Zdaniem specjalistów ryby nadal zbyt rzadko pojawiają się na naszych talerzach. Powodem, dla którego po nie nie sięgamy bywa cena, nieumiejętność przyrządzenia, a niekiedy również poziom dostępności świeżych i ulubionych gatunków. Warto pamiętać, że ryby stanowią jeden z kluczowych elementów odpowiednio zbilansowanej diety, są też podstawowym źródłem kwasów omega-3. Ponadto ryby to bogactwo witamin i minerałów. Powszechnie pojawiają się w nich witaminy A,D,E oraz zaliczane do grupy B. Nie bez znaczenie będzie również zawartość selenu, żelaza i jodu. Specjaliści do spraw żywienia przekonują, że powinniśmy sięgać po nie 2-3 razy w tygodniu.

Czemu ryby są dla nas zdrowe?

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe Omega-3, które się w nich znajdują są niezwykle ważne dla naszych organizmów. Skutecznie zapobiegają one m.in. rozwojowi nadciśnienia tętniczego, poprawiają funkcjonowanie układu krążenia, mają działanie przeciwzapalne i przeciwalergiczne, obniżają poziom złego cholesterolu i jednocześnie podnoszą poziom tego dobrego, mają działanie przeciwnowotworowe oraz wspomagają naszą odporność. Tak więc jeśli w lodówce czeka na Ciebie ryba turbot, to koniecznie przygotuj ją dziś na obiad lub kolację dla zdrowia swojego i swoich bliskich.

Nie możemy również zapominać o dobroczynnym działaniu witamin. Występująca w rybach witamina D jest odpowiedzialna za regulację gospodarki wapniowo-fosforanowej, utrzymanie zdrowych kości oraz uzębienia, oraz wspomaga naszą odporność. W porze letniej nasz organizm, dzięki wystawieniu na słońce sam syntezuje odpowiednią ilość tej witaminy, jednak w chłodniejszych porach roku konieczne jest jej uzupełnianie, np. poprzez spożywanie tłustych ryb.

Kolejna na liście jest witamina A, która jest odpowiedzialna za prawidłowe widzenie oraz kondycje skóry. Jednocześnie wykazuje właściwości przeciwutleniające. Silnym przeciwutleniaczem jest również witamina E, która nazywana jest witaminą młodości. Pozytywnie wpływa ona na stan naszej skóry oraz naczyń krwionośnych.

Jakie ryby wybierać?

W przypadku ryb najważniejsza powinna być dla nas ich świeżość. Dla naszego zdrowia korzystne są zarówno ryby słodko, jak i słonowodne. Warto sięgać po te chude, jak i tłuste. W związku z tym na naszych talerzach powinny gościć dorsze, łososie, tuńczyki, turboty, pstrągi czy labraks. Każda z ryb będzie korzystnym wyborem dla naszego zdrowia. Warto pamiętać, że zawierają one również dużo białka, w związku z czym są wskazane również na diecie odchudzającej czy kulturystycznej.

Gdzie kupować ryby?

Często można spotkać się z opinią, że jeśli świeże ryby to jedynie nad morzem, albo u rybaków nad jeziorem. Nieco prawdy w tym jest, bo oczywiście takie prosto z kutra zawsze będą idealnie świeże. Dodatkowo w nadmorskich miejscowościach mamy zdecydowanie łatwiejszy dostęp do ryb. Jednak obecnie można je z powodzeniem, bardzo szybko i bezpiecznie transportować na terenie całego kraju. A jeśli nie mamy czasu by biegać na zakupy i szukać świeżych ryb, to możemy zamówić je bezpośrednio do domu. Ogłoszenia „świeże ryby wysyłka” cieszą się coraz większym powodzeniem, a dzięki temu na naszych stołach mogą gościć prawdziwe przysmaki.

Jak przygotowywać ryby?

Sposobów i przepisów na przygotowanie ryb jest całe mnóstwo. Mogą być one smażone, pieczone, gotowane na parze, możemy rozsmakować się w zupie rybnej, a może bardziej orientalnie przygotujemy rybne curry. Wiele osób zwraca uwagę, że w naszym kraju coraz większą popularnością cieszy się japońskie sushi, które również wymaga ryb pierwszej świeżości, z uwagi na fakt, że spożywamy je na surowo.

Dla naszego zdrowia bardziej polecane są ryby gotowane na parze, gotowane tradycyjnie, pieczone lub grillowane. Raczej zaleca się, szczególnie na diecie unikanie smażenia i panierki. Jednak niezależnie od samej formy, z całą pewnością ryba na talerzu, w towarzystwie świeżych warzyw, będzie odpowiednim wyborem.

Skąd można wiedzieć, czy ryba jest świeża?

Oczywiście, jak już wspomnieliśmy najlepiej jeśli kupujemy je bezpośrednio od rybaków, jednak z pewnością taka możliwość dotyczy ograniczonej ilości osób. Jeśli kupujemy rybę w sklepie lub zamawiamy i przyjeżdża ona do nas do domu, to możemy zwrócić uwagę na kilka drobiazgów, które wskażą nam czy mamy do czynienia ze świeżą rybą.

Po pierwsze przyjrzyjmy się skrzelom. U świeżej ryby będą one czerwone, a nie ciemnobrunatne. Gdy weźmiemy rybę do ręki, to jej skóra w dotyku nie powinna być sztywna, a raczej sprężysta, oczy natomiast muszą być błyszczące. Skoro już wiemy, która ryba w naszym sklepie jeśli najświeższa to czas na gotowanie i zdrowy posiłek.


Najczęściej zadawane pytania


Czy ryby sprawdzą się w diecie odchudzającej?

Ryby zawierają w swoim składzie duże ilości białka, które jest dobrze przyswajalne. Z tego powodu są one polecane osobom, które przebywają na diecie odchudzającej. Warto jednak sięgać po chude gatunki, które pozwolą nam na jednoczesne ograniczenie przyswajanych tłuszczy.

Jak często powinniśmy jeść ryby?

Jeśli dotąd ryby na naszym talerzu pojawiały się sporadycznie, to z pewnością warto dokonać znaczących zmian w tym temacie. Specjaliści zalecają, aby były one ważną częścią posiłku przynajmniej 2-3 razy w tygodniu. Zacznijmy od wprowadzenia ich przynajmniej raz i w miarę możliwość rozszerzajmy ich spożycie.

Czemu warto jeść ryby?

Głównym czynnikiem, który sprawia, że po ryby powinniśmy sięgać jak najczęściej są zawarte w nich wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które mają bardzo duże znaczenie dla naszych organizmów. Oprócz tego w ich składzie znajdziemy wiele witamin i składników odżywczych. Ryby nie tylko warto jeść, ale powinny się one stać podstawą naszej zrównoważonej i zdrowej diety, przez cały tydzień. Warto również uczyć dzieci, aby po nie sięgały.

Gdzie kupować ryby?

Najlepiej jeśli kupujemy ryby bezpośrednio od rybaków po połowach. Wtedy mamy całkowitą pewność, co do ich świeżości i jakości. W niektórych miastach, szczególnie nadmorskich znajdują się hale rybne, gdzie dostaniemy wiele świeżych ryb z miejscowych połowów. Jednak w dobie Internetu możemy również z powodzeniem zamówić dostawę świeżych, ulubionych ryb do domu, niezależnie od tego, w jakiej części kraju mieszkamy.

Które konkretnie ryby powinniśmy jeść?

Wszystkie. Sięgajmy po te, które nam smakują. Zarówno słonowodne, jak i słodkowodne, tłuste i chude. W każdej z nich znajdziemy wiele dobroczynnych dla naszych organizmów składników i przekonamy się, jak ważne jest to co jemy.


Podobne artykuły:


DRUKUJ