Ci, którzy jeszcze mają swój wielki dzień przed sobą, mogą pomyśleć o alternatywnym sposobie urządzenia swojego ślubu i wesela. Dla wszystkich Par, którym marzy się uroczystość ślubna i weselna pod gołym niebem, mamy dobrą wiadomość Wasze marzenia można zrealizować. Z roku na rok wzrasta liczba organizacji ślubów i wesel w plenerze. Postaramy się krok po kroku pomóc Wam zorganizować Wasz wielki dzień pod chmurką.

Dokumenty

Pierwszy etap organizacji dotyczy określenia, czy będzie to ślub cywilny czy kościelny. Dzięki temu wiadomo, jakie dokumenty i pozwolenia trzeba uzyskać, aby ślub się odbył. W obu przypadkach należy uzyskać zgodę na ślub w plenerze od Urzędu Stanu Cywilnego lub od księdza z parafii, do której należy Para Młoda:
- w przypadku ślubu cywilnego należy napisać pismo wyjaśniające powody organizacji ślubu poza USC;
- w przypadku ślubu kościelnego, należy oprócz uzyskania zgody na ślub od księdza, zdobyć licencję na ślub poza kościołem jako miejscem uroczystości – warto pamiętać, że w pozwoleniu (licencji) jest dokładnie określone miejsce, na które zostaje wydana zgoda i dotyczy ona tylko tego zapisanego miejsca.

Wszelkie inne dokumenty i formalności załatwia się tak samo, jak w przypadku ślubu konkordatowego, czy cywilnego.

Organizacja ślubu w plenerze

Ślub w plenerze zawsze oznacza odpowiednią aranżację miejsca, w którym będzie siedziała Para Młoda, świadkowie i urzędnik/ksiądz. Zazwyczaj musi tu się znaleźć stół, krzesła dla Pary Młodej i świadków, w przypadku ślubu kościelnego – klęczniki i miejsce na powieszenie/postawienie krzyża, a w przypadku ślubu cywilnego - miejsce na powieszenie godła. Należy także pamiętać o tym, by zadbać o sprzęt nagłaśniający i o muzykę, która będzie towarzyszyć podczas uroczystości. Warto również zwrócić uwagę na odpowiednią dekorację miejsca ceremonii - kwiaty na stole lub ołtarzu, biały lub czerwony dywan prowadzący do miejsca ślubu, ewentualnie altana, pod którą będzie znajdował się ołtarz/stół. Dzięki temu podkreślimy ważność tego miejsca, a zadaszenie ochroni miejsce ślubowania w razie deszczu. Organizując ślub w plenerze, trzeba też pamiętać o gościach i zadbać, by mieli gdzie usiąść. Należy wypożyczyć krzesła w takiej ilości, w jakiej planowana jest liczba gości na ślubie (zwróćmy uwagę, że na ślub przychodzi często więcej osób niż na wesele). Szczególnie istotne jest to przy ślubie kościelnym, który trwa dłużej od ślubu cywilnego. W przypadku tego drugiego zdarza się praktyka rezygnacji z krzeseł dla gości, szczególnie jeśli ślub będzie się odbywał w tym samym miejscu, co wesele. W takim jednak przypadku należy zadbać o osoby starsze – 15 minut na stojąco, często w słońcu, może być dla nich zbyt dużym wysiłkiem.

Wesele w plenerze

Najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest organizacja wesela w ogrodach danego lokalu. Para Młoda ma wówczas zabezpieczenie na wypadek deszczu. Innym rozwiązaniem są specjalne, wodoodporne namioty, z zamykanymi (lub podniesionymi do góry) bokami,  z elegancką galą przy suficie, drewnianą podłogą, z żyrandolami i możliwością podłączenia nagrzewnic, aby w nocy goście nie zmarzli (szczególnie w sierpniu, gdy często po gorących dniach przychodzą chłodne noce, może mieć to niebagatelne znaczenie). Wesele pod namiotem wymaga odpowiednio dużo miejsca , dlatego firmy oferujące namioty zwykle przeprowadzają wizję lokalną, mierzą teren, równość powierzchni, itp. Taka wizja przeprowadzana jest w każdym przypadku, niezależnie od tego, czy wesele odbędzie się w prywatnym ogrodzie, czy przed lokalem.

Wielkość namiotu zależy od tego, na ile osób jest organizowane wesele. Standardowo ustala się, że na 100 osób idealny namiot ma wymiary 10x25m. Oczywiście wielkość ta może ulec zmianie, dlatego jeśli Para Młoda planuje jakieś specjalne miejsca (np. mały kącik do zabaw dla dzieci), powinna na początku powiedzieć o tym wynajmującym. Szczegóły organizacji wesela w plenerze zawsze ustala się z lokalem, bądź firmą cateringową. Jeśli istnieje możliwość wypożyczenia stołów i krzeseł z lokalu, wtedy nie musimy ich już wypożyczać na zewnątrz. Jednak jeśli lokal nie wyrazi zgody, trzeba poszukać firmy wypożyczającej krzesła, stoły, a nawet zastawy stołowe, obrusy i pokrowce na krzesła.

W przypadku, gdy namiot jest rozstawiany np. w ogrodach własnego domu, wówczas należy uzgodnić pewne warunki z firmą cateringową (są to zazwyczaj przyłącza do ciepłej i zimnej wody, odpowiednie miejsce do ustawienia się obsługi, itd.). Tego typu ustalenia odbywają się wówczas, kiedy zna się już miejsce wesela plenerowego, a firma cateringowa przeprowadziła inspekcję tego miejsca i  potrafi określić swoje potrzeby. Cennik wesela w plenerze zależy od wielu czynników – obok standardowych, czyli liczby gości i miejsca,  dochodzą także - rodzaju wybranego namiotu, ew. wypożyczanie stołów, krzeseł, zastawy, specjalnego nagłośnienia, itp. Mimo dość wysokiej ceny tego typu imprez, warto się nad tym zastanowić, bo wesele na świeżym powietrzu  jest niezapomnianym przeżyciem zarówno dla gości, jak i dla samej pary młodej.

Maria Zając
www.perfectmoments.pl











Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


Wersja do druku