Wiele czynników wpływa i szkodzi naszym oczom, wielogodzinna praca przy komputerze, siedzący tryb życia przed monitorem, czy zanieczyszczone powietrze. A czy ty wiesz, jak zadbać o swój wzrok?

Sprawdź wzrok u specjalisty, jeśli cokolwiek cię niepokoi

Jeżeli zauważysz pierwsze problemy ze wzrokiem należy udać się do specjalisty. Nie możemy lekceważyć, gdy  rozmywa nam się obraz, odczuwamy ciągłe zmęczenie oczu, czy problemy z ostrością widzenia. Niepokojące są  takie dolegliwości jak pieczenie, swędzenie, czy uczucie suchych oczu. A także bóle głowy, zbyt częste mruganie, jak i widoczne zmiany w gałce ocznej.

Co szkodzi naszym oczom?

Powinniśmy minimalizować patrzenie w ekrany naszych telefonów komórkowych, a także dbać o prawidłowe nachylenie ekranu czy monitora oraz odległość, z jaką nachylamy się do nich. Również przecieranie oczu jest szkodliwe, ponieważ stwarza wysokie ryzyko infekcji gałek ocznych. A także patrzenie w źródła światła szczególnie te intensywne zarówno sztuczne takie jak żarówki, lampy, jak i naturalne słońce. Dobór złych okularów przeciwsłonecznych może się okazać dla nas równie szkodliwy.

Bardzo ważna odpowiednia dieta

Aby wzmocnić wzrok  należy jeść owoce i warzywa, które zawierają witaminy:

  • A - marchew, pomidor, szpinak, jarmuż, sałata, wiśnie, morele;
  • C - pomarańcze, czarna porzeczka, kiwi, truskawki, jarmuż, brokuły, czerwona papryka, pietruszka, kalafior, szpinak i kapusta;
  • E - oleje roślinne, pestki dyni, orzechy włoskie, migdały, nasiona słonecznika, kapusta biała,
  • takie jak na przykład: marchew, pomidory, czarne porzeczki, cytrusy, pestki słonecznika, czy dyni.
  • B - rośliny strączkowe, mięso, mleko i przetwory mleczne, zboże, drożdże, rzepa, marchew;
  • D - ryby, nabiał.

Antocyjany

Warto jeść owoce jagodowe, szczególnie te w kolorach fioletowym, czarnym, niebieskim, czy czerwonym. Zawierają one antocyjany, czyli naturalne barwniki, które występują w soku komórkowym roślin. Wzmacniają one naczynia krwionośne oka. Powinniśmy jeść aronie, czarną porzeczkę, czarny bez, borówki, jagody, a także ciemne winogrono.

Inne ważne wartości odżywcze

Powinniśmy pamiętać także o minerałach, które są niezbędne dla oczu takich jak cynk, selen, mangan i miedź. A także o luteinie, kwasie foliowym, kwasach tłuszczowych nienasyconych omega 3 i 6. Zbilansowana i bogata w składniki odżywcze dieta jest bardzo ważna. Ich niedobór, może mieć poważne konsekwencje nie tylko dla zdrowia, ale i dla wzroku.

Suplementy

Z pewnością wzmocnią nasze oczy, wspomogą naturalne procesy. Jeżeli martwisz się o swój wzrok, czy spędzasz dużo czasu przed komputerem. Suplementy na wzrok wspomogą narząd wzroku, zawierają one takie substancje ważne dla nich jak witamina A, retinol, luteina czy antyoksydanty. Pomogą osobom, które spędzają dużo czasu przed monitorem, sztucznym oświetleniu. Czy tym chcącym zachować ostrość widzenia jak najdłużej, pracujących w suchych pomieszczeniach, osób starszych, którym pogarsza się wzrok, a także tym, którym dolega uczucie suchości, pieczenia, czy łzawienia. Zalecana jest przede wszystkim konsultacja ze specjalistą, który dobierze odpowiednie suplementy.


Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


DRUKUJ