Dziś trampki można zauważyć wszędzie. Moda na nie jest tak powszechna, że nosi się je zarówno na boiskach, jak i na uroczystych galach. To prawdopodobnie najbardziej wszechstronny rodzaj obuwia. Można założyć je do każdego stroju, jednocześnie urozmaicając swój wizerunek. Nie trzeba dodawać, że trampki są po prostu wygodne – stopy w nich odpoczywają i bez problemu oddychają. Na rynku dominują dwie marki specjalizujące się właśnie w tym rodzaju obuwia: Converse i Vans. Co wiemy o tych producentach i czym zapracowali oni sobie na uznanie na całym świecie? A przede wszystkim – jaki wpływ na przestrzeni dziejów miały trampki na sneakersową modę?

Converse – ucieleśnienie żywej legendy

 

Mało kto wie, jakie były początki marki Converse. W 1908 roku (to dopiero kawał dziejów!) w Malden w stanie Massachusetts stanęła fabryka obuwia. Firma Marquisa Millsa Converse’a produkowała… śniegowce i kalosze. Obuwiem sportowym marka zainteresowała się dopiero w 1910 roku. Już siedem lat później powstały kultowe trampki Converse All Star, w których zaczęli grać czołowi zawodnicy NBA. Ambasadorem firmy został Charles Taylor, a jego wskazówki pozwoliły udoskonalić obuwie Converse. Tak powstała kolekcja Chuck Taylor.

 Rysunek 1: Trampki męskie Converse.

 

Converse dominował w Stanach Zjednoczonych do lat 70., gdy na tamtejszym rynku pojawili się nowi konkurenci – adidas, Puma, Reebok oraz młodziutki Nike. Converse stracił pozycję sponsora NBA i ze sportowych aren przeniósł się na ulice miast. Trampki stały się wyznacznikiem ulicznej mody. Zaczęły wyróżniać z tłumu najbardziej zbuntowane jednostki – identyfikowały muzyków i wielbicieli rock’n’rolla. Do dziś wplecenie ich w stylizację dodaje jej delikatnie anarchistycznego charakteru.

 

Vans – wypełnienie niszy

 

W porównaniu z Converse marka Vans może pochwalić się nieco krótszą historią. Powstała w 1966 roku w Kalifornii. Paul Van Doren wraz z trzema wspólnikami założył sklep, w którym produkowano i sprzedawano buty. Nawet oni nie spodziewali się, że zwykłe obuwie prędko stanie się młodzieżową ikoną mody. Wszystko dlatego, że trampki trafiły w środowisko skaterów, którzy natychmiast zaanektowali je jako swój znak rozpoznawczy. W ten sposób buty Vans pozostały skojarzone z młodzieżowymi trendami aż do dziś.

 Rysunek 2: Trampki męskie Vans w SneakerStudio.pl.

 

Kręta droga trampek

 

Trampki to nic innego jak sznurowane buty na gumowej podeszwie. Choć obuwie tego rodzaju opatentowano już w 1832 roku, to za pierwsze ich modele są uznawane dopiero converse’y. Trampki, używane w armii w latach 40. i 50., stały się symbolem młodzieżowego buntu lat 50. i 60. Już dekadę później zaczęły być wypierane z powszechnego użycia, a wszystko z powodu popularności nowoczesnego obuwia konkurencyjnych marek. Innowacyjne technologie Nike, adidasa czy Pumy podbiły serca konsumentów i na wiele lat zepchnęły tradycyjne trampki w cień.

 

Od pewnego czasu widać jednak, jak trampki powracają do łask. Użytkownicy chcą być kojarzeni z młodzieżowym nonkonformizmem i atrakcyjnie podkreślać indywidualny styl. Z powrotem więc – zwłaszcza w kręgach najmłodszych odbiorców – buty marki Converse i Vans wypierają sneakersy adidasa, Nike czy Reeboka.



Podobne artykuły: