy, zdaniem respondentek, o tym, że kobieta po prostu dba o siebie. Zaniedbanie jest tymczasem uznawane za najwiÄ™kszy grzech, jakiego może dopuÅ›cić siÄ™ kobieta. Przypuszczam, że część z respondentek traktuje je jako zaniedbanie wobec wymogów pÅ‚ynÄ…cych z zewnÄ…trz, ale mam nadziejÄ™, że, być może nieÅ›wiadomie, ujawnia siÄ™ tu tÄ™sknota za tym dbaniem o siebie, nie jak o rzecz majÄ…cÄ… być piÄ™kniejszÄ…, ale o siebie jako o istotÄ™ pragnÄ…cÄ… troski i uwagi za to tylko, że jest. – komentuje dla Dove psycholożka Katarzyna Miller.

Zdaniem respondentek, na zadbany, kobiecy wyglÄ…d skÅ‚adajÄ… siÄ™ miÄ™dzy innymi: wypielÄ™gnowane dÅ‚onie i paznokcie, zdrowe i lÅ›niÄ…ce wÅ‚osy, makijaż, zdrowa, opalona, wydepilowana skóra oraz zadbana cera. Nie ma brzydkich kobiet, sÄ… tylko kobiety zaniedbane, jak kobieta jest zadbana, to zawsze bÄ™dzie piÄ™kna – stwierdziÅ‚a jedna z respondentek. CzytajÄ…c wyniki badania można odnieść wrażenie, że przez Polki przemawia próżność. Jednak zdaniem specjalisty taki wniosek jest mylÄ…cy.

Katarzyna Miller zauważa: Warto zadbać także o swój dobrostan wewnÄ™trzny i zacząć kochać siebie nie tylko na wynos i w najlepszej kreacji, ale także w rozmemÅ‚aniu, bez bÅ‚ysku w oku  i w chorobie. Taka jest przecież istota przysiÄ™gi miÅ‚oÅ›ci. Czy gdy jestem zaziÄ™biona, z czerwonym nosem i zaÅ‚zawionymi oczami, bez kolorowych cieni, nie jestem kobieca?

Dlatego ważne jest, aby uświadamiać kobietom, że zabiegi pielęgnacyjne mają przede wszystkim być chwilą, w której poświęcają czas samym sobie.

Innym, ważnym zagadnieniem poruszonym w badaniu jest kwestia postrzegania innych kobiet. Wyniki pÅ‚ynÄ…ce z badania sÄ… nie tylko interesujÄ…ce, ale również trochÄ™ niepokojÄ…ce. Otóż Polki na podstawie wyglÄ…du, zachowania i stylu życia innych kobiet szufladkujÄ… je do dwóch kategorii – kobiecych i nie kobiecych.

Do typów kobiecych Polki zaliczają: kobiety seksowne, zmysłowe, cechujące się dojrzałym pięknem oraz te obdarzone egzotyczną urodą. Kobiety seksowne charakteryzują się zadbanym, w atrakcyjny, lecz nie wulgarny sposób wyeksponowanym ciałem. Swój atrakcyjny wygląd podkreślają starannym makijażem i strojem podkreślającym atuty sylwetki. Polki przypisują seksownym kobietom takie cechy jak pewność siebie i skłonność do flirtu. Ten typ kobiet, zdaniem respondentek, narażony jest na zazdrość innych ze względu na zainteresowanie mężczyzn. Seksowna kobieta to osoba młoda i nie posiadająca rodziny.

Z kolei kobiety zmysłowe to kobiety dojrzałe, zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Zmysłowość opiera się na specyficznych cechach osobowości, takich, które zdaniem Polek, powodują wytwarzanie magnetycznej i zmysłowej aury wokół takiej osoby. Aura ta sprawia, że kobieta przyciąga spojrzenia przedstawicieli obu płci. Typ zmysłowy opisywany jest jako tajemniczy, intrygujący i nie pozwalający na obojętność. Ich osobowość cechuje wewnętrzne ciepło, dojrzałość, poczucie spełnienia, pewność siebie wynikająca ze świadomości własnych atutów. Zmysłowe kobiety charakteryzują się subtelną kokieterią, zalotnością, klasą, elegancją oraz wyrafinowaniem. Ten typ cenią szczególnie kobiety starsze. Natomiast kobiety cechujące się dojrzałym pięknem to te, które posiadają zarówno piękne ciało (rozumiane jako zadbane i sprawne fizycznie) oraz piękno ducha.





PiÄ™kno ducha, zdaniem Polek, przejawia siÄ™ w aktywnoÅ›ci, ciekawoÅ›ci Å›wiata i samoakceptacji. Kobiety te, choć w wiÄ™kszoÅ›ci przypadków nie sÄ… już aktywne zawodowo, majÄ… swoje pasje, które chroniÄ… je przed gnuÅ›nieniem. Ostatnim kobiecym, cenionym przez Polki, typem jest egzotyczna uroda. Co ciekawe, w przeciwieÅ„stwie do poprzednich typów, w których Polki doceniaÅ‚y zarówno atrybuty zewnÄ™trzne, jak i osobowość, kobiety egzotyczne uważane sÄ… za kobiece tylko ze wzglÄ™du na swój wyglÄ…d! WedÅ‚ug respondentek tym, co decyduje o kobiecoÅ›ci w tym przypadku jest „inność” urody, która przyciÄ…ga swojÄ… oryginalnoÅ›ciÄ… i wyrazistoÅ›ciÄ…. Ponadto Polki zazdroszczÄ… kobietom obdarzonym egzotycznym typem urody ciemnej skóry i oprawy oczu, nie wymagajÄ…cych dodatkowych przyciemniajÄ…cych zabiegów.

Znając już cechy świadczące o kobiecości, przyjrzyjmy się teraz typom określanym przez Polki jako niekobiece. Do typów definitywnie antykobiecych respondentki zaliczyły: wampy, modelki, chłopczyce i sportsmenki. Natomiast bizneswoman balansują na granicy wykluczenia. Kobieta wamp, zdaniem Polek, cechuje się seksownością w złym guście i brakiem klasy. Przejawia się to zarówno w wyglądzie (bardzo wyrazisty makijaż oraz śmiały, wręcz wulgarny strój), jak i osobowości i zachowaniu (prowokacyjność, bezczelność, zbytnia pewność siebie, egoizm).

Zdaniem respondentek kobiety te choć przykuwają uwagę mężczyzn, nie są przez nich traktowane poważnie. Ponadto wampy narażone są na negatywne komentarze ze strony innych kobiet. W przypadku modelek, o ich braku kobiecości w odczuciu Polek, decyduje przede wszystkim skrajne wystylizowanie oraz sztuczność. Wygląd modelek cechuje chuda, pozbawiona kobiecych kształtów sylwetka oraz ponury, niezadowolony wyraz twarzy. Kobiety na wybiegu, według respondentek, są zimnie usposobione, wyrachowane i brak im wrażliwości.

Cechy te stanowiÄ… jednoznaczne zaprzeczenie idealnej kobiecej osobowoÅ›ci, zarysowanej przez badane. Typ chÅ‚opczycy, czyli kobiety o mÄ™skim wyglÄ…dzie i zachowaniu, zostaÅ‚ jednogÅ‚oÅ›nie odrzucony przez respondentki. Brak kobiecych atrybutów – krótka fryzura, bÄ…dź brak wÅ‚osów, mÄ™ski strój i brak dbaÅ‚oÅ›ci o wÅ‚asny wyglÄ…d – oraz pewne siebie, odważne, wrÄ™cz agresywne zachowanie odstrasza mężczyzn. Z kolei o wykluczeniu sportsmenek z grona typów kobiecych zadecydowaÅ‚ ich wyglÄ…d zewnÄ™trzny, a konkretnie duży przyrost masy mięśniowej. Bizneswoman natomiast wzbudza mieszane uczucia. Z jednej strony respondentki doceniajÄ… jej zadbany, elegancki wyglÄ…d oraz skuteczność i profesjonalizm w pracy, z drugiej podejrzewajÄ… jÄ… o oschÅ‚ość i zbytniÄ… perfekcyjność.

Co zatem powoduje, że jedne typy postrzegane sÄ… jako kobiece, a inne nie? Zdaniem Katarzyny Miller determinujÄ…cym czynnikiem jest mieszczenie siÄ™ w „normie”. Normie rozumianej jako zbiór powszechnie przyjÄ™tych i akceptowanych przez Polki atrybutów kobiecoÅ›ci. Te z nas, które bardzo starajÄ… siÄ™ być w „Å›redniej”, w „normie”, bardzo krytycznie postrzegajÄ… kobiety, które same wypisaÅ‚y siÄ™ z tej Å›redniej i Å‚amiÄ… normy (wampy, modelki) dla podkreÅ›lenia niezależnoÅ›ci od stereotypu kobiecoÅ›ci bÄ…dź wyraźnych korzyÅ›ci. Kobiety ze Å›redniej starajÄ… siÄ™ w tej Å›redniej utrzymać i nadążyć za potocznymi oczekiwaniami, a jednoczeÅ›nie czÄ™sto źle siÄ™ czujÄ… we wÅ‚asnej skórze, wiÄ™c sÄ… krytyczne wobec innych. „Nie mogÄ™ patrzeć na to, że ja siÄ™ źle czujÄ™, a Ty siÄ™ dobrze czujesz. – tÅ‚umaczy Miller.

Obraz idealnej kobiety według Polek, który wyłania się z badań przeprowadzonych przez Dove i Pentor świadczy o pozytywnych zmianach, które zaszły w polskim społeczeństwie. Polki wybierając go pokazują nie tylko samoakceptację, ale również świadomy opór wpływom wirtualnej rzeczywistości. Trzeba jednak pamiętać, że jakkolwiek obraz ten jest pozytywny, jest on jednocześnie stereotypem. Stereotypy służą do uproszczonej klasyfikacji otaczającego nas świata.

Czasem dostarczajÄ… nam użytecznych i efektywnych narzÄ™dzi do oceny innych, ale częściej przysÅ‚aniajÄ… nam prawdziwe oblicze ocenianej osoby. Czy gdyby respondentki wyÅ‚Ä…czyÅ‚yby na chwilÄ™ projekcjÄ™ obrazu swojej idealnej kobiety nadal przeciwstawiaÅ‚yby kobiecoÅ›ci ciężkÄ… pracÄ™ i determinacjÄ™ sportsmenki, dążenia do speÅ‚nienia ambicji  i samorealizacji bizneswoman? Czy wÅ‚adza nad mężczyznami i pewność siebie wampa nadal wydaÅ‚aby im siÄ™ aż tak wulgarna, a siÅ‚a i niezależność, którÄ… prezentujÄ… chÅ‚opczyce, wyÅ‚Ä…cznie mÄ™skÄ… domenÄ…? Czy modelka tylko przez fakt, że jej praca polega na dbaniu o swój wyglÄ…d, nadal jawiÅ‚aby siÄ™ jako wróg każdej prawdziwej kobiety?  Skoro Polki potrafiÅ‚y przeciwstawić siÄ™ stereotypom narzucanym  z zewnÄ…trz i wypracować wÅ‚asne wzorce, to tym bardziej powinny uporać siÄ™ z tymi, które same stworzyÅ‚y. Pozostaje tylko pytanie czy bÄ™dÄ… chciaÅ‚y. Tego spróbujemy dowiedzieć siÄ™ w 2011 roku.







Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


Wersja do druku