Ból kręgosłupa urasta do problemu choroby cywilizacyjnej. Tryb życia, jaki prowadzimy, czyli głównie siedzący, jest tego główną przyczyną, chociaż nie jedyną. Jakie więc są główne przyczyny bólu kręgosłupa? I co ważniejsze – co możemy zrobić, by tenże ból zniwelować? Spróbujemy pokrótce odpowiedzieć na te pytania.

Przyczyny bólu kręgosłupa

Kręgosłup składa się z kilku odcinków – szyjnego, piersiowego, lędźwiowego. Nie każdy z nich jest równie podatny na ból, zazwyczaj dotyczy on kręgosłupa lędźwiowego albo karku – czyli odcinka szyjnego. Do najczęstszych przyczyn bólu kręgosłupa zaliczamy czynniki cywilizacyjne, jakże powszechne w życiu niemal każdego z nas...
Są to:
  • siedzący tryb życia, związany z wykonywaną pracą, ale też nauką czy „relaksem” w postaci gier komputerowych,
  • ciężka praca fizyczna, którą nadal wykonuje wielu Polaków,
  • niezdrowa dieta, bogata w produkty wysoko przetworzone, cukier, sól, konserwanty, a także idąca za nią:
  • nadwaga i otyłość, która staje się coraz powszechniejsza już nawet wśród nastolatków,
  • mała aktywność fizyczna, bo przecież niemal wszędzie poruszamy się samochodami, co może jest wygodne, ale na pewno nie zdrowe.
Oczywiście ból pleców może mieć też inne powody, powstać np. po przebytej kontuzji, urazie, wypadku samochodowym, upadku. Jednak procentowy udział takich przypadków nie jest wysoki. Można niestety powiedzieć, że za problemami z kręgosłupem leży głównie nasza – nomen omen – postawa. Jak jednak przekonuje artykuł https://www.domowecwiczenia.pl/zadbaj-o-zdrowy-kregoslup-cwiczenia-redukujace-bol-plecow/ z bólem kręgosłupa można sobie radzić domowymi sposobami. Co więc robić?
 

Sposoby na bolące plecy

Pierwszym krokiem w przypadku długo utrzymującego się bólu kręgosłupa powinna być oczywiście konsultacja z lekarzem specjalistą lub fizjoterapeutą. Już tego kroku często zaniedbujemy, uważając, że lepiej znamy swoje ciało i to, co się z nim dzieje. Faktycznie, czasem taka autodiagnoza może okazać się wystarczająca, jednak mimo wszystko sugerujemy wizytę u specjalisty.
Tam zapewne dowiecie się, że to co można zrobić, jest teoretycznie proste – wystarczy tylko chcieć.
Niesłychanie ważna jest prawidłowa pozycja podczas siedzenia, odpowiednio dobrane stanowisko pracy (kłaniają się zasady ergonomii), nie tylko fotel, ale też odległość od monitora, wysokość biurka. Oczywiście polecić trzeba też umiar w siedzeniu, robienie sobie krótkich przerw, nawet kilkuminutowych. Coraz więcej pracodawców patrzy na nie już nie jak na zło konieczne, ale na sposób podniesienia efektywności pracownika. Bardzo często bóle kręgosłupa znacząco spadają, gdy spada też nasza waga... Zmuszony do dźwigania nadmiernego obciążenia kręgosłup po prostu musi boleć. Oczywiście o tym, że schudnąć jest dużo trudniej, niż przybrać na wadze, nie musimy przypominać. Jednak odrobina zaparcia, parę dobrych rad z internetu, jak w artykule https://www.domowecwiczenia.pl/jak-szybko-schudnac-dieta-na-plaski-brzuch/ i sukces może być w zasięgu ręki.
Niemal zawsze „lekiem” na ból pleców będzie też ruch i aktywność fizyczna, którą można zacząć od przysłowiowego i modnego spacerowania. 8 tysięcy kroków dziennie naprawdę jest realne, a szybko poczujecie różnicę w samopoczuciu – podziękuje wam za to nie tylko kręgosłup.

Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


DRUKUJ