Zmiana nazwy firmy może być różnie motywowana. Nie zmienia to faktu, że niezależnie od powodu, w każdym przypadku renaming powinien być przeprowadzony dobrze. Przed tym należy sprawdzić, w jakich sytuacjach przeprowadzany jest renaming, a oprócz tego warto wiedzieć, jak chronić nowo stworzoną nazwę firmy. 


Po co zmieniać nazwę firmy?

Motywów do zmiany nazwy firmy

  1. Pierwszym, najczÄ™stszym powodem jest negatywna reputacja marki. W niektórych przypadkach firma może siÄ™ wyjść z kryzysu bez szwanku, jednak zÅ‚e decyzje wewnÄ…trz firmy mogÄ… doprowadzić do takiej sytuacji, że jedynym wyjÅ›ciem, by ratować przedsiÄ™biorstwo jest rebranding, w którego skÅ‚ad wchodzi zmiana nazwy firmy.

  2. Kolejnym motywem może być fuzja dwóch firm lub oddzielenie od firmy – matki, a to powoduje, że przedsiÄ™biorstwo traci prawo do użytkowania nazwy.

  3. Można zmienić nazwę firmy, gdy nie ma jasno określonego celu lub działanie marki mija się z rzeczywistością. Wtedy można całkowicie zmienić nazwę firmy lub ją odświeżyć.

Przykłady zmiany nazwy firmy

Żeby lepiej zrozumieć, dlaczego firmy zmieniają nazwy h , warto przyjrzeć się kilku rynkowym przykładom.

Firma Sony na samym poczÄ…tku nazywaÅ‚a siÄ™ Totsuko, jednak zaÅ‚ożyciel zauważyÅ‚, że Amerykanie majÄ… problem z wypowiedzeniem tego sÅ‚owa. Dlatego podjÄ™to decyzjÄ™ o zmianie nazwy na termin Sony, co jest poÅ‚Ä…czeniem Å‚aciÅ„skiego sÅ‚owa sonus, oznaczajÄ…cego dźwiÄ™k, ale byÅ‚o to również nawiÄ…zanie do sÅ‚owa sonny, które w amerykaÅ„skim slangu oznacza po prostu chÅ‚opca.

Na naszym podwórku również nie brakuje przykÅ‚adów. Jednym z nich jest zmiana sÅ‚ynnego CPN (Centrala Produktów Naftowych) na Orlen. Mimo że zmiana nazwy firmy przeprowadzona byÅ‚a w 2000 roku, do dzisiaj w Å›wiadomoÅ›ci wielu Polaków każda stacja benzynowa nazywa siÄ™ CPNem.

Kolejnym przykÅ‚adem zmiany nazwy jest gÅ‚oÅ›na zmiana spóÅ‚ek TP SA oraz PTK Centertel na... Orange. To Å›wietny przykÅ‚ad fuzji firm, które Å‚Ä…czÄ… siÄ™ pod jednÄ… markÄ….

Ochrona nowej nazwy firmy

Å»eby w peÅ‚ni wykorzystać zalety nowej nazwy firmy, warto jÄ… chronić. PrzedsiÄ™biorcy czÄ™sto nie wiedzÄ…, po co w ogóle rejestrować znak towarowy. Poniższy fragment artykuÅ‚ powinien rozwiać wszelkie wÄ…tpliwoÅ›ci.

Gwoli Å›cisÅ‚oÅ›ci, znakiem towarowym jest każde oznaczenie, które można przedstawić w formie graficznej. Znak towarowy musi również mieć moc odróżniajÄ…cÄ… od innych podmiotów na rynku.

Pierwszą istotną zaletą rejestracji znaku towarowego jest skuteczna walka z konkurencją. Jeżeli Twoja marka prężnie się rozwija, ale jest chroniona, to nawet gdy konkurencja podszyje się pod Twoją markę, możesz z nią walczyć i żądać zmiany znaku towarowego oraz odszkodowania.

Kolejną zaletą jest zarabianie na marce. Wynika to z tego, że możesz udzielać płatnych licencji za posługiwanie się Twoim znakiem towarowym.

Nie mniej ważnÄ…, ostatniÄ… zaletÄ… jest to, że chroniony znak towarowy jest oznaczany przez R w kole, a to niewÄ…tpliwie wpÅ‚ywa na postrzeganie caÅ‚ej firmy. DziÄ™ki temu wzrasta renoma firmy i zaufanie klientów. WiÄ™cej na temat rejestracji znaku towarowego przeczytacie pod linkiem

Jeżeli chcesz zmienić nazwÄ™ firmy, ale nie wiesz, jak to zrobić, możesz skorzystać z serwisu, który oferuje gotowe nazwy dla firm. Jest to wygodne rozwiÄ…zanie dla przedsiÄ™biorców, którzy nie majÄ… czasu na tworzenie nowych nazw firmy, ale również dla mÅ‚odych przedsiÄ™biorstw, które nie majÄ… wystarczajÄ…cych funduszy na wspóÅ‚pracÄ™ z agencjami namingowymi.



Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


Wersja do druku