RuszyÅ‚a V edycja Ogólnopolskiego Programu dla MÅ‚odzieży „Mam Haka na Raka” dedykowana profilaktyce raka jelita grubego. Do 30 listopada wszystkie szkoÅ‚y ponadgimnazjalne chÄ™tne do wziÄ™cia udziaÅ‚u w programie mogÄ… rejestrować swoje zespoÅ‚y na stronie internetowej www.mamhakanaraka.pl.

Po raku piersi, szyjki macicy, prostaty oraz pÅ‚uc, tym razem mÅ‚odzież rzuci wyzwanie rakowi jelita. Jest to jeden z najczęściej wystÄ™pujÄ…cych nowotworów w Polsce – zajmuje drugie miejsce pod wzglÄ™dem zachorowalnoÅ›ci na choroby nowotworowe wÅ›ród kobiet i trzecie wÅ›ród mężczyzn.  „Zachorowalność na ten rodzaj nowotworu w Polsce niebezpiecznie roÅ›nie, pomimo tego, iż istniejÄ… skuteczne badania, takie jak kolonoskopia, które pomagajÄ… wykryć i zapobiec rozwojowi choroby. Najwyższe statystyki zachorowalnoÅ›ci odnotowuje siÄ™ w krajach wysokorozwiniÄ™tych. Dzieje siÄ™ tak m.in. z powodu zÅ‚ych nawyków odżywiania, braku staÅ‚ej rekreacji fizycznej oraz życia w szybkim tempie, w stanie przewlekÅ‚ego stresu” – mówi dr Janusz Meder, Prezes Polskiej Unii Onkologii.

Do udziaÅ‚u w „Mam Haka na Raka” zostaÅ‚y zaproszone wszystkie szkoÅ‚y ponadgimnazjalne. Z każdej z nich może zgÅ‚osić siÄ™ dowolna liczba zespołów. Powinny one skÅ‚adać siÄ™ z 3-5 uczniów oraz opiekuna. Rejestracja do programu bÄ™dzie możliwa tylko za pomocÄ… formularza on-line, znajdujÄ…cego siÄ™ na stronie internetowej www.mamhakanaraka.pl. Pierwszy termin rejestracji upÅ‚ywa 30 listopada br. BÄ™dzie także możliwość zgÅ‚oszenia uczestnictwa w drugim terminie, tj. do 16 grudnia. Po upÅ‚ywie drugiego terminu zgÅ‚oszenia nie bÄ™dÄ… przyjmowane. Strona internetowa stanowić bÄ™dzie głównÄ… platformÄ™ komunikacji z uczestnikami. NowoÅ›ciÄ… bÄ™dzie „KsiÄ™ga Hakowiczów”, bÄ™dÄ…ca swoistÄ… tablicÄ… uczestników wszystkich dotychczasowych edycji.

Pierwszym etapem programu będą działania edukacyjne w regionach. Zespoły po zapoznaniu się z minimum onkologicznym, czyli podstawową wiedzą na temat raka jelita grubego, będą miały za zadanie przeprowadzenie wraz z opiekunem grupy lekcji na temat nowotworu jelita grubego oraz zorganizowanie akcji w środowisku lokalnym, np. happeningów. Uczestnicy programu, którzy wykażą się największym zaangażowaniem i aktywnością, wezmą udział w Warsztacie Kreatywnym, którego głównym tematem będzie proces tworzenia kampanii społecznych. Wiedza ta przyda się młodzieży na kolejnym etapie programu, polegającym na opracowaniu kampanii społecznej dedykowanej profilaktyce raka jelita grubego. Zwycięski projekt zostanie zrealizowany przez profesjonalną agencję, a następnie wyemitowany w mediach i na nośnikach reklamowych w całej Polsce.

Dotychczas, we wszystkich edycjach programu, udziaÅ‚ wzięło 2381 zespołów, czyli okoÅ‚o 12 tysiÄ™cy uczestników. O popularnoÅ›ci programu Å›wiadczy także statystyka odwiedzin strony internetowej – w IV edycji przeglÄ…daÅ‚o jÄ… prawie pół miliona osób. „Do Programu „Mam Haka na Raka” z edycji na edycjÄ™, zgÅ‚asza siÄ™ coraz wiÄ™cej uczniów. Cieszy mnie, że mÅ‚odzież z takim entuzjazmem podchodzi do tematu promocji profilaktyki zdrowotnej. Uczestnicy mogÄ… w realny sposób przyczyniać siÄ™ do zmiany statystyk zgÅ‚aszalnoÅ›ci na badania, które w Polsce wciąż ksztaÅ‚tujÄ… siÄ™ na bardzo niskim poziomie” – mówi Jerzy Toczyski, Prezes ZarzÄ…du, Dyrektor Generalny GlaxoSmithKline Pharmaceuticals S.A.

Organizatorem programu jest Polska Unia Onkologii, a partnerem strategicznym firma GlaxoSmithKline S.A. Co roku do „Mam Haka na Raka” licznie wÅ‚Ä…czajÄ… siÄ™ również wÅ‚adze administracji publicznej, stowarzyszenia pacjentów, media, a także studenci. Obecnie swoim patronatem program objÄ™li m.in.: Ministerstwo Zdrowia, portal kampaniespoleczne.pl, Global Colon Cancer oraz ZwiÄ…zek Powiatów Polskich. Wielopoziomowe zaangażowanie partnerów powoduje, że „Mam Haka na Raka” to nie tylko program edukacyjny, ale poważny ruch spoÅ‚eczny.


Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:


Wersja do druku