Większość z nas podjada między posiłkami. Chipsy, cukierki, paluszki, ciastka… Nawet jeśli wydaje Ci się, że jesz zdrowo, najczęściej nie doliczasz do jedzonych codziennie kalorii spożywanych w posiłkach, tych z przekąsek. A podczas codziennego podjadania może uzbierać się ich nawet kilkaset! Jeśli nie możesz odmówić sobie przekąsek między posiłkami lub np. w trakcie oglądania telewizji, do alkoholu lub podczas spotkania ze znajomymi postaraj się by były one zdrowe i dostarczały Twojemu organizmowi cennych minerałów i witamin.

Chrup orzechy!

Doskonałą przekąską, uzupełniającą dietę osób odżywiających się zdrowo, są orzechy. Jest ich wiele rodzajów: brazylijskie, nerkowca, pistacje czy orzechy laskowe.

  • Orzechy brazylijskie – pochodzą z nasion drzew orzesznic brazylijskich, które rosną w Amazonii. Orzechy mają duże rozmiary. Stanowią nie tylko pyszną samodzielną przekąskę, ale świetnie nadają się także jako podstawa masła orzechowego czy składnik: koktajli, sałatek, ciast. Orzechy brazylijskie mają sporą kaloryczność (684 kcal w 100 g produktu), jednak zawierają mnóstwo witamin i składników mineralnych. Porcja 50 g zapewni Ci spożycie dziennej wymaganej ilości fosforu i magnezu! Orzechy brazylijskie są również bogate w: selen, potas, żelazo i nienasycone kwasy tłuszczowe.
  • Orzechy nerkowca – inaczej orzechy bombajskie, stanowią źródło kwasów tłuszczowych, witamin i składników mineralnych. 100 g nerkowców to 603 kalorie. Orzechy bombajskie są bogate w: fosfor, magnez, żelazo i cynk. Stanowią świetny dodatek do porannej owsianki!
  • Pistacje – pochodzą z Azji, jednak obecnie uprawia się je w różnych regionach świata. 100 g pistacji to 610 kalorii. Pistacje zawierają sporo: potasu, fosforu, magnezu, żelaza i cynku. Stanowią pyszną przekąskę, choć równie często (dzięki swojemu słodkawemu smakowi) są stosowane do produkcji wyrobów cukierniczych, np. marcepanu czy lodów.
  • Orzechy laskowe – cechują się łatwością w uprawie. Mają wysoką kaloryczność – 665 kalorii w 100 g, jednak są źródłem cennych witamin i składników mineralnych takich jak: fosfor, magnez, potas, żelazo, cynk i wapń. Ponadto zawierają ważne dla Twojego zdrowia aminokwasy! Możesz je spożywać samodzielnie jako przekąskę lub jako dodatek do dań głównych, sałatek czy deserów.

A może suszone owoce?

Pyszną i przede wszystkim zdrową przekąską są suszone owoce. M.in. daktyle suszone, jagody goji czy pestki moreli.

  • Daktyle suszone – są stosunkowo tanią i smaczną przekąską. Słodkie suszone daktyle są świetnym sposobem na walkę z podjadaniem słodyczy w postaci batoników czy cukierków. W porównaniu do orzechów daktyle zawierają znacznie mniej kalorii, w 100 g produktu znajduje się ich tylko 277. Oprócz zawartości dużej ilości błonnika pokarmowego, dzięki któremu zachowuje się sytość na dłużej posiadają naturalnie występujący potas i miedź, które wspierają funkcjonowanie układu nerwowego i krwionośnego.
  • Jagody goji – zaliczane są do tak zwanych superfoods, czyli pożywienia zawierającego szczególnie dużo witamin i składników mineralnych, a także posiadają działanie lecznicze. Jagody goji są bardzo dobrym źródłem białka (aż 18 aminokwasów), węglowodanów i tłuszczów (w tym 5 z grupy omega-6, odpowiedzialnych za wytwarzanie hormonów, pracę mózgu i układu nerwowego!). Dodatkowo zawierają witaminy: C, B1, B2, B6, E oraz takie składniki mineralne jak: fosfor, wapń, żelazo, miedź, cynk, selen. Jagody goji to pyszny dodatek do owsianek, deserów, ciast lub batoników musli.
  • Pestki moreli – pestki moreli to bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych, białka, błonnika, magnezu, witamin E, A, C. Pestki moreli są pełne przeciwutleniaczy i aktywnej witaminy B17. Według zaleceń należy spożywać pół pestki dziennie.