Zaburzenia rozwoju u dzieci to temat niechÄ™tnie poruszany w naszym kraju. Rodzice, którzy stajÄ… w obliczu takiej diagnozy czÄ™sto czujÄ… siÄ™ pozostawieni sami sobie. Wielu ludzi  zwyczajnie boi siÄ™ dotykać tak „delikatnego” tematu.  A przecież problem ten dotyczy coraz wiÄ™kszej iloÅ›ci rodzin. Autyzm, alalia, zespóÅ‚ Aspergera to obecnie bardzo powszechnie wystÄ™pujÄ…ce zaburzenia, o których nie mówi siÄ™ tyle ile siÄ™ powinno.

Metoda Krakowska – czym siÄ™ różni od innych terapii

CzÄ™sto taka sytuacja może wynikać z bezradnoÅ›ci – przecież nie ma skutecznego „leku” na autyzm wiÄ™c co można powiedzieć rodzicom, dziadkom i znajomym dzieciaków u których zdiagnozowano takie zaburzenie??? Niestety wiÄ™kszość terapii ma na celu jedynie zÅ‚agodzenie objawów i dolegliwoÅ›ci. Dlatego tak wielkim zainteresowaniem cieszy siÄ™ Metoda Krakowska – metoda, której celem jest rozwój wszystkich funkcji poznawczych dziecka. Inaczej mówiÄ…c terapia ta polega na pobudzaniu mózgu dziecka do rozwoju i osiÄ…gania kolejnych umiejÄ™tnoÅ›ci – chodzi o wymuszenie procesu, który w naturalny i automatyczny sposób pojawia siÄ™ u dzieci zdrowych. Jakie daje to efekty? Warto zapoznać siÄ™ z relacjami, zamieszczanymi w internecie lub publikacjach naukowych, relacje rodziców, których dzieci korzystaÅ‚y z tej terapii. Na przykÅ‚ad mama chÅ‚opca chorego na autyzm pisze na swoim blogu: AdaÅ› „ Nie mówiÅ‚ i nie rozumiaÅ‚ co siÄ™ od Niego chce. MiaÅ‚ autostymulacje, nie naÅ›ladowaÅ‚, nie chciaÅ‚ by Go czegokolwiek uczono, miaÅ‚ lÄ™ki, schematyzmy i wiele innych cech autystycznych. Intelektualnie byÅ‚ na poziomie paromiesiÄ™cznego dziecka. Po 2 latach terapii AdaÅ› nie różni siÄ™ niczym od swoich rówieÅ›ników. Nie ma cech autystycznych”. Czy możliwe jest wygranie z autyzmem? Tak! Warto poznać MetodÄ™ KrakowskÄ….

Popularne pomoce terapeutyczne w Metodzie Krakowskiej

Terapia MetodÄ… KrakowskÄ… prowadzona jest przy stoliku z terapeutÄ… lub rodzicem, który wcieli siÄ™ w rolÄ™ terapeuty. Na poczÄ…tku dziecko zaczyna na kolanach rodziców pracÄ™ ze sÅ‚uchawkami. Specjalnie opracowane pÅ‚yty z nagraniami z serii „SÅ‚ucham i uczÄ™ siÄ™ mówić” przeznaczone sÄ… do sÅ‚uchania dwa razy dziennie przez 6-10 minut. OczywiÅ›cie ten etap nie jest Å‚atwy ponieważ najczęściej dzieci nie chcÄ… spokojnie sÅ‚uchać nagraÅ„. Praca z dzieckiem wymaga wiÄ™c sporej determinacji rodzica i terapeuty.

Ważnym elementem w terapii jest rozwijanie lewej oraz prawej półkuli mózgu. Każda odpowiada za inne funkcje i obie są równie ważne. W zestawie pomocy terapeutycznych Metody Krakowskiej znajduje się mnóstwo pomocy logopedycznych do ćwiczeń lewopółkulowych, które rozwijają analizę i syntezę wzrokową, pamięć, uporządkowanie sekwencyjne, szeregowanie,wyszukiwanie różnic, uporządkowanie linearne, odwracanie wzorów, grafopercepcję i naukę czytania.

Nauka czytania w Metodzie Krakowskiej

Jednym z filarów MK jest nauka czytania metodÄ… symultaniczno-sekwencyjnÄ…. Zgodnie z zasadÄ…:od sÅ‚owa przeczytanego do sÅ‚owa wypowiedzianego”, nawet bardzo maÅ‚e dzieci uczone sÄ… czytania. Co ciekawe sposób obrany prze profesor JagodÄ™ CieszyÅ„skÄ… jest totalnie odmienny od tego stosowanego w szkole i przynosi niesamowite efekty. Dzieci uczÄ… siÄ™ najpierw sylab jako podstawowej czÄ…stki fonetycznej - poznajÄ… samogÅ‚oski, sylaby i caÅ‚e sÅ‚owa.

Oczywiście w tym artykule nawet nie próbowaliśmy wnikać na czym polega Metoda Krakowska. Jedynie chcieliśmy zwrócić Państwa uwagę na ten rodzaj terapii i zachęcić do głębszego zbadania tematu. Przecież dziecko jest warte każdego wysiłku i poświęcenia!


Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


Wersja do druku