Mocne kości to podstawa zdrowia dziecka. Do tego inne korzyści płynące ze spożywania witaminy D sprawiają, że powinny pamiętać o niej zarówno przyszłe jak i obecne mamy. Jest ona podstawą prawidłowego rozwoju dziecka.

Dostarczenie odpowiedniej ilości witaminy D do organizmu dziecka jest niezwykle ważne. To ona wpływa na przyswajanie wapnia, co z kolei ma ogromne znaczenie w budowie kości i zębów. Witamina ta wpływa również na przyswajanie fosforu, wchodzącego w skład kodu genetycznego. Spożywanie jej w odpowiednich ilościach ma ogromne znaczenie dla rozwoju dziecka, jednak będzie również miało wpływ na stan zdrowia w dorosłości.

Gdy brak witaminy D…
Brak witaminy D w organizmie skutkować może nieprawidłowym rozwojem kości. Dzieje się tak dlatego, iż w wyniku małej przyswajalności wapnia z zewnątrz nasz organizm zmuszony jest pobrać go z kości. To właśnie powoduje problemy, takie jak chociażby częste złamania i skrzywiania układu kostnego. Niedobór witaminy D może powodować również problemy ze skórą, oczami czy słuchem. Warto wiedzieć, że jej niedobór ma ogromne znaczenie jeśli chodzi o stan zębów. Witamina D pozytywnie wpływa na układ immunologiczny.

Lecz za dużo to niezdrowo…

Pomimo, iż witaminy potrzebne naszemu organizmowi, ich spożycie powinno odbywać się bardzo ostrożnie najlepiej pod okiem lekarza. Tak samo jest w przypadku witaminy D. Skutkiem jej nadmiaru w organizmie mogą być problemu z nerkami, wątrobą, w przyszłości zwiększa się ryzyko zawału serca oraz kamicy nerwowej.

Pod czujnym okiem lekarza…
Podawanie dziecku odpowiedniej ilości witaminy D jest niezwykle ważne. Mówi się jednak, iż dodatkowe jej dawki powinny spożywać dzieci do 16-18 roku życia, stale rosnące, u których rozwój kości ma ogromne znaczenie. Jednak zawsze powinno odbywać się pod okiem specjalisty, który zapisze odpowiednią dawkę. Każde dziecko ma inne potrzeby, inne jej ilości potrzebować będą dzieci karmione piersią, inne karmione mlekiem modyfikowanym. Witamina D zalecana jest również kobietom w ciąży.

Gdzie jej szukać??
Chcąc zapewnić sobie i dziecku większą ilość witaminy D musicie umieścić w jadłospisie produkty mleczne – czyli samo mleko, jogurty, kefiry, twarożek. Nie zapomnijcie również o rybkach. Waszym sprzymierzeńcem będą łosoś, tuńczyk, makrela, węgorz czy śledź. Najlepiej oczywiście świeże, jednak te z puszki również nieźle spełniają swoją funkcję.


Podobne artykuły:

Ile kalorii ma makrela
Ile kalorii mają śledzie
Ile kalorii ma tuńczyk z puszki
kefir robico kcal
Witamina D dla zdrowia dziecka (2013-05-06)
Tuńczyk w oleju po odsączeniu
Czy ryba w occie tuczy

DRUKUJ