Tegoroczne lato spakowało już swoje walizki, by ustąpić miejsca chłodnej oraz deszczowej jesieni. Wraz z ciepłymi i słonecznymi dniami minęła również letnia mobilizacja, która utrzymywała nasze samopoczucia oraz sylwetki w dobrej formie.

Co więc zrobić, aby jesienna chandra, nadmierny apetyt, a także brak humoru nie zniszczyły efektów dotychczasowej ciężkiej pracy, a nasza kondycja nie zapadła w zimowy sen?

Niezbędne składniki jesienno-zimowej diety
Okres jesienno-zimowy to czas szczególnie niebezpieczny dla naszego organizmu, który po lecie przyzwyczajony jest do większej dawki ruchu, a także słońca. W związku ze spadkiem temperatury zapotrzebowanie energetyczne naszego organizmu wzrasta, dlatego tak ważne jest, aby wiedzieć, co jeść, aby jednocześnie zachować wakacyjną formę.  Podstawą jesienno-zimowej diety powinny być posiłki o zwiększonej kaloryczności. Dodatkowej energii należy szukać w grupie węglowodanów, których udział w diecie nie powinien jednak przekraczać 50%. Z badań wynika, że odpowiednio skomponowana dieta, która bogata jest w różnorodne składniki, takie jak warzywa, owoce oraz witaminy i składniki mineralne zapobiega wielu chorobom, a także wzmacnia układ odpornościowy, który szczególnie w okresie jesienno-zimowym wielokrotnie wystawiany jest na próbę.
Kolejnym istotnym elementem zdrowej oraz zbalansowanej diety jest spożywanie produktów o większej ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych, które obniżają poziom „złego” cholesterolu (LDL) podnosząc jednocześnie poziom tego „dobrego” (HDL). Źródłem tych składników są m. in. orzechy, olej lniany oraz oliwa z oliwek. Ważne jest także, by pamiętać o spożywaniu warzyw do każdego posiłku. Stanowią one cenne źródło witamin oraz powodują efekt sytości, który uchroni nas przed codziennym podjadaniem. W tak chłodnym okresie należy również spożywać większą ilość ciepłych potraw, takich jak warzywne zupy i buliony, czy pić więcej płynów w postaci np. ciepłej zielonej herbaty. Istotnym składnikiem jesienno-zimowej diety powinno być także mięso, które zawiera niezbędny dla naszego organizmu budulec – białko oraz szereg mikroelementów i witamin, które warunkują właściwe funkcjonowanie układu odpornościowego i nerwowego.
Zadbaj o swoje zdrowie i ciało poprzez świadome odżywianie. Nasyć się składnikami odżywczymi oraz energią poprzez odpowiedni dobór produktów, które będą się składały na wartościową oraz zbalansowaną dietę.

Aktywność fizyczna – sposób na energię każdego dnia
Zimne oraz ponure jesienno-zimowe dni, które nie zachęcają nas do aktywności fizycznej, często też stają się powodem kilku dodatkowych kilogramów. Ich przyczyną jest także nieodpowiednia dieta, która w połączeniu ze zmniejszoną aktywnością potrafi przynieść ze sobą poważne konsekwencje dla naszego zdrowia. Co więc zrobić, aby zachować zdrowie oraz uniknąć przybrania kilogramów, z którymi tak uporczywie walczyliśmy przed nadejściem lata? Kluczem do sukcesu są umiar oraz ruch, które pozwolą nam cieszyć się dobrą kondycją oraz znakomitym samopoczuciem przez cały rok.
Jesienna aura wcale nie musi oznaczać rezygnacji z aktywności fizycznej. Aby nie wyjść z formy, warto w swoim harmonogramie dnia przewidzieć czas na dłuższe spacery, bieganie czy nordic walking, które w ostatnim czasie stały się niezwykle popularnymi formami aktywności fizycznej wśród Polaków. Sporty te nie tylko nie wymagają od nas dużych nakładów finansowych, ale jednocześnie pozwalają spędzić czas na świeżym powietrzu.
Inną propozycją na odrobinę ruchu jest zapisanie się na zajęcia taneczne, które doskonale wypełnią ponure dni. Do cenionych, a jednocześnie efektywnych zajęć należy zumba - nowa forma aktywności, która jest połączeniem elementów tańców latynoamerykańskich oraz elementów fitness. Według uczestniczek to zajęcia fizyczno-terapeutyczne, które poprzez ćwiczenia oraz zabawę pomagają spalić zbędne kalorie, zapewniają lepszą koordynację ruchową, a także dodają pewności siebie.
Kolejnym dobrym pomysłem na zadbanie o swoją kondycję jest zapisanie się na siłownię, czy też skorzystanie z pomocy osobistego trenera. Odpowiedni trening oraz systematyczna praca z pewnością się opłacą i zapewnią nam komfort posiadania szczupłej sylwetki oraz dobrego samopoczucia każdego dnia.

Zadbaj o swoją odporność
W okresie jesienno-zimowym warto również szczególnie zadbać o odporność swojego organizmu i tym samym ochronić się przed atakiem niebezpiecznych infekcji. W czasie, gdy łatwo o przeziębnie lub grypę, nasza dieta powinna być bogata przede wszystkim w witaminy. Podstawą jest witamina C, której źródłem są m.in. cytrusy, kapusta czy maliny, oraz witamina A zawarta m.in. w natce pietruszki, w szpinaku, brokułach, żółtku, marchwi czy wątróbce. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że głównym źródłem witaminy C są dostępne przez cały rok pomarańcze oraz grejpfruty. Dodatek do śniadania w postaci świeżego soku lub owocu pomoże nam uchronić się od infekcji, a także poprawi wygląd naszej skóry.
Innym istotnym produktem niezbędnym do walki z przeziębieniem są kiełki.  Zawierają one wiele wartościowych dla zdrowia substancji, takich jak witaminy, białko, minerały oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Zawarte w kiełkach bogactwo magnezu i potasu pomaga również w walce ze stresem i jesiennym przygnębieniem. W codziennej diecie, której zadaniem powinno być także wzmacnianie systemu odpornościowego, nie powinno również zabraknąć innych łatwo dostępnych składników, które znane są jako „naturalne antybiotyki”. Do ich grupy należą przede wszystkim miód, czosnek i cytryna, które walczą z różnymi infekcjami, migdały i pieczarki, zawierające selen o właściwościach antybakteryjnych i przeciwgrzybiczych oraz bogaty w antyoksydanty i związki przeciwzapalne sok z czarnego bzu.

Ważnym elementem każdej diety są również suplementy, które pomagają wzmocnić odporność, zwalczają infekcję w zarodku i chronią przed spadkiem nastroju. Dzięki suplementom możemy w lepszej formie przetrwać jesienno-zimowy czas, który jest wyzwaniem nie tylko dla ogólnej kondycji naszego organizmu, ale także dla naszego samopoczucia. – zauważa Barbara Nowocień, farmaceuta z sieci Euro-Apteka - Szczególnie ważną rolę w tym okresie pełnią suplementy poprawiające odporność, które zawierają składniki modulujące pracę naszego układu immunologicznego, a także te, które skutecznie odpierają ataki wirusów. Warto więc zaopatrzyć się m.in. w wyciąg z czosnku, kwasy omega-3 z oleju lnianego czy z wątroby rekina – dodaje Pani Barbara Nowocień.
Mniejsza dawka promieni słonecznych powodująca apatię oraz senność sprawia, że jesień i zima to miesiące, w których nasz organizm najbardziej odczuwa różnice wynikające ze zmian pór roku. Dlatego właśnie w tych miesiącach powinniśmy szczególnie zadbać  o swoje zdrowie i nie ulegać jesienno - zimowej aurze. Należy pamiętać, że zrezygnowanie z aktywności fizycznej oraz zbalansowanej diety w tym okresie może okazać się złym rozwiązaniem. Istnieje wiele sposobów na utrzymanie formy oraz dobrego samopoczucia.  Regularne treningi, a także odpowiednia dieta nie tylko utrzymają nasz organizm w kondycji, ale również zapewnią poprawę naszego zdrowia psychicznego. Koniec lata naprawdę nie musi oznaczać dla naszego organizmu przejścia w zimowy sen.












Podobne artykuły:

Ile kalorii kapusta z kiełbasą
Ile kalorii ma kiszona kapusta
Pomarańcze a odchudzanie
Czy słonina jest zdrowa
Ile kalorii ma pieczarkowa
Ile kalorii mają pieczarki gotowane

DRUKUJ