Antybiotykoterapia bywa koniecznością w procesie leczenia. Antybiotyki są opracowane tak, by działać na wybrane bakterie chorobotwórcze, ale niestety ich niepożądane skutki to także wyjałowienie lub zubożenie flory bakteryjnej jelit. Po terapii antybiotykami warto wesprzeć mikroflorę bakteryjną. Wpłynie to korzystnie na pracę jelit i poprawi funkcjonowanie organizmu.
Dlaczego warto wspierać florę bakteryjną jelit po antybiotykoterapii?

 

Antybiotyki przeciwdziałają rozwojowi bakterii chorobotwórczych i eliminują je z organizmu, biorąc tym samym udział w procesie leczenia. Te leki mają jednak skutki uboczne. Jednym z nich jest niekorzystne działanie na florę bakteryjną jelit.

 

W jelitach dorosłego człowieka znajduje się prawie 2 kg bakterii, z czego większość powinny stanowić bakterie dobroczynne, usprawniające pracę przewodu pokarmowego, czyli tzw. probiotyki. Jeśli ich liczba i kondycja spada, kłopoty zaczyna mieć nie tylko układ pokarmowy, ale cały organizm, w tym układ odpornościowy. Dlatego tak ważne jest, by dążyć do zachowania równowagi mikroflory jelitowej i wspierać „dobre” bakterie.

 

Probiotyki – suplementy diety, które pomagają zachować równowagę mikroflory jelit

 

Probiotyk to także nazwa suplementu diety, który pomaga przywrócić i zachować równowagę flory bakteryjnej jelit.

 

Probiotyki w formie suplementu diety zawierają wyselekcjonowane szczepy żywych bakterii probiotycznych. Docierają do jelit i zasiedlają je, wspierając już obecne tam dobroczynne bakterie. W skład probiotyków wchodzą zazwyczaj szczepy bakterii kwasu mlekowego, które przyczyniają się do właściwej pracy układu pokarmowego.

 

Probiotyk czy synbiotyk – jakie są różnice?

 

Probiotyk zawiera szczepy bakterii probiotycznych, zaś synbiotyk to preparat stanowiący połączenie bakterii korzystnych dla układu pokarmowego i prebiotyków, czyli substancji odżywczych, które bakterie probiotyczne wykorzystują jako pożywkę.

 

Prebiotyki to substancje pochodzenia naturalnego. Znaleźć je można w wielu produktach spożywczych, przede wszystkim w warzywach i owocach. Po antybiotykoterapii w naszym przewodzie pokarmowym brak jest nie tylko dobroczynnych bakterii, ale także substancji, z których te bakterie czerpią energię do życia. Dlatego tak ważne jest ich uzupełnienie.

 

A więc w skład synbiotyków oprócz bakterii probiotycznych wchodzą też węglowodany odporne na działanie enzymów trawiennych takie jak fruktooligosacharydy. Synbiotyk to połączenie probiotyku z prebiotykiem.

 

Jak naturalnie wspierać florę bakteryjną jelit po antybiotykoterapii?

 

Po antybiotykoterapii warto też zadbać o poprawienie kondycji flory bakteryjnej jelit naturalnymi sposobami. Polecane są wszelkie kiszonki warzywne. Znajdują się w nich probiotyki, czyli dobroczynne bakterie probiotyczne. Warto też sięgnąć po przetwory mleczne takie jak kefiry, jogurty czy zsiadłe mleko.

 

Naturalne prebiotyki znajdziemy w warzywach i owocach. Szczególnie zalecane są cebula, czosnek, pomidory, ziemniaki, banany, cykoria.


Podobne artykuły:

Ile kalorii ma herbata z mlekiem
Ile kalorii ma serek homogenizowany
Ile kalorii ma marchew gotowana
Ile kalorii majogurt danon
Ile kalorii ma zupa pomidorowa
Ile kalorii ma jogurt orzechowy
Ile kalorii ma jogurt pitny
kefir robico kcal
mleko łyżka kcal

DRUKUJ