5 marca - Światowy Dzień Dentysty
Spis treści
Autor
Nie zawsze ich lubimy, uciekamy przed nimi, odwiedzamy w ostateczności – dentyści w Polsce nie należą do ulubionych grup zawodowych, a jednak coś zaczyna się zmieniać w postrzeganiu lekarza stomatologa.

Wersja do druku

Już dziś 23% ankietowanych przez centrum Implantologii i Ortodoncji Dentim clinic twierdzi, że lubi chodzić do dentysty i robi to regularnie, reszta – no cóż – jak trzeba. Robi tak 49%. Ból jest impulsem do wizyty dla 13%. Tymczasem przybywa dentystów. Według danych GUS w Polsce pracuje 36 tys. stomatologów, zatrudnionych w 22 tys. gabinetów stomatologicznych. Najwięcej dentystów jest w woj. mazowieckim – 6466 i śląskim – 3926.
Polacy zaczynają chodzić do dentysty!
Chociaż wciąż daleko nam do Szwecji, kraju, w którym próchnica praktycznie nie istnieje, a profilaktyka stoi na najwyższym poziomie, to wszystko zmierza w dobrym kierunku. Polacy przestają się bać dentysty, odwiedzają gabinety coraz regularniej, zmienia się także opinia o dentyście. Jak pokazują dane portalu Dentysta.eu, tylko 15 proc. kobiet i 13 proc. mężczyzn panicznie boi się dentysty. Strach powstrzymuje przed wizytami 43 proc. wszystkich pacjentów. W ogóle nie boi się dentysty 19 proc. z nas – podaje w swoim raporcie Dentysta.eu.
Zdaniem lek. stom. Wojciecha Fąferko z Centrum Implantologii i Ortodoncji Dentim clinic, to bardzo dobry wynik, bo pokazuje, że zmienia się nasze podejście. – Jeszcze do niedawna praktycznie wszyscy bali się dentysty, osoby starsze, dzieci, dzieci nakręcone przez swoich rodziców. Krążyły legendy, pokutował obraz gabinetu rodem z PRL-u, z zielonymi kafelkami i fotelem tortur. Zmienili zdanie ci, którzy w ciągu ostatnich 5-7 lat podjęli leczenie – mówi. - Wiele osób przekonało się, że dzisiejsza stomatologia, nie tylko wyeliminowała to, co najgorsze w gabinecie np. borowanie - zastąpiono leczeniem ozonem, a znieczulenie strzykawką, wymieniono na specjalny komputer The Wand. Zmieniono także całkowicie wizerunek gabinetów. Dziś bardziej przypominają one gabinety kosmetyczne czy salony SPA, niż przychodnie – mówi dr Fąferko.
Jaki, zdaniem Polaków jest idealny dentysta?
Te zmiany przekonują dziś ponad 25% z nas do odwiedzania gabinetu przynajmniej raz do roku – podaje Dentysta.eu. Raz na miesiąc z wizytą wpada nieco ponad 5% Polaków. Zmienia się także nasza opinia o dentyście i uważniej przyglądamy się Panowi Stomatologowi i Pani Stomatolożce. Ponad 90% pacjentów oczekuje dentystę uśmiechniętego i zabawnego. 40% liczy na to, że dentysta będzie gadułą, który zagada nas podczas zabiegu. Tylko 5% oczekuje dentysty skupionego, tylko i wyłączenie na rozmowie o leczeniu.
- Dentysta musi mieć dziś te same umiejętności co psycholog. Musi potrafić nawiązać kontakt z pacjentem, przekonać go do zabiegu, złagodzić stres i strach przed leczeniem, a do tego musi być ludzki, czyli rozumieć obawy pacjenta – mówi dr Fąferko. – Nikt z nas nie chce leczyć się u dentysty gbura, który z nami nie rozmawia – śmieje się stomatolog. I faktycznie, poważnej postawy oczekuje tylko 1% ankietowanych przez Dentysta.eu.
Co więcej dla 21% ważna jest uroda stomatologa lub stomatolożki. Pacjenci wręcz uważają, że wpływa ona kojąco na stres. Podobnie nowoczesny wizerunek gabinetu, w którym obowiązkowo musi być muzyka – ważna dla 45% i nowoczesny sprzęt – 46% Seans filmowy w fotelu chętnie zobaczyłoby 15% pacjentów. – O tym właśnie cały czas mówimy. Gabinety stomatologiczne się zmieniły nie do poznania. Są przyjazne, stosują nowoczesny sprzęt, który minimalizuje ból i skraca leczenie. W końcu sami lekarze, mają zupełnie inne podejście niż 20 lat temu. Nauczyliśmy się tego od kolegów w Stanach Zjednoczonych czy Szwecji, gdzie ludzie do dentysty chodzą z przyjemnością – mówi dr Fąferko.
Polacy zaczynają chodzić do dentysty!
Chociaż wciąż daleko nam do Szwecji, kraju, w którym próchnica praktycznie nie istnieje, a profilaktyka stoi na najwyższym poziomie, to wszystko zmierza w dobrym kierunku. Polacy przestają się bać dentysty, odwiedzają gabinety coraz regularniej, zmienia się także opinia o dentyście. Jak pokazują dane portalu Dentysta.eu, tylko 15 proc. kobiet i 13 proc. mężczyzn panicznie boi się dentysty. Strach powstrzymuje przed wizytami 43 proc. wszystkich pacjentów. W ogóle nie boi się dentysty 19 proc. z nas – podaje w swoim raporcie Dentysta.eu.
Zdaniem lek. stom. Wojciecha Fąferko z Centrum Implantologii i Ortodoncji Dentim clinic, to bardzo dobry wynik, bo pokazuje, że zmienia się nasze podejście. – Jeszcze do niedawna praktycznie wszyscy bali się dentysty, osoby starsze, dzieci, dzieci nakręcone przez swoich rodziców. Krążyły legendy, pokutował obraz gabinetu rodem z PRL-u, z zielonymi kafelkami i fotelem tortur. Zmienili zdanie ci, którzy w ciągu ostatnich 5-7 lat podjęli leczenie – mówi. - Wiele osób przekonało się, że dzisiejsza stomatologia, nie tylko wyeliminowała to, co najgorsze w gabinecie np. borowanie - zastąpiono leczeniem ozonem, a znieczulenie strzykawką, wymieniono na specjalny komputer The Wand. Zmieniono także całkowicie wizerunek gabinetów. Dziś bardziej przypominają one gabinety kosmetyczne czy salony SPA, niż przychodnie – mówi dr Fąferko.
Jaki, zdaniem Polaków jest idealny dentysta?
Te zmiany przekonują dziś ponad 25% z nas do odwiedzania gabinetu przynajmniej raz do roku – podaje Dentysta.eu. Raz na miesiąc z wizytą wpada nieco ponad 5% Polaków. Zmienia się także nasza opinia o dentyście i uważniej przyglądamy się Panowi Stomatologowi i Pani Stomatolożce. Ponad 90% pacjentów oczekuje dentystę uśmiechniętego i zabawnego. 40% liczy na to, że dentysta będzie gadułą, który zagada nas podczas zabiegu. Tylko 5% oczekuje dentysty skupionego, tylko i wyłączenie na rozmowie o leczeniu.
- Dentysta musi mieć dziś te same umiejętności co psycholog. Musi potrafić nawiązać kontakt z pacjentem, przekonać go do zabiegu, złagodzić stres i strach przed leczeniem, a do tego musi być ludzki, czyli rozumieć obawy pacjenta – mówi dr Fąferko. – Nikt z nas nie chce leczyć się u dentysty gbura, który z nami nie rozmawia – śmieje się stomatolog. I faktycznie, poważnej postawy oczekuje tylko 1% ankietowanych przez Dentysta.eu.
Co więcej dla 21% ważna jest uroda stomatologa lub stomatolożki. Pacjenci wręcz uważają, że wpływa ona kojąco na stres. Podobnie nowoczesny wizerunek gabinetu, w którym obowiązkowo musi być muzyka – ważna dla 45% i nowoczesny sprzęt – 46% Seans filmowy w fotelu chętnie zobaczyłoby 15% pacjentów. – O tym właśnie cały czas mówimy. Gabinety stomatologiczne się zmieniły nie do poznania. Są przyjazne, stosują nowoczesny sprzęt, który minimalizuje ból i skraca leczenie. W końcu sami lekarze, mają zupełnie inne podejście niż 20 lat temu. Nauczyliśmy się tego od kolegów w Stanach Zjednoczonych czy Szwecji, gdzie ludzie do dentysty chodzą z przyjemnością – mówi dr Fąferko.
Najczęściej zadawane pytania
Podobne artykuły:
Wersja do druku
Szukaj
Zmysłoterapia – Dobrostan: zrób dla siebie coś dobrego
Świat pędzi. Powiadomienia rozbrzmiewają w telefonie zanim jeszcze otworzymy oczy, w pracy czekają wyzwania, a w domu lista zadań wydaje się nie mieć ko
Regeneracja i anti-aging w jesiennej rutynie. Duet: retinol plus fotoprotekcja
kładnik aktywny numer jeden w jesiennej pielęgnacji to zdecydowanie retinol. Ze względu na fenomenalne właściwości regenerujące, odmładzające i no
Jak zmienia się skóra po czterdziestce i co to oznacza dla makijażu?
Czterdziestka to moment, w którym wiele kobiet zauważa, że ich skóra zaczyna się zmieniać. Nie chodzi jedynie o widoczne zmarszczki, ale o sub
Zdrowy kręgosłup krok po kroku ? ćwiczenia, które warto dodać do codziennej rutyny
Coraz więcej czasu spędzamy w pozycji siedzącej ? przed komputerem, w samochodzie czy na kanapie. Niestety, taka statyczna postawa sprawia, że nasz kręgos
Jak urozmaicić smak kawy?
Kawa towarzyszy nam każdego dnia, jednak czasem może stać się monotonna. Zastanawiasz się, jak dodać jej nieco nowego charakteru i sprawić, by każda fil




