Jak zaprojektować ergonomiczne biuro?
Ergonomia pracy
Czym jest ergonomia pracy? Pod tym zwrotem kryją się banalne, aczkolwiek niezastąpione elementy wyposażenia biura, dobry dostęp do koniecznych w pracy sprzętów biurowych, idealnie ustawione oświetlenie stanowiska roboczego, a także wygodne meble. Wszystko to składa się na polepszenie wydajności pracy, osiągnięcie zadowolenia zawodowego i zminimalizowanie zmęczenia zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Krótko mówiąc – ergonomia w miejscu pracy, to dostosowanie warunków bytowych na stanowisku roboczym do psychofizycznych możliwości i zdolności każdego pracownika.
Ergonomiczne meble
Pierwszym czynnikiem jest przystosowanie stanowiska pracy, czyli biurka, krzesła oraz sprzętu niezbędnego w pracy biurowej, do wzrostu pracownika, jego naturalnej postawy oraz ewentualnych predyspozycji zdrowotnych. Wielogodzinna praca przy biurku w pozycji siedzącej może być przyczyną powstawania dolegliwości, co objawia się bólami karku i pleców, skurczami czy nieruchomością stawów. Warto więc zapewnić pracownikowi wygodne krzesło obrotowe, z możliwością regulowania stopnia pochylenia oparcia i wysokości siedziska.
Kolejny mebel to biurko – duży blat roboczy pomieści nie tylko laptop, ale także dodatkowe monitory lub inne urządzenia niezbędne do wykonywania powierzonych pracownikowi obowiązków. Biurko z szufladami i szafkami to niezbędne minimum ergonomicznego stanowiska pracy. Dzięki temu akcesoria biurowe będą miały swoje miejsce. To znacznie ułatwi szybkie odszukiwanie długopisów, ołówków, notesów, zszywaczy i innych drobiazgów niezbędnych podczas przygotowywania i segregowania dokumentów. Warto pamiętać, aby na bieżąco zaopatrywać firmę w artykuły biurowe, aby uniknąć sytuacji, gdy pracownicy muszą pożyczać od siebie wzajemni spinaczy, koszulek do segregatora czy innych niezbędnych drobiazgów. Dobrej jakości materiały piśmiennicze i akcesoria do biura można zamówić w sklepie internetowym: https://www.action.com/pl-pl/.
Oświetlenie stanowiska pracy
Ważnym punktem jest właściwe oświetlenie – lampka biurkowa, dające łagodne, punktowe światło pomoże przy czytaniu dokumentów papierowych oraz wpłynie na poprawę widoczności w obrębie biurka, co zwiększy efektywność i komfort pracy.
Temperatura otoczenia, w którym przebywają pracownicy, powinna być dostosowana do pory roku oraz temperatury zewnętrznej. Należy pamiętać, że latem lepiej i wydajniej pracujemy w pomieszczeniach chłodniejszych, natomiast zimą warto dobrze ogrzać pomieszczenia. Właściwa temperatura sprawi, że komfort pracy zostanie w pełni zachowany.
Dobra atmosfera zarówno pomiędzy podwładnymi i przełożonym, jak i wśród pracowników jest przyczyną zadowolenia oraz efektywności w wykonywaniu codziennych zadań. Dbajmy więc, by nasze wzajemne relacje były koleżeńskie, z dużą dozą wzajemnego szacunku, bowiem stres bywa przyczyną pogorszenia się jakości pracy.
Najczęściej zadawane pytania
Podobne artykuły:
Wersja do druku
Szukaj
Potęga dobrych nawyków – jak sprawić, by świat był czystszy i piękniejszy?
Odpowiedzi na to pytanie postanowiła udzielić firma Henkel poprzez akcję edukacyjną „Czystszy, piękniejszy świat zaczyna się od nas”, kt&oacu
Stylowe okulary przeciwsłoneczne dla dzieci - must-have na każdą porę roku
Okulary przeciwsłoneczne dla dzieci to coś więcej niż tylko praktyczna ochrona przed słońcem – to także modny dodatek, który uzupełnia dzie
Kobiece drużyny piłkarskie Hiszpanii - przegląd
Gdy słyszymy o hiszpańskiej piłce nożnej, przed oczami stają nam gwiazdy takie jak Andres Iniesta, Xavi czy Sergio Ramos. Jednak za kulisami męskiej La Li
Jak chronić dłonie przed zimnem? Sprawdzone sposoby pielęgnacji na jesień i zimę
Jesień i zima to trudny czas dla naszej skóry, szczególnie dłoni, które są narażone na działanie chłodu, wiatru i suchego powietrza.
Domowe sposoby na czyszczenie butów czy profesjonalne preparaty - co wybrać?
Każdy z nas chce, aby jego obuwie jak najdłużej zachowało swój estetyczny wygląd. Odpowiednia pielęgnacja jest tu kluczowa? ale jakie metody wybrać? Dom