Praca biurowa, czyli zajmowanie siÄ™ obiegiem pism firmy, wbrew pozorom nie jest ani Å‚atwa, ani monotonna. Wymaga ona od pracowników dużego zaangażowania siÄ™ w zagadnienia i indywidualnych predyspozycji, dziÄ™ki którym obowiÄ…zki pracownicze bÄ™dÄ… sprawnie i dokÅ‚adnie realizowane. By osiÄ…gnąć zamierzony cel, należ zapewnić pracownikom komfortowe warunki, które pozwolÄ… na ergonomicznÄ… pracÄ™. Jak urzÄ…dzić biuro, które bÄ™dzie sprzyjać skupieniu na zawodowych obowiÄ…zkach?

Ergonomia pracy

Czym jest ergonomia pracy? Pod tym zwrotem kryjÄ… siÄ™ banalne, aczkolwiek niezastÄ…pione elementy wyposażenia biura, dobry dostÄ™p do koniecznych w pracy sprzÄ™tów biurowych, idealnie ustawione oÅ›wietlenie stanowiska roboczego, a także wygodne meble. Wszystko to skÅ‚ada siÄ™ na polepszenie wydajnoÅ›ci pracy, osiÄ…gniÄ™cie zadowolenia zawodowego i zminimalizowanie zmÄ™czenia zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Krótko mówiÄ…c – ergonomia w miejscu pracy, to dostosowanie warunków bytowych na stanowisku roboczym do psychofizycznych możliwoÅ›ci i zdolnoÅ›ci każdego pracownika.

Ergonomiczne meble

Pierwszym czynnikiem jest przystosowanie stanowiska pracy, czyli biurka, krzesÅ‚a oraz sprzÄ™tu niezbÄ™dnego w pracy biurowej, do wzrostu pracownika, jego naturalnej postawy oraz ewentualnych predyspozycji zdrowotnych. Wielogodzinna praca przy biurku w pozycji siedzÄ…cej może być przyczynÄ… powstawania dolegliwoÅ›ci, co objawia siÄ™ bólami karku i pleców, skurczami czy nieruchomoÅ›ciÄ… stawów. Warto wiÄ™c zapewnić pracownikowi wygodne krzesÅ‚o obrotowe, z możliwoÅ›ciÄ… regulowania stopnia pochylenia oparcia i wysokoÅ›ci siedziska.

Kolejny mebel to biurko – duży blat roboczy pomieÅ›ci nie tylko laptop, ale także dodatkowe monitory lub inne urzÄ…dzenia niezbÄ™dne do wykonywania powierzonych pracownikowi obowiÄ…zków. Biurko z szufladami i szafkami to niezbÄ™dne minimum ergonomicznego stanowiska pracy. DziÄ™ki temu akcesoria biurowe bÄ™dÄ… miaÅ‚y swoje miejsce. To znacznie uÅ‚atwi szybkie odszukiwanie dÅ‚ugopisów, oÅ‚ówków, notesów, zszywaczy i innych drobiazgów niezbÄ™dnych podczas przygotowywania i segregowania dokumentów. Warto pamiÄ™tać, aby na bieżąco zaopatrywać firmÄ™ w artykuÅ‚y biurowe, aby uniknąć sytuacji, gdy pracownicy muszÄ… pożyczać od siebie wzajemni spinaczy, koszulek do segregatora czy innych niezbÄ™dnych drobiazgów. Dobrej jakoÅ›ci materiaÅ‚y piÅ›miennicze i akcesoria do biura można zamówić w sklepie internetowym: https://www.action.com/pl-pl/.

Oświetlenie stanowiska pracy

Ważnym punktem jest wÅ‚aÅ›ciwe oÅ›wietlenie – lampka biurkowa, dajÄ…ce Å‚agodne, punktowe Å›wiatÅ‚o pomoże przy czytaniu dokumentów papierowych oraz wpÅ‚ynie na poprawÄ™ widocznoÅ›ci w obrÄ™bie biurka, co zwiÄ™kszy efektywność i komfort pracy.

Temperatura otoczenia, w którym przebywajÄ… pracownicy, powinna być dostosowana do pory roku oraz temperatury zewnÄ™trznej. Należy pamiÄ™tać, że latem lepiej i wydajniej pracujemy w pomieszczeniach chÅ‚odniejszych, natomiast zimÄ… warto dobrze ogrzać pomieszczenia. WÅ‚aÅ›ciwa temperatura sprawi, że komfort pracy zostanie w peÅ‚ni zachowany.

Dobra atmosfera zarówno pomiÄ™dzy podwÅ‚adnymi i przeÅ‚ożonym, jak i wÅ›ród pracowników jest przyczynÄ… zadowolenia oraz efektywnoÅ›ci w wykonywaniu codziennych zadaÅ„. Dbajmy wiÄ™c, by nasze wzajemne relacje byÅ‚y koleżeÅ„skie, z dużą dozÄ… wzajemnego szacunku, bowiem stres bywa przyczynÄ… pogorszenia siÄ™ jakoÅ›ci pracy.

 


Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


Wersja do druku