Dieta odchudzająca może nam spędzać sen z powiek. Zachodzimy w głowę, czemu nasza waga pokazuje wciąż te same lub tylko nieznacznie mniejsze liczby. Być może przyczyna tkwi w błędach żywieniowych, które często popełniamy podczas odchudzania nie zdając sobie z tego sprawy.

Po co nam dieta odchudzająca?

Zanim przyjrzymy się błędom żywieniowym, jakie popełniamy w czasie odchudzania warto odpowiedzieć na pytanie, po co nam dieta odchudzająca? Lekarze i dietetycy alarmują, że nadmierne kilogramy to nie tylko kwestia wyglądu. Nadwaga i otyłość mają negatywny wpływ na stan naszego zdrowia i zwiększają ryzyko rozwoju, m.in.:

  • cukrzycy typu II
  • chorób układu sercowo-naczyniowego
  • depresji
  • bezsenności
  • zwyrodnienia stawów
  • dny moczanowej
  • kamicy żółciowej
  • niealkoholowej choroby stłuszczeniowej wątroby

W związku z tym, jeśli dotyczy nas problem nadwagi i otyłości dieta odchudzająca może przynieść nam wiele korzyści. Należy przy tym pamiętać, aby była ona odpowiednio zbilansowana i pozbawiona błędów, które zostały opisane poniżej. Warto też rozważyc diety pudełkowe.

Załącznik:
vegetables-1736170_1920.jpg

Jakie błędy popełniamy najczęściej stosując dietę odchudzającą?

Wśród osób, które stosują dietę odchudzającą pewne błędy zasługują na szczególną uwagę ze względu na częstotliwość ich występowania. Sprawdźmy, które z nich do nich należą.

1. Zbyt restrykcyjna dieta

Chcąc zrzucić nadmierne kilogramy bardzo często oczekujemy szybkich i spektakularnych efektów. W tym celu sięgamy po mocno restrykcyjne diety, których kaloryczność wynosi nawet 500 lub 600 kcal dziennie. Jest to duży błąd, ponieważ na dłuższą metę tak restrykcyjna dieta prowadzi do spowolnienia metabolizmu, efektu jojo oraz niedoborów żywieniowych. Dlatego lepszym rozwiązaniem jest indywidualne dobranie kaloryczności posiłków przy założeniu, że zalecane tempo redukcji masy ciała to 0,5-1 kg na tydzień.

 2. Zwracanie uwagi wyłącznie na ilość, a nie na jakość

Rozpoczynając dietę odchudzającą pierwszym krokiem jest często ograniczenie liczby posiłków. Zamiast jeść zalecanych 4-5 posiłków dziennie ograniczamy się, np. do dwóch. Jest to zdecydowanie za mało. Nie dziwmy się, że na takiej diecie będziemy chodzić wiecznie głodni, zmęczeni i rozdrażnieni, a po jej zakończeniu szybko wrócimy do starych nawyków żywieniowych.  Z pewnością nie uda nam się utrzymać takiej diety zbyt długo, więc efekt będzie krótkotrwały. Pamiętajmy, że w diecie odchudzającej nie chodzi wyłącznie o ilość, ale także o jakość posiłków.

 3. Wybieranie produktów „fit”, „fitness” itp.

Producenci żywności dobrze wiedzą, że współczesny klient bardzo często poszukuje produktów wpisujących się w trend bycia „fit”. Dlatego zdarza się, że w celach marketingowych wykorzystują w nazwach swoich produktów słowa, takie jak „fitness”, „fit” itp. Nie dajmy się zwieść – tego typu określenia w nazwie nie dają nam gwarancji, że dany produkt faktycznie wpisuje się w zasady zdrowego żywienia. Może być wręcz przeciwnie. Batony, płatki śniadaniowe czy inne produkty określane mianem „fit” i „fitness” zawierają często sporą ilość węglowodanów prostych, tłuszczów trans, a także sztucznych dodatków do żywności. Dlatego kluczem do znalezienia wartościowego produktu jest analiza składu, który znajduje się na opakowaniu.

 4. Lekceważenie przekąsek

 Zdarza się, że nie zdajemy sobie sprawy z tego, ile jemy w ciągu dnia. Na pytanie dietetyka o to, ile posiłków dziennie spożywamy, bierzemy pod uwagę tylko śniadanie, obiad czy kolację. Pamiętajmy, że każda najmniejsza przekąska to również źródło dodatkowych kalorii. Jeśli nie kontrolujemy naszego podjadania, warto prowadzić dzienniczek żywieniowy. Pozwoli nam on zobrazować ile zjadamy w ciągu dnia. Jeśli faktycznie nie możemy powstrzymać się przed podjadaniem, na początku zmiany nawyków żywieniowych można postawić na zdrowe przekąski. Mogą być to, np. kawałki warzyw (marchewki, selera naciowego, cukinii, papryki).

5. Wybór złych płynów

Nawodnienie organizmu to bardzo ważna sprawa, ale pamiętajmy, że podstawowym płynem w diecie powinna być woda mineralna. Musimy mieć świadomość, że nie tylko pokarmy stałe, ale i niewłaściwie dobrane płyny mogą zaburzać kaloryczność diety oraz być źródłem węglowodanów prostych. Stosując dietę odchudzającą powinniśmy unikać napojów owocowych, słodkich napojów gazowanych oraz „wody” smakowej. Należy również zrezygnować z dosładzania napojów gorących.