Nowotwory, zawały, udary mózgu, ziemista cera, zmarszczki, pogarszająca się kondycja fizyczna, rosnące wydatki – skutki palenia są powszechnie znane. Palacze zdają sobie sprawę z zagrożeń, które niosą ze sobą papierosy. Często uważają, że zerwanie z nałogiem nie sprawi nam problemów i… wciąż palą. Jak zatem znaleźć motywację, aby zrezygnować z tytoniu?

31 maja to Światowy dzień bez tytoniu. Od samego rana w wielu stacjach radiowych wypowiadają się eksperci i lekarze, którzy na co dzień stykają się z pacjentami-palaczami. Jednogłośnie powtarzają, że dzisiejszy dzień jest dobrą okazją do podjęcia, nie raz tego trudnego wyzwania zerwania z nałogiem, a także do uświadomienia sobie, jakie skutki niesie ze sobą palenie papierosów.

- Palę bo lubię! Mogę rzucić w każdym momencie, kiedy tylko zechcę - w ten sposób najczęściej nałogowcy odpowiadają na niewygodne pytania dotyczące palenia. Chociaż palenie papierosów już dawno wyszło z mody, tytoń wciąż jest odpowiedzialny za 4 mln zgonów rocznie na całym świecie.  Co więcej, osoby, które zaczęły palić jako nastolatki (dotyczy to 70 proc. przypadków) i palą przez dwie dekady lub dłużej, będą żyć o 20 lat krócej niż te, które nigdy nie paliły. Jeśli dodatkowo pomyślimy o pieniądzach, które statystyczny palacz przepuszcza z dymem, to zupełnie irracjonalne wydaje się świadome sięganie po papierosa. Pomimo tego ok. 10 mln Polaków regularnie pali 15-20 papierosów dziennie.


A może by tak spróbować jeszcze raz?

To nie tajemnica, że żeby rzucić palenie trzeba tego naprawdę chcieć. Namowy chłopaka, dziewczyny, dzieci, rodziny czy znajomych na niewiele się zdadzą, jeśli sam palący nie chce rozstać się ze swoim nałogiem. Jak jednak przygotować się do tego zadania, jeśli dojrzeliśmy do decyzji pozbycia się osmolonych płuc i nieprzyjemnego zapachu z ubrań? Nie ma jednej, skutecznej metody, ale istnieją sprawdzone rady, których stosowanie na pewno ułatwia pożegnanie z dymkiem.

Rozwijamy wątpliwości

Rzucanie palenia nie równa się automatycznemu przybraniu na wadze. To prawda, że rozstający się z nałogiem palacz zazwyczaj notuje wzrost wagi o ok. 2,5 – 3 kg, ale nie jest to bezpośredni efekt eliminacji nikotyny, a wynik zwykłego podjadania w chwilach słabości. Zamiast po papierosa sięgamy po ciasteczko, chipsy, kanapeczkę czy gazowany, słodki napój. Ponieważ przekąski tego typu działają na mózg podobnie jak nikotyna, czyli uwalniają hormon szczęścia – serotoninę, po ich zjedzeniu czujemy się lepiej. Potrzeba zajęcia rąk i zastąpienia papierosa jest często niekontrolowana, trudno nad nią zapanować. Ci, którzy boją się o swoją wagę powinni zaprzyjaźnić się z owocami i warzywami – witaminy w nich zawarte na pewno poprawią wątpliwą kondycję organizmu. Zamiast chipsów można sięgnąć po zdecydowanie zdrowsze przekąski np. chrupiące plasterki jabłka Crispy natural, czyli beztłuszczowe, smaczne plasterki bogate w witaminę C oraz błonnik, który pomaga dbać o figurę. Jabłka od dawna są symbolem rzucania palenia – może kryją w sobie jakieś magiczne właściwości, które pomagają wygrywać z papierosem?

Zaplanuj i działaj

Zanim nastąpi ten radosny moment wypalenia ostatniego papierosa powinniśmy przygotować się psychicznie do objawów abstynencji, które będą nam towarzyszyć. Bóle głowy, rozdrażnienie, rozchwianie emocjonalne – organizm, zazwyczaj przez lata przyzwyczajany do systematycznego podtruwania, będzie bronił się z całych sił. To dlatego nie możemy zapominać o dostarczaniu mu niezbędnych witamin i mikroelementów, warto także uwierzyć w siłę sportu – może niekoniecznie trzeba zaczynać od razu od biegania maratonów, żeby przez kilka godzin nie mieć szansy na spotkanie papierosa, ale wiosenne spacery w miłym towarzystwie są jak najbardziej wskazane. Oczywiście oczyszczenie mieszkania z popielniczek, zapalniczek i rzecz jasna papierosów jest obowiązkowe. Nie ma miejsca na łudzenie się, że ograniczenia czy słabsze papierosy pomogą rzucić palenie – to oszukiwanie samego siebie. Pomocne mogą być plastry, gumy czy tabletki zawierające nikotynę – należy jednak pamiętać, że one też mogą uzależnić!





W grupie jest raźniej

Własna motywacja jest najważniejsza, ale wsparcie przyjaciół jest także mile widziane. Najlepiej, gdy możemy rzucać palenie z kimś, kto również zmaga się z tym nałogiem. Jeśli akurat nikt z naszych znajomych nie dojrzał do decyzji o rozstaniu z dymkiem, możemy poszukać wsparcia u profesjonalistów lub np. na serwisach internetowych, na których spotykają się osoby stojące przed takim samym zadaniem, jak my. I przede wszystkim – pozytywne myślenie to podstawa.

Rzucanie palenia jest niezwykle trudne z wielu powodów. Po pierwsze: brakuje nam motywacji, aby rozstać się z ukochanym papieroskiem. Po drugie: zniechęcają nas efekty wspomniane wyżej efekty uboczne z tym związane, np. uczucie rozdrażnienia, niepokoju, rozkojarzenie czy zaburzenia snu. Przede wszystkim jednak trudno jest przełamać chęć sięgnięcia po kolejnego papierosa. 17 maja br. marka Finicotin rozpoczęła akcję „Rzuć palenie i pomagaj”. Każda osoba, która – dzięki gumie Finicotin –  podejmie walkę z nałogiem, może wesprzeć wybraną akcję charytatywną i pomóc osobom potrzebującym.  Aby zrezygnować z papierosów, palacz potrzebuje nie tylko wsparcia w postaci preparatów łagodzących skutki odstawienia używki, ale także silnej motywacji. Stąd pomysł na naszą akcję. Uważamy, że możliwość pomocy potrzebującym będzie dla osób palących silnym bodźcem do zerwania z nałogiem – mówi Patrycja Nowakowska Product Manager marki Finicotin.

Ciekawostki …

Rakotwórcze gumy

Badania angielskich naukowców, z Medical Research Council z Queen Mary University of London udowodniły, że nikotyna dostarczana w formie doustnej (żucie tytoniu, gumy z dodatkiem nikotyny czy ssanie pastylek z terapeutyczną nikotyną) wpływa na aktywację rakotwórczych zdolności komórek, co prowadzi do powstania i rozwoju nowotworu jamy ustnej, który jest szóstym najczęściej występującym na świecie oraz jednym z najbardziej śmiertelnych nowotworów!

Receptory  nikotynowe

Według naukowców z Harvardu oraz z Hospital Bichat w Paryżu korzeń Kudzu doskonale sprawdza się można wykorzystać w kuracji osób uzależnionych od nikotyny. Uczeni ci tłumaczą, że nikotyna rozwija swoje działanie w organizmie poprzez tzw. receptory nikotynowe. Kiedy osoba uzależniona rzuca palenie, receptory te nagle stają się wolne i pojawia się niepokój, rozdrażnienie i inne niekorzystne objawy - nikotynowy głód. Naukowcy ci twierdzą, że substancje zawarte w Kudzu (w szczególności izoflawony) od razu obsadzają wolne receptory, łagodzą reakcje odwykowe i przez to ułatwiają wyjście z nałogu.



Podobne artykuły: