W dzisiejszych czasach, gry komputerowe sÄ… bez wÄ…tpienia jednym z najpopularniejszych sposobów spÄ™dzania wolnego czasu, zarówno przez mÅ‚odzież, jak i starszych zwolenników elektronicznej rozrywki. Wbrew obiegowym opiniom i niektórym histerycznym reakcjom mediów, nie ma w tym nic zÅ‚ego, wszak jest to na dobrÄ… sprawÄ™ tylko niewinna zabawa, a miÄ™dzy bajki można wÅ‚ożyć historie o tym, że można siÄ™ od nich uzależnić lub, że mogÄ… w jakiÅ› inny pokrÄ™tny sposób zrujnować nam życie – wszelkie przypadki tego typu, o których od czasu do czasu jest gÅ‚oÅ›no spowodowane sÄ… raczej osobistymi problemami takich osób, nieodpowiednim traktowaniem ze strony Å›rodowiska czy najbliższych, ale na pewno nie można obwiniać o to wirtualnej zabawy samej w sobie.


Dosyć skomplikowanym zagadnieniem jest kwestia najmÅ‚odszych graczy, czyli miÄ™dzy innymi naszych dzieci – skoro powrót do „nieskażonej technologiÄ…” natury jest na dobrÄ… sprawÄ™ obecnie niemożliwy, co zrobić, aby nasza pociecha mogÅ‚a spÄ™dzać czas przy komputerze zarówno przyjemnie, jak i produktywnie oraz bezpiecznie; niemniej jednak, czy tego chcemy czy nie, praktycznie niewykonalnym jest odciąć dzieci od Å›wiata gier komputerowych, i co wiÄ™cej, wcale nie jest to konieczne.

Nie zmienia to faktu, że powinniÅ›my zwracać uwagÄ™ i kontrolować z jakimi produkcjami ma kontakt nasze dziecko – w tym celu możemy oczywiÅ›cie wspólnie spÄ™dzać czas na elektronicznej zabawie; umieÅ›cić komputer w jakimÅ› w miarÄ™ dogodnym dla nas miejscu, z którego moglibyÅ›my z Å‚atwoÅ›iÄ… od czasu do czasu zerkać an ekran czy też, przy wyborze gry, warto zaznajomić siÄ™ ze stosowanym w wiÄ™kszoÅ›ci krajów Europy, w tym Polsce, systemem PEGI, którego symbole umieszczane na pudeÅ‚kach gier czy w internetowych sklepach, pozwolÄ… nam wybrać produkcjÄ™ najbardziej odpowiedniÄ… dla naszego dziecka: system ten zawiera, miÄ™dzy innymi, proponowany minimalny wiek gracza, a także informacje dotyczÄ…ce zawartoÅ›ci, która może być szkodliwa dla najmÅ‚odszego odbiorcy, jak na przykÅ‚ad wyjÄ…tkowo brutalna przemoc, a także elementy seksualne czy zawierajÄ…ce dyskryminacjÄ™ i korzystanie z narkotyków oraz innych używek.

Na szczęście, na rynku gier komputerowych jest naprawdę spory wybór różnego rodzaju produkcji o charakterze edukacyjnym czy też w inny sposób przeznaczonym dla młodszego odbiorcy, dzięki czemu nie musimy się specjalnie martwić o treści z jakimi nasze dziecko będzie miało w nich do czynienia. Sporo takich gier dostępnych jest także na przeglądarki internetowe: do naszej dyspozycji jest całe mnóstwo różnych serwisów, jak na przykład Poki, gdzie możemy znaleźć sporo produkcji adresowanych dla najniższej grupy wiekowej: są to przede wszystkim różnej maści gry edukacyjne, nastawione na łączenie przyjemnego z pożytecznym, jak na przykład różnorakie gry Disney'a, w których nasze dziecko wraz ze swoimi ulubionymi bohaterami znanymi z bajek tego studia może uczyć się podstawowych umiejętności matematycznych, językowych oraz wielu innych, a przy tym przyjemnie spędzić wolny czas przed komputerem. Czyli wszystko to, co potrzebne jest do jego edukacji i rozwoju poprzez grę.

Bardzo ważny jest również nasz osobisty nadzór oraz zdobywanie informacji na temat poszczególnych produkcji dostÄ™pnych na rynku – wszak nasza pociecha nie bÄ™dzie przez caÅ‚e życie w wieku kilku lat i nie bÄ™dzie siÄ™ zadowalać wyÅ‚Ä…cznie grami przeznaczonymi dla najmÅ‚odszych: w tym momencie powinniÅ›my wkroczyć z osobistÄ… kontrolÄ… gier i być może polecić dorastajÄ…cemu dziecku coÅ›, co bardziej odpowiadaÅ‚oby jego stopniowi intelektualnego i emocjonalnego rozwoju – ostatnio coraz bardziej popularne sÄ… gry przygodowe nawiÄ…zujÄ…ce do znanych seriali czy innych dzieÅ‚ sztuki, w której gracz wcielajÄ…c siÄ™ w jednego z bohaterów musi podejmować nierzadko trudne wybory majÄ…ce wpÅ‚yw na caÅ‚Ä… późniejszÄ… rozgrywkÄ™. Tych jeszcze „wciąż mÅ‚odych” przekonajÄ… z pewnoÅ›ciÄ… gry strategiczne, ekonomiczne czy też wszelkiej maÅ›ci RPG.

Rodzice, którzy sami sÄ… graczami zauważą pewnie również, że ważna jest nie tylko kontrola oraz ograniczanie czasu jaki nasze dziecko spÄ™dza przed komputerem, ale i wspólne spÄ™dzanie czasu z pociechÄ… – grajÄ…c wspólnie. Tak czÄ™sto mówi siÄ™ o „nieprzekraczalnej” barierze miÄ™dzypokoleniowej i równie czÄ™sto zapomina o tym, że to, czym interesujÄ… oraz zajmujÄ… siÄ™ nasze dzieci może być Å›wietnym polem do porozumienia na tej pÅ‚aszczyźnie, wÅ‚Ä…czajÄ…c w to gry komputerowe. Warto jednak pamiÄ™tać, aby pilnować, żeby gry nie staÅ‚y siÄ™ jedynÄ… formÄ… aktywnoÅ›ci dziecka – gra w piÅ‚kÄ™ nożnÄ… w wirtualnym Å›wiecie nie zastÄ…pi prawdziwej zabawy na boisku.


Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


Wersja do druku