Jak zaprojektować ergonomiczne biuro?
Ergonomia pracy
Czym jest ergonomia pracy? Pod tym zwrotem kryją się banalne, aczkolwiek niezastąpione elementy wyposażenia biura, dobry dostęp do koniecznych w pracy sprzętów biurowych, idealnie ustawione oświetlenie stanowiska roboczego, a także wygodne meble. Wszystko to składa się na polepszenie wydajności pracy, osiągnięcie zadowolenia zawodowego i zminimalizowanie zmęczenia zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Krótko mówiąc – ergonomia w miejscu pracy, to dostosowanie warunków bytowych na stanowisku roboczym do psychofizycznych możliwości i zdolności każdego pracownika.
Ergonomiczne meble
Pierwszym czynnikiem jest przystosowanie stanowiska pracy, czyli biurka, krzesła oraz sprzętu niezbędnego w pracy biurowej, do wzrostu pracownika, jego naturalnej postawy oraz ewentualnych predyspozycji zdrowotnych. Wielogodzinna praca przy biurku w pozycji siedzącej może być przyczyną powstawania dolegliwości, co objawia się bólami karku i pleców, skurczami czy nieruchomością stawów. Warto więc zapewnić pracownikowi wygodne krzesło obrotowe, z możliwością regulowania stopnia pochylenia oparcia i wysokości siedziska.
Kolejny mebel to biurko – duży blat roboczy pomieści nie tylko laptop, ale także dodatkowe monitory lub inne urządzenia niezbędne do wykonywania powierzonych pracownikowi obowiązków. Biurko z szufladami i szafkami to niezbędne minimum ergonomicznego stanowiska pracy. Dzięki temu akcesoria biurowe będą miały swoje miejsce. To znacznie ułatwi szybkie odszukiwanie długopisów, ołówków, notesów, zszywaczy i innych drobiazgów niezbędnych podczas przygotowywania i segregowania dokumentów. Warto pamiętać, aby na bieżąco zaopatrywać firmę w artykuły biurowe, aby uniknąć sytuacji, gdy pracownicy muszą pożyczać od siebie wzajemni spinaczy, koszulek do segregatora czy innych niezbędnych drobiazgów. Dobrej jakości materiały piśmiennicze i akcesoria do biura można zamówić w sklepie internetowym: https://www.action.com/pl-pl/.
Oświetlenie stanowiska pracy
Ważnym punktem jest właściwe oświetlenie – lampka biurkowa, dające łagodne, punktowe światło pomoże przy czytaniu dokumentów papierowych oraz wpłynie na poprawę widoczności w obrębie biurka, co zwiększy efektywność i komfort pracy.
Temperatura otoczenia, w którym przebywają pracownicy, powinna być dostosowana do pory roku oraz temperatury zewnętrznej. Należy pamiętać, że latem lepiej i wydajniej pracujemy w pomieszczeniach chłodniejszych, natomiast zimą warto dobrze ogrzać pomieszczenia. Właściwa temperatura sprawi, że komfort pracy zostanie w pełni zachowany.
Dobra atmosfera zarówno pomiędzy podwładnymi i przełożonym, jak i wśród pracowników jest przyczyną zadowolenia oraz efektywności w wykonywaniu codziennych zadań. Dbajmy więc, by nasze wzajemne relacje były koleżeńskie, z dużą dozą wzajemnego szacunku, bowiem stres bywa przyczyną pogorszenia się jakości pracy.
Najczęściej zadawane pytania
Podobne artykuły:
Wersja do druku
Szukaj
Dlaczego warto pić sok pomidorowy?
Sok pomidorowy to prawdziwa skarbnica wartości odżywczych, które mają pozytywny wpływ na zdrowie. Dzięki obecności witamin, minerałów oraz
Różowy październik czas start! Ruszyła akcja Przymierz się do samobadania
Już po raz drugi organizatorzy kampanii ?Wylecz raka piersi HER2+?1 we współpracy z marką modową H&M ruszają z akcją ?Przymierz się do samobadania?. W p
Polska marka odzieżowa - dlaczego warto wspierać rodzimych producentów?
Wiele osób rezygnuje z kupowania ubrań polskich marek odzieżowych, bo uchodzą one za dość drogie. Jednak wcale nie musi być to normą. Rodzime firmy napr
Jak dopasować bikini do figury typu prostokąt: porady i wskazówki
Figura typu prostokąt, zwana także sylwetką "H" lub "chłopięcą", charakteryzuje się proporcjonalnymi ramionami i biodrami, a także s
Inhalacje solankowe – naturalna terapia dla układu oddechowego
Inhalacje solankowe to coraz popularniejsza metoda wspomagania zdrowia, zwłaszcza w kontekście układu oddechowego. Bogactwo minerałów zawartych w sol