Współczesna kobieta to kobieta wszechstronna. Praca zawodowa, wychowywanie dzieci, a często także opieka nad rodzicami. Pozornie, nic nowego – płeć piękna zawsze pracowała wieloetatowo. Jednak nowoczesna kobieta pracująca już nie jest osamotniona w walce z wyzwaniami, wiecznie zmęczona i zabiegana. Nowoczesna kobieta jest sprytna i ma czas dla siebie. Dlaczego? Bo z lubością korzysta z pomocy najlepszej asystentki… technologii.

Jak pokazują tendencje rynkowe, coraz więcej urządzeń projektowanych jest specjalnie z myślą o kobietach i ułatwieniu im codziennych obowiązków. Postępujące przemiany kulturowe, jakie na wzór krajów zachodnich przechodzi Polska, prowadzą do zdecydowanego umocnienia się pozycji i roli kobiety w społeczeństwie. Kobieta sukcesu, która nie boi się nowych wyzwań, stała się konsumentem jeszcze bardziej wymagającym niż mężczyzna. I nie chodzi bynajmniej o to, że produkty są technicznie uproszczone czy dostosowane do kobiet. Wręcz przeciwnie. To kobiety narzucają swoje upodobania i oczekiwania producentom. Nowoczesna kobieta posiada bowiem silnie rozbudowaną świadomość swoich wyborów.


- Z punktu widzenia psychologii ewolucyjnej mężczyźni potrzebują zasobów materialnych dla zyskiwania społecznego prestiżu. Posiadanie ich czyni mężczyzn bardziej atrakcyjnymi, może być także traktowane jako element rywalizacji. Kobiety niekoniecznie będą używały nowoczesnych technologii, by zrobić dobre wrażenie na mężczyznach. Niektóre produkty, jak komórki, laptopy, obok wielu innych funkcji, pomagają im utrzymywać kontakt z ludźmi, który dla kobiet jest szczególnie ważny – mówi Monika Nowak, psycholog. Jak widać, kobiety decydują się na używanie danego sprzętu, szukając w nim korzyści, podczas gdy mężczyźni podchodzą do tego jak zdobywcy. Dlatego powstające wciąż nowe gadżety i technologie ukierunkowane są na realizowanie potrzeb kobiet. Szczególnie pogodzenie obowiązków dnia codziennego, z którymi kobieta musi borykać się w większym stopniu niż mężczyzna, wymusza na producentach więcej kreatywności. Obserwacja nowości rynkowych pokazuje, że technologie i ciekawe gadżety nie są już zarezerwowane tylko dla terytorium męskiego.

Misja: praca

Nowoczesne rozwiązania technologiczne to krok w stronę ułatwienia, ale także uatrakcyjnienia obowiązków zawodowych. Podstawowe narzędzie pracy – notebook nie musi odznaczać się monotonią barw i standardowym – męskim – wykonaniem. Najwięksi producenci od kilku lat mają w swojej ofercie przenośne komputery wyróżniające się kolorem, dodatkowymi ozdobami, innowacyjnym designem, ale niektóre pomysły zasługują na szczególną uwagę. Linia notebooków Hewlett-Packard, zaprojektowana przez Nikitę Buyanov, sprawiła, że komputer osobisty nigdy nie był tak związany z kobietą. W ofercie dostępne są urządzenia, które swoim wyglądem przypominają torebkę, jak HP Nobag, czy HP Fitness wyposażony w opaskę, która mierzy parametry organizmu osoby trenującej, a nawet – służy jako waga. Wśród dostępnych modeli każda kobieta znajdzie coś dla siebie, coś, co będzie ją wyróżniać, a także podkreśli jej niezależność i indywidualność. Podobnie wygląda kwestia telefonów komórkowych. Kobiety, wybierając aparat, nie patrzą tylko na funkcjonalność, ale często w pierwszej kolejności zwracają uwagę na wygląd i dostępne kolory. Producenci wykorzystują to, wprowadzając co jakiś czas na rynek modele przeznaczone konkretnie dla pań. Najczęściej są to modele dedykowane albo aparaty w nowej kolorystyce – głównie w różowej lub czerwonej obudowie – mówi Marcin Kozłowski z Telepolis.pl.

W telefonach tych pojawiają się także dedykowane funkcje jak „różowy kalendarzyk”, kalkulator masy ciała czy lista zakupów. Wśród modeli przeznaczonych dla kobiet dominują aparaty charakteryzujące się elegancją, połyskujące, czy popularne „motylki” – otwierane telefony spopularyzowane przez Motorolę.




Obowiązek: rodzina

Godzenie codziennej pracy z wychowywaniem dziecka nie jest niczym nowym. Jednak nie zawsze w łączeniu tych obowiązków pomagała kobietom technologia. A właśnie dzięki niej nowoczesna kobieta nie jest już „przywiązana” do dziecka. Do lamusa odchodzi kontrolowanie co chwilę, czy nic złego nie dzieje się z naszym maluchem, bo u naszego boku staje Electronic Babysitter, powszechnie znana jako elektryczna niania. To kolejna nowinka technologiczna wychodząca naprzeciw codziennym oczekiwaniom kobiet. Urządzenie składające się z nadajnika umieszczanego w pokoju dziecka i przenośnego głośnika, pozwala na stały kontakt z  dzieckiem. Całość działa na zasadzie walkie-talkie. Dzięki niemu każda mama może poświęcić się swoim obowiązkom, spokojnie nasłuchując, czy z głośnika nie płynie płacz dziecka lub inne niepokojące odgłosy. Wyjście do sąsiadki, spanie przy zamkniętych drzwiach – teraz młoda mama ma pełną swobodę. Coraz częściej elektroniczne nianie wyposażane są też w funkcje dodatkowe, jak termometr mierzący temperaturę w pokoju malucha czy czujnik ruchu, który zawiadamia np. o próbach opuszczenie łóżeczka przez dziecko. Urządzenie wcale nie musi przypominać swoim wyglądem radioodbiornika czy stacji nadawczej – projektowane są także elektroniczne nianie w kształcie ramki ze zdjęciem czy lampki nocnej.

Często, kobiety oprócz oddawania się karierze i wychowywania dzieci sprawują jeszcze opiekę nad własnymi rodzicami. Nie musi to być opieka szczególnie intensywna, ale wynikająca z potrzeby zwykłego troszczenia się o najbliższych. Kobiety są bardziej wrażliwe i empatyczne niż mężczyźni, dlatego potrzeba kontaktu z najbliższymi jest u nich silniejsza. Ponadto, postępująca atomizacja społeczeństwa sprawia, że kobiety ze swoimi rodzinami mieszkają z dala od rodziców, nierzadko w innym mieście czy kraju. W takich realiach konieczność relacji z najbliższymi nabiera nowego wymiaru. W odpowiedzi na oczekiwania kobiet pojawił się na polskim rynku nowoczesny system opieki. Teleopieka, bo tak nazywa się usługa, pozwala na mobilny i domowy monitoring danej osoby przez 24h. Dzięki urządzeniu możliwe jest monitorowania podstawowych czynności życiowych ciśnienie krwi czy tętno. Dodatkowo, usługa oferuje montaż czujników wykrywających stężenie CO2 czy zalanie mieszkania. Informacje wysyłane są na bieżąco do Centrum Alarmowego, które czuwa nad podopiecznym. Jeśli nie zawsze możemy zadzwonić do najbliższych, np. rodziców, to przynajmniej wiemy, że są usługi zapewniające im większe poczucie bezpieczeństwa – mówi Dariusz Chudzia z Centrum TeleOpieki. Jak widać, jest to kolejne technologiczne rozwiązanie zapewniające kobietom komfort spokoju o bezpieczeństwo najbliższych.




Cel: podróże

Wiele firm motoryzacyjnych w swojej gamie posiada samochody dla kobiet. Trudno oczywiście jednoznacznie określić, że dany model jest skierowany wyłącznie do przedstawicielek płci pięknej – czasem tylko kilka elementów wskazuje na większe sfeminizowanie danej konstrukcji. Jednak zwykle linie kobiece tworzone są przez małe i zgrabne, ekonomiczne auta, które łatwo zaparkować w miejskim gąszczu. W niepamięć odeszły już czasy, gdy automatyczna skrzynia biegów czy wspomaganie kierownicy były wyznacznikami damskiego auta. Obecnie funkcje te w każdym samochodzie uzupełniane są raczej o stylistyczne smaczki świadczące o założonym adresacie. Modele kojarzone z kobiecością to Skoda Fabia, Toyota Yaris, Opel Corsa czy Peugout 206. Dla pań często równie ważna jak funkcjonalność jest moda i stylistyka. Nie można się więc dziwić popularności Volkswagena Polo, Skody Yeti czy Fiata 500 – kobiecego samochodu roku 2009. Aby jazda była jeszcze przyjemniejsza, projektowane są technologie pomocnicze, sprofilowane pod kątem kobiecych oczekiwań. Jedną z nich są nowe modele nawigacji samochodowej GPS. Oprócz interesującego, kobiecego designu oferują praktyczne opcje specjalnie dla pań. Takie urządzenia jak White Pearl czy Ultra Slim stają się coraz powszechniejsze na naszym rynku. Obok przyjemnego wyglądu – gładkości wykonania, delikatnej linii obudowy – kuszą wyposażeniem w dodatkowe funkcje, jak np. lista użytecznych miejsc do zapamiętania: sklepów czy restauracji. Funkcjonalna ergonomia pozwala na wykorzystywanie ich także podczas joggingu czy jazdy na rowerze.

Próby wprowadzanie kobiet na nowoczesny rynek podejmują także media. Emitowany w stacji TVN Style program „Damy radę”, kierowany był do wszystkich pań zainteresowanych pogłębianiem wiedzy o nowinkach technicznych. Ten swojego rodzaju przewodnik po nowych technologiach pokazywał, jak z korzyścią używać ich na co dzień.

Finał: odprężenie

Zainteresowanie kobiet technologią, a jej producentów kobietami można uznać za znak naszych czasów.
Zmieniający się układ społeczny powoduje przenikanie się obszarów tradycyjnie zaklasyfikowanych jako męskie lub kobiece. Rozmaicie można oceniać owe zjawiska, jednak przykład „ukobiecenia” technologii zdecydowanie zasługuje na duży plus. Nie tylko zrobiło się ładniej i bardziej kolorowo wśród asortymentu technicznego, ale przede wszystkim łatwiej i wygodniej żyje się wszystkim kobietom, dla których codzienność to nie tylko wyzwania i obowiązki, ale też misja: czas dla siebie.


Podobne artykuły: