Nigdy nie jest za późno na aktywność fizyczną. Przestrzeganie zdrowej diety to nie wszystko, zażywanie ruchu pozwoli utrzymać dobrą kondycję serca. Nieliczni zdają sobie sprawę z tego, że uprawianie sportów i aktywność fizyczna wpływa na redukcję poziomu cholesterolu LDL i zwiększenie stężenia „dobrego” HDL.


Od czego zacząć?

Jeśli do tej pory nie ćwiczyłeś regularnie, powinieneś zacząć spokojnie. Przed rozpoczęciem skonsultuj się z lekarzem, aby ocenił, jak twoje serce reaguje na wysiłek. Celem jest wykonywanie ćwiczeń przez ok. 30 min. dziennie ze średnią intensywnością, jednak na samym początku twoim celem powinno być jakiekolwiek zwiększenie aktywności fizycznej, chociażby poprzez spacer.

Wszystko co sprawi, że twoje serce zacznie bić szybciej jest dobre. Regularnie ćwiczenia ze średnią intensywnością powinny odbywać się co najmniej 5 dni w tygodniu. Jeśli pół godziny ćwiczeń to za dużo, należy rozłożyć je na 10 min. serie i rozplanować ćwiczenia na cały dzień.

Jaki sport wybrać?

Rób to co lubisz. Może to być pływanie, jazda na rowerze, delikatny jogging czy ostatnio coraz bardziej popularny - nordic walking. Znajdź sobie towarzysza, aby wspierał i motywował do działania. Pamiętaj, że aktywność pomaga utrzymać cholesterol w odpowiednich normach, a to klucz do zdrowia. Ćwiczenia obciążające stawy, takie jak jogging, mogą zostać zastąpione ćwiczeniami w wodzie. Nawet prace w domu lub ogrodzie, robione regularnie będą przynosić efekty. 

3 najbezpieczniejsze sporty dla seniorów

  1. Ćwiczenia w wodzie, czyli aqua aerobik, są rekomendowane dla osób starszych, ponieważ angażują wiele mięśni, lecz nie przeciążają organizmu i stawów. Standardowe zajęcia aqua aerobiku trwają ok. 30-45 min, obejmują rozgrzewkę, właściwy trening i część rozciągającą. Podczas treningu używa się specjalnych przyborów, tj. piankowe rurki, pasy wypornościowe czy piankowe hantle i rękawice. Cena za jedne zajęcia waha się od 25 zł do 30 zł.
  2.  Nordic walking to kolejna preferowana forma ruchu, nie tylko pozwala na indywidualne dostosowanie tempa, ale daje również możliwość spędzenia czasu na świeżym powietrzu, często w towarzystwie. Co więcej można go uprawiać wszędzie, wystarczy tylko wybrać odpowiednie kijki.

Są dwa rodzaje: składane i o stałej długości. Te drugie dobieramy pod okiem specjalisty, który na podstawie obliczeń: wzrost x 0,62 lub wzrost x 0,67 (liczba jest zależna od proporcji ciała) dobiera nam odpowiedni model.. Możemy sprawdzić czy długość jest dobra poprzez „przymiarkę”. Zaciskamy dłoń na rękojeści kijka. Łokieć powinien być zgięty pod kątem 90 stopni. Dobre kijki kosztują ok. 120 zł. Można znaleźć kije w cenie nawet 40 zł, ale możemy mieć pewność, że będą kiepskiej jakości. [1]

  1. Joga to idealny lek na bóle stawów i ograniczenie ich ruchomości. Joga powinna być dopasowana do możliwości osobyćwiczącej, gdyż niektóre pozycje mogą być niedostępne. Gimnastyka pozwala się odstresować, wspomóc układ krążenia i rozluźnić mięśnie. Prawie w każdym mieście organizowane są zajęcia Jogi w grupach od początkującej do zaawansowanej, jak i specjalne zajęcia dla osób po pięćdziesiątce. Jedne półtoragodzinne zajęcia kosztują od 30 zł do 35 zł.

Reasumując, aktywność fizyczna ma wiele zalet,dla osób w każdym wieku, również tych trochę starszych. Oto największe zalety uprawiania sportu: wzmacnia serce, poprawia krążenie, zapobiega nadwadze, zwiększa stężenie cholesterolu HDL i obniża poziom cholesterolu LDL oraz dobrze wpływa na stawy.

[1] http://www.jakkupowac.pl/jakie-kije-do-nordic-walking-kupic/


Podobne artykuły: