To jedna z najwcześniej odkrytych witamin. Skutki jej niedoboru znane były już w starożytnym Egipcie, Grecji oraz Rzymie i określane były nazwą kurza ślepota lub ślepota zmierzchowa. Chorobę tę leczono podając gotowaną lub surową wątrobę. Dopiero na przełomie XIX i XX wieku udało się ustalić związek pomiędzy nieprawidłowym odżywianiem a rozwojem kurzej ślepoty.

Dlaczego witamina A jest tak ważna dla naszego organizmu:


• utrzymuje prawidłowy stan błon śluzowych dróg oddechowych, przewodu pokarmowego i moczowego
•    zapewnia prawidłowy wzrost kości i zębów
•    zapewnia prawidłowy rozwój płodu u kobiet w ciąży
•    pełni istotną rolę w procesie prawidłowego widzenia
•    posiada działanie przeciwnowotworowe
• przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania komórek tkanki nabłonkowej, zarówno pokrywających, jak wydzielniczych i czuciowych
•    utrzymuje prawidłowy stan skóry, włosów i paznokci

Kiedy witaminy A jest za mało w naszym organizmie mogą towarzyszyć nam podobne objawy:

•    kruche, wolno rosnące paznokcie
•    suchość skóry, czasem objawiająca się zaczerwionymi obszarami
•    brak apetytu
•    ślepota zmierzchowa (tzw. "kurza ślepota")
•    pogorszenie wzroku
•    łuszczyca
•    rogowiec dłoni i stóp
•    trądzik pospolity
•    łysienie plackowate
•    skłonności do biegunek
•    złe samopoczucie
•    suche, łamliwe włosy
•    zahamowanie wzrostu u dzieci
•    bezpłodność

Witaminę A (głównie β-karoten) znajdziemy przede wszystkim w pożywieniu pochodzenia zwierzęcego. Zawierają ją także warzywa: marchew, pomidory, papryka, szczaw, gorszek zielony, boćwina, liście brokułu, ziemniaki, jarmuż, szpinak, dynia, kapusta. Witaminę A możemy dostarczyć do organizmu również poprzez spożycie: masła, jaj, mleka, sera, mango i melonów. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę A dla organizmu wynosi 700 mikrogramów (to może być np. 50g surowej marchewki).





Podobne artykuły: