Organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania szeregu witamin rozpuszczalnych w wodzie i tłuszczach. Jedną z kluczowych jest witamina D, którą potocznie nazywa się słoneczną witaminą ze względu na to, że powstaje ona dzięki wystawianiu skóry na działanie promieniowania słonecznego.

Niestety w Polsce liczba słonecznych dni jest relatywnie nieduża, jej przyswajanie utrudnia też smarowanie skóry kremem z wysokim filtrem UV i ukrywanie jej pod ubraniami oraz częste kąpiele. W okresie jesienno-zimowym konieczne bywa suplementowanie się witaminą D, aby ustrzec się przed apatią, stanami depresyjnymi, obniżoną odpornością, brakiem energii i sennością.

Czy znasz wszystkie właściwości witaminy D3?

Witamina D3 rozpuszcza się w tłuszczu, dlatego jest on konieczny do jej prawidłowego przyswojenia. Niedobór tej witaminy przyczynia się do bóli mięśni i kości, szybkiego męczliwości, bezsenności, biegunki, nadwagi, ogólnego osłabienia, spadku odporności, nadciśnienia, zaburzenia łaknienia, chorób przyzębia. U osób ze zmniejszonym stężeniem witaminy D obserwuje się podatność na złamania, skrzywienia i zwyrodnienia układu kostnego, zniekształcenie sylwetki, zaburzenia na tle nerwowym, stany zapalne skóry, utratę zębów, osteoporozę, rozwój chorób nowotworowych, przyspieszone starzenie się organizmu, rozmiękanie kości, pogorszenie słuchu, choroby o podłożu autoimmunologicznym.

Witamina D występuje zarówno w roślinach, jak i produktach odzwierzęcych. Jej niedostateczna ilość w diecie sprzyja rozwojowi chorób cywilizacyjnych, które stały się plagą XXI wieku. Reguluje ona poziom cholesterolu we krwi, chroni przed zawałem serca, udarem mózgu i chorobą wieńcową. Witamina D hamuje namnażanie się komórek nowotworowych.

Dlaczego witamina D jest ważna dla naszego zdrowia?

Ma wpływ na gęstość i mineralizację zarówno kości, jak i zębów. Bez niej niemożliwe byłoby dostarczenie kościom wapnia i prawidłowe jego wchłonięcie. Niepozorna witamina D3 stabilizuje nawet poziom cukru we krwi, chroni przed zbyt wysokim stężenie glukozy, przeciwdziała następstwom cukrzycy. Witamina D ma wpływ na proces odchudzania, jej dostateczna ilość wręcz przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej, czyli utratę zbędnych kilogramów. Z kolei niedobór tej witaminy stanowi czynnik stresowy dla organizmu, co sprzyja otyłości i nadwadze. Witamina D wpływa na uczucie łaknienia – jeśli będzie na optymalnym poziomie, to nie trzeba martwić się wilczymi napadami głodu, bo odpowiada ona za poczucie sytości.

Warto wobec tego nie tylko wystawiać skórę bezpośrednio na działanie promieniowania słonecznego, ale też zwiększyć podaż tłustych ryb, żółtek jaj i masła w diecie. Są to naturalne źródła tej cennej witaminy. W celach suplementacji warto sięgnąć po witaminę D3 na Eco&Fit.


Najczęściej zadawane pytania


Czy witamina D3 jest wegańska

Nie każda. Aby preparat z witaminą D3 był wegański to witamina ta musi być wyodrębniona i pozyskiwana z produktów roślinnych np. porostów. Pamiętaj, że głównym źródłem witaminy D3 dla człowieka jest on sam. Aby zacząć wytwarzać witaminę D3 musisz wystawić skórę na bezpośrednie działanie promieni słonecznych(nie przez szybę, czy kremy do opalania)

Jaka jest norma witaminy D3 w organizmie?

Określone są konkretne wartości referencyjne dla witaminy D3 u człowieka. Jeśli jej poziom wynosi 20-30 ng/ml to jest niski, wartość prawidłowa to 30-50 ng/ml, jeśli wynosi ona 50-100 ng/ml to jest podwyższona, z kolei wartość 100-150 ng.ml uznaje się za toksyczną.

Kiedy należy przyjmować witaminę D3?

Nasz organizm potrafi samodzielnie syntezować witaminę D3, w związku z czym jej niedobory uznaje się za stosunkowo rzadkie. Jednak, aby została ona wyprodukowana potrzebne jest działanie słońca. W związku z tym wytwarzamy jej mniej w okresie jesienno-zimowym i wówczas w sposób szczególny niezbędna będzie nam jej suplementacja.

Jak objawia się niedobór witaminy D3?

Wiele osób nadal nie zwraca uwagi na niedobory witaminy D3 w swoim organizmie. Tymczasem mogą one objawiać się w dość nieprzyjemny sposób. Pośród sygnałów, jakie wysyła do nas organizm, gdy tego składnika jest w nim za mało znajdują się: ciągłe, chroniczne zmęczenie i wyczerpanie fizyczne, częste zapadanie, na różnego rodzaju infekcje, nadmierne wypadanie włosów, możliwość pojawiania się bóli mięśniowo-stawowych, bóle pleców, wolne gojenie się ran, czy depresja.

Jak uzupełnić niedobór witaminy D3?

Pierwszym rozwiązaniem jest odpowiednia suplementacja, preparatami których ogromny wybór czeka na nas w aptekach. Oprócz tego zaleca się zwiększenie podaży z dietą produktów, które zawierają w swoim składzie jej duże ilości (tłuste ryby morskie, ser żółty, mleko, jogurty, kefir, żółtka jaj). Niezbędnym zaleceniem będzie również zapewnienie organizmowi możliwości samodzielnego jej wytworzenia. w tym celu powinniśmy korzystać z kąpieli słonecznych przynajmniej 20 minut w ciągu dnia - nie zapominajmy jednak o kremach ochronnych.

Jakie dawki witaminy D3 należy przyjmować w suplementach?

W okresie jesienno-zimowym zaleca się, aby wszystkie osoby - zarówno dzieci, jak i dorośli suplementowali witaminę D3. Dla osoby dorosłej zaleca się dawkę w zakresie 800-2000 IU na dobę. Osoby starsze mogą mieć upośledzony metabolizm tej witaminy więc powinny przyjmować 2000-4000 IU na dobę, podobne dawki stosuje się przy niektórych schorzeniach u młodszych osób. Jeśli chodzi o najlepszą dawkę dla dziecka to znaczenie ma wiele czynników, więc najlepiej skonsultować się z pediatrą.


Podobne artykuły:


DRUKUJ