Już od 50 lat klocki LEGO bawią i uczą kolejne pokolenia dzieci – tych w wieku przedszkolnym i szkolnym. Podczas zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia, dzięki akcji edukacyjno-charytatywnej firmy LEGO Polska, cieszyć się nimi będą mogły dzieci z wszystkich Rodzinnych Domów Dziecka w Polsce.
Otrzymają one, bowiem nieodpłatnie klocki wraz z zaproszeniem do konkursu edukacyjnego na projekt wymarzonego placu zabaw. Najciekawszy projekt – wykonany z klocków LEGO - nagrodzony zostanie robotem edukacyjnym LEGO  MINDSTORMS NXT oraz komputerem.

LEGO Group to firma zabawkarska, założona w Danii we wczesnych latach 30-tych ubiegłego wieku. Jej nazwa pochodzi od łacińskiego "lego" (czyli składam), ale jest także skrótem utworzonym z duńskiego zwrotu 'Leg godt' ("baw się dobrze"). Światowy sukces przyniosły firmie opatentowane w roku 1958 klocki LEGO umożliwiające dzieciom, (ale także dorosłym) tworzenie złożonych konstrukcji.

U podstaw filozofii naszych klocków leży przekonanie, że kluczem do skutecznego przyswajania wiedzy jest motywacja oraz przeświadczenie, że każdy problem można rozwiązać na kilka różnych sposobów. - wyjaśnia Katarzyna Śmietanka z LEGO Polska i dodaje: W naszych działaniach zachęcamy dorosłych do aktywnego włączenia się w zabawy dziecka. Nie wystarczy mu dać zabawkę. Jeśli naprawdę zależy nam na rozwoju dziecka warto podsunąć mu konkretne zadania do wykonania i nagrodzić jego wysiłki.

4 zasady edukacyjne firmy LEGO

1.    Zbudować motywację:
•    Dziecku należy wytłumaczyć cel zadania i pokazać, dlaczego ważne jest jego osiągnięcie
•    Dzięki temu dziecko samodzielnie będzie szukało rozwiązań dla konkretnych problemów
2.    Zachęcić do tworzenia:
•    Bez względu na to, czy dziecko tworzy konstrukcje z klocków LEGO, czy też prezentację do szkoły istotne jest jego osobiste zaangażowanie w proces tworzenia
•    Ważne jest wspieranie dziecka w wyznaczaniu sobie celów i nauczenie go doskonalenia swojego dzieła, aż do osiągnięcia zamierzonego efektu
3.    Zachęcić do analizy
•    Dzieci należy uczyć krytycznego podejścia do tworzonych przez siebie dzieł i porównywania osiągniętych rezultatów w stosunku do zakładanych celów: Jak i dlaczego moje dzieło funkcjonuje w taki a nie inny sposób? Czego się dzięki temu nauczyłem? Jak zadanie to rozwiązali inni?
4.    Zmotywować do kontynuacji podjętych działań
•    Proces uczenia nigdy się nie kończy
•    Każdy proces twórczy to zadawanie sobie na nowo pytania "A co jeśli?"
Warto, więc motywować dzieci do zadawania sobie pytania, jak mogłyby udoskonalić to, co stworzyły.





Według Marii Skowrońskiej, Pedagog z Ośrodka Wspomagania Rodziny w Warszawie, jedną z najważniejszych funkcji, jaką powinny pełnić zabawki, jest stymulowanie rozwoju dziecka. By mogły pełnić taką rolę należy odpowiednio dobrać je do fazy rozwojowej dziecka. Dobrym miernikiem tego, czy dobrze wybraliśmy jest obserwowanie reakcji dziecka na daną zabawkę. Czy wzbudza ona radość? A może jest dziecku obojętna? Czy dziecko szybko się nią nudzi, czy też oferuje ona dziecku różne możliwości, co sprawia, że wciąż pozostaje atrakcyjna?

Dobrze dobrana zabawka pomaga w rozwoju kreatywności i wyobraźni. Idealna zabawka powinna, zatem z jednej strony sprawiać dziecku radość, ale z drugiej uczyć je, poprzez zabawę nowych umiejętności - nie tylko manualnych, ale i społecznych.

Klocki LEGO podobają się praktycznie każdemu dziecku – mówi Skowrońska. Rozwijają wyobraźnię przestrzenną, uczą rozpoznawania kształtów i doboru kolorów. Bawiąc się nimi dziecko rozwija w sobie także pewne pozytywne i przydatne w życiu cechy. Zabawa klockami uczy, bowiem cierpliwości i dokładności. Satysfakcja, którą odczuje dziecko po samodzielnym ułożeniu konstrukcji, jest pomocna w wyrabianiu w nim pewności siebie.

Klocki LEGO dla wszystkich Rodzinnych Domów Dziecka w Polsce
Z okazji 50 rocznicy powstania klocków LEGO Polska, we współpracy z Fundacją Świętego Mikołaja, zorganizowało akcję edukacyjno-charytatywną w ramach, której 277 Rodzinnych Domów Dziecka (czyli wszystkie tego typu placówki w Polsce) wyposażone zostały w listopadzie w duże pudła klocków tej firmy. Jednocześnie LEGO i Fundacja zaprosiły placówki do udziału w konkursie edukacyjnym.

Zadaniem dzieci będzie zbudowanie z klocków modelu wymarzonego przez nich placu zabaw. Spośród nadesłanych zdjęć gotowych konstrukcji jury wybierze jedną najciekawszą i nagrodzi ją robotem edukacyjnym LEGO MINDSTORMS NXT oraz laptopem. Taka formuła konkursowa ma motywować dzieci do współdziałania, rozwijać w nich możliwości twórcze, zachęcać do analizy, a także motywować do poszukiwania najlepszych rozwiązań.

"Dzieci trafiające do rodzinnych domów dziecka mają ogromne zaległości edukacyjne i rozwojowe. Badania pokazują, że blisko 70% z nich ma zaniżoną samoocenę. Czują się odrzucone przez rodziców. W rodzinnych domach dziecka dzieci wychowują się w warunkach zbliżonych do naturalnej rodziny, są kochane, uczestniczą w życiu domu. Ogromne zaangażowanie rodziców i ich praca z dziećmi przynosi fantastyczne efekty. Pomimo początkowych trudności 1/3 z wychowanków domów rodzinnych kończy studia. Cieszę się, że firma LEGO zdecydowała się pomóc i do tego pomóc mądrze. Idea konkursu sprawia, że dzieci czują się docenione, odzyskują wiarę w siebie, a to najlepsza droga do lepszego startu w dorosłe życie" - mówi Michał Rżysko z Fundacji Świętego Mikołaja.

Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:

Ile kalorii ma śmietanka

Wersja do druku