Skóra człowieka charakteryzuje się unikalną umiejętnością wielowarstwowego załamywania i odbijania światła. To właśnie proces odbicia światła daje jej tzw. optyczną głębię. Około 5 % światła, które „dotyka” skóry jest odbijane od jej powierzchni, natomiast pozostałe 95% penetruje głębiej. Światło białe przechodząc przez transparentną powierzchnię skóry odbija się następnie od kolagenu, który działa jak umieszczone pod powierzchną skóry lusterko.

Odbite światło wraca do powierzchni skóry, absorbując przy okazji kolor z pigmentów skóry (melanina, hemoglobina) obecnych w jej różnych warstwach. Zabarwione światło jest następnie delikatnie rozpraszane przez powierzchnię naskórka, generując świetlisty blask. Ten naturalny proces odbicia światła daje skórze optyczną głębię. Sposób, w jaki skóra reaguje na światło jest biologicznie stałym procesem. Dla ludzkiego oka jednak, rzeczywistym wyzwaniem jest zmiana sposobu patrzenia na skórę.
Wynika to z faktu, że jest ono zadziwiającym miernikiem kontrastów. Badania wykazują, że patrząc na litery lub cyfry, oko skupia się na krawędziach tych znaków (litery, cyfry) – co doskonale umożliwia odszyfrowanie np. słów. W kontekście postrzegania skóry zatem, oczy obrysowują krawędzie każdej plamki i niedoskonałości skórnej. Skupiają się przy tym na kontraście faktury (np. cienie powodowane przez zmarszczki) oraz kontraście kolorów, wynikającym z rozmiaru i głębi kolorystycznej znamion takich jak np. plamy barwnikowe. Owe kontrasty kolorystyczne i przebarwienia, które widzimy na jej powierzchni są z kolei efektem rozmieszczenia chromoforów  (np. melanina, hemoglobina, kolagen), w głębszych warstwach skóry.

Dzięki nowemu spojrzeniu na istotę kolorytu skóry i jej naturalnych chromoforów, które ulegają zmianom w miarę upływu lat, powstało pytanie, jak owe zmiany pigmentacyjne wpływają na sposób postrzegania zdrowia, urody i wieku kobiet. Grupa naukowców, Dr Karl Grammer (Ludwig Boltzman Institute for Urban Ethology, Uniwersytet Wiedeński), Dr. Bernhard Fink (Wydział Socjobiologii i Antropologii, Uniwersytet w Getyndze) oraz Dr. Paul Matts (Dyrektor Naukowy P&G Beauty) zdefiniowała wpływ rozmieszczenia barwników skóry na postrzeganie młodzieńczej urody kobiet. Eksperci postawili hipotezę, że widoczne różnice w rozmieszczeniu barwników skóry wpływają znacząco na postrzeganie wieku, atrakcyjności i zdrowia kobiecej twarzy. Przeprowadzili następnie badania na grupie 170 kobiet w wieku 10 – 70 lat, które wykazały, że ocena wieku skóry jest nieadekwatna do faktycznego wieku metrykalnego. Twarze z bardziej równomiernym i jednolitym kolorytem, otrzymały wyższe noty w rankingu atrakcyjnego i zdrowego wyglądu. Przypisano im także młodszy wiek. Niezależnie od kształtu twarzy, nierówny koloryt skóry wydaje się mieć główny wpływ na postrzeganie wieku. To zatem nie tylko struktura powierzchni skóry, koncentracja zmarszczek, ale rozmieszczenie i koncentracja chromoforów odgrywają kluczową rolę w postrzeganiu wieku, zdrowia i urody.





Sam nierówny koloryt skóry może wpływać na postrzeganie wieku kobiet w zakresie ponad 20 lat, dlatego zwalczanie „tradycyjnych” oznak starzenia się skóry – zmarszczek, struktury naskórka i zwiotczeń – nie jest wystarczające, jeśli chcemy wyglądać zdecydowanie młodziej. Przeprowadzone badania dały doskonały pogląd na istotną rolę optyki skóry oraz psychologiczne postrzeganie urody. Obecnie kobiety zaczynają być coraz bardziej świadome, że koloryt skóry może być jednym z objawów jej starzenia się. Kwestia kolorytu cery, jest poruszana w rozmowach przeprowadzanych z kobietami na całym świecie. W Azji, na przykład, dzieje się to od wielu lat. Także Polki mają dostęp do bezpłatnych i profesjonalnych metod badania skóry pod kątem zmian, które zachodzą w jej głębszych warstwach. Badanie umożliwia także analizę kluczowych chromoforów skóry. Marka OLAY na terenie całej Polski prowadzi bezpłatne badania skóry przy użyciu urządzenia Siascope, dzięki któremu kobiety mogą poprosić o analizę skóry pod kątem 3 chromoforów (hemoglobiny, melaniny, kolagenu), które wpływają na jej koloryt.

Owocem badań naukowych nad postrzeganiem koloru skóry jest linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy - OLAY Definity, której produkty nie tylko redukują widoczność zmarszczek i linii mimicznych (stanowiącymi nadal główną obawę kobiet związaną ze starzeniem) ale skupiają się także na poprawie kolorytu, pomagając skórze uzyskać młodszy i zdrowszy wygląd.

Aleksandra Artiuch
kosmetolog, główny ekspert marki OLAY







Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


Wersja do druku