Wiele osób odczuwa zmiany pogodowe na własnej skórze. I wbrew niektórym opiniom, wcale nie jest to wymyślony problem, ale dolegliwość określana mianem meteopatii. Choć jest ona powszechna, nie jest uznawana za jednostkę chorobową. Mimo to, nie należy ignorować objawów, które jej towarzyszą.

Wrażliwość na zmiany pogody może być niezwykle uciążliwa – powoduje ona zarówno ogólne zmęczenie organizmu, ból czy zaburzenia nastrojów. Aby lepiej zrozumieć te zróżnicowane reakcje na czynniki meteorologiczne, warto dowiedzieć się więcej o samej meteopatii, jej objawach i sposobach radzenia sobie z nimi. 

Kim jest meteopata?

Meteopatia, zwana też inaczej meteoropatią jest nadwrażliwością na zmiany pogody. Meteopata to natomiast osoba, która jest podatna na tego typu wahania temperatury, ciśnienia i pozostałych czynników atmosferycznych. Rozmaite dolegliwości mogą się też nasilać w czasie następowania po sobie kolejnych pór roku i przesileń z nimi związanych1

W niektórych przypadkach bardzo silne reakcje na bodźce pogodowe mogą wiązać się z innymi przewlekłymi chorobami. Przykładowo, osoby mające problemy z układem krążenia, układem oddechowym oraz zmagające się ze schorzeniami reumatycznymi lub hormonalnymi mogą być bardziej narażone na intensywne i uciążliwe odczuwanie zmian pogody. 

Obecnie meteopatia jest uznawana za problem cywilizacyjny, związany ze zmianami klimatycznymi zachodzącymi na całym świecie.  

Wpływ pogody na organizm i samopoczucie

Niestabilny, szybko zmieniający się klimat, nietypowa dla poszczególnych pór roku aura czy niespotykane dotąd zjawiska atmosferyczne intensyfikują odczuwanie objawów związanych z meteopatią2. Do tych najczęściej występujących można zaliczyć: 

  • bóle głowy i stawów, 
  • wahania nastrojów, 
  • rozdrażnienie, złe samopoczucie,  
  • uczucie osłabienia, 
  • zaburzenia snu,
  • problemy z koncentracją. 

To wszystko sprawia, że wykonywanie nawet najprostszych czynności jest ogromnym wyzwaniem dla tak obciążonego organizmu. Jeśli tylko zaobserwujemy pierwsze objawy meteopatii, warto wiedzieć, jak działać, aby zminimalizować jej negatywne skutki. 

Jak radzić sobie z objawami meteoropatii? 

Wiemy już w jaki sposób nasz organizm może reagować na zmiany warunków atmosferycznych. Czas teraz sprawdzić, jakie kroki możemy podjąć, gdy wystąpią u nas choćby pojedyncze objawy meteopatii. Musimy pamiętać, że jej leczenie jest jedynie symptomatyczne, nie sposób bowiem oddziaływać na zewnętrzne i niezależne od nas na tak dużą skalę czynniki klimatyczne. Nie jesteśmy jednak zupełnie bezsilni. Oto kilka prostych i wartych uwagi rekomendacji:

  • zdrowy sen3 i relaks, który przyspiesza regenerację i wspomaga prawidłowe funkcjonowanie organizmu,
  • zbilansowana i zróżnicowana dieta bogata w witaminy, zwłaszcza te z grupy B oraz minerały, takie jak magnez i potas,
  • aktywność fizyczna dopasowana do indywidualnych możliwości korzystnie wpływa na samopoczucie i pracę całego organizmu, 
  • medytacja, joga, ćwiczenia oddechowe4, które rozluźniają napięte mięśnie i pomagają osiągnąć spokój,
  • łagodne napary lub preparaty ziołowe, które naturalnie wspierają organizm przy nadmiernej wrażliwości na zmiany pogody

Nasz organizm nie jest przystosowany do nagłych i nieprzewidzianych zmian pogody. Trudno mu się do nich adaptować i z tym właśnie wiąże się wystąpienie wielu uciążliwych, wymienionych wyżej dolegliwości. Wrażliwość na wahania ciśnienia czy temperatury może być problematyczna, ale nasze szybkie działania mogą przynieść znaczącą poprawę, a my – szybko zapomnimy o chwilowej niedyspozycji i znów zaczniemy żyć pełnią życia. 


 

mel.03.2021.02 

Artykuł powstał we współpracy z M.C.M Klosterfrau Healthcare Sp. z o.o.

 

1. Grączewski J., Wpływ pogody na zdrowie człowieka, Warszawa 1967, s. 81-93. 

2. https://wylecz.to/uklad-nerwowy-i-psychiatria/meteopatia-jak-i-dlaczego-organizm-zle-toleruje-zmiany-pogody/

3. Sykut A., Ślusarska B., Jędrzejkiewicz B., Now G., Zaburzenia snu jako powszechny problem społeczny - wybrane uwarunkowania i konsekwencje zdrowotne, Pielęgniarstwo XXI wieku: vol.16, Nr 2 (59)/2017.

4. Schirner M., Techniki oddychania, Dom Wydawniczo-Księgarski KOS 2003. 


Podobne artykuły:


DRUKUJ