Do Å›wiÄ…t pozostaÅ‚ jeszcze ponad miesiÄ…c, niemniej jednak już teraz zastanawiamy siÄ™ nad prezentami dla bliskich, Å›wiÄ…tecznym menu czy elementami wystroju naszych wnÄ™trz. WÅ‚aÅ›ciciele sklepów z kolei zacierajÄ… rÄ™ce i koncentrujÄ… siÄ™ na sposobach zwiÄ™kszenia sprzedaży. Aromaterapia jest jednym z nich i sÅ‚uży nie tylko przyciÄ…gniÄ™ciu klienta, ale – zwyczajnie – poprawieniu nam nastroju.

To wÅ‚aÅ›nie w okolicach Bożego Narodzenia częściej kupujemy różnego rodzaju Å›wieczki zapachowe, odÅ›wieżacze, kadzideÅ‚ka, a bardzo popularnym zapachem jest przede wszystkim woÅ„ piernika. Ta przepeÅ‚nia ulice i targowiska, wytwarzajÄ…c prawdziwie „Å›wiÄ…teczny klimat” i przyczyniajÄ…c siÄ™ do wzrostu dochodów handlowców. Ich wysokie zyski w okresie Å›wiÄ…tecznym potwierdzajÄ… eksperymenty
dr Anny Stoehr z Instytutu w Paderborn, która w swoich badaniach wykazała, że zapach ma zdecydowany wpływ na zachowania konsumentów. Wyniki jej ankiet dowodzą, że czas przebywania w aromatyzowanej przestrzeni może wydłużyć się o około 15,9 procent, tendencje zakupowe wzrastają wówczas o 14 procent, a sama sprzedaż nawet o 6 procent.

Nie tylko w święta
Obok wiÄ™kszej iloÅ›ci pieniÄ™dzy, które wydajemy pod wpÅ‚ywem emocji zwiÄ…zanych z zapachami, przyjazne (i przede wszystkim znane) wonie, jak cynamon, Å›wieże pieczywo czy pomaraÅ„cza, poprawiÄ… humory i wprowadzÄ… przyjemnÄ… atmosferÄ™ do naszych domów w czasie grudniowego Å›wiÄ™towania. Okres bożonarodzeniowy to dobry moment na wykorzystanie aromaterapii do wzmocnienia „rodzinnego” nastroju w naszych domach, jednak nie tylko wtedy marketing zapachowy sprawdza siÄ™, jako skuteczne narzÄ™dzie do szeroko pojÄ™tej manipulacji otoczeniem.

Naturalne roÅ›linne olejki eteryczne (cynamonu, goździków, wanilii  czy pomaraÅ„czy wÅ‚aÅ›nie), w przeciwieÅ„stwie do syntetycznie wytwarzanych perfum w sprayu,  niwelujÄ… zbÄ™dne pobudzenie czy nawet agresjÄ™, wprowadzajÄ…c osobÄ™, która je wdycha, w stan rozluźnienia. Taki stan z kolei zdecydowanie pomaga w podjÄ™ciu decyzji nie tylko zakupowych. Może na przykÅ‚ad poskutkować w przekonaniu partnera do naszego pomysÅ‚u, (jakikolwiek by nie byÅ‚) albo „wymuszenia” na nim decyzji, na której nam zależy.
Jak widać, ogromna różnorodność zapachów i, co się z tym wiąże, reakcji na nie, jest powodem, dlaczego są tak popularnym narzędziem, wykorzystywanym w licznych obszarach komunikacji między ludźmi. Węch jest równie ważny, jak smak czy percepcja wzrokowa, jednak nie zawsze uświadamiamy sobie jego wpływ na nasze zachowanie. A ten jest niezwykle istotny...

Czy wiesz, że…

•    Aromaterapia to termin stworzony przez francuskiego chemika Rene-Maurice Gatefosse, który badaÅ‚ olejki eteryczne oraz ich dziaÅ‚anie na organizm czÅ‚owieka. Jest to sposób leczenia za pomocÄ… pachnÄ…cych substancji wytwarzanych przez roÅ›liny. MetodÄ™ tÄ™ wykorzystuje siÄ™ od ponad piÄ™ciu tysiÄ™cy lat, ze wzglÄ™du na jej wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci lecznicze oraz poprawiajÄ…ce nastrój.
•    Naukowcy z USA dowiedli, że automaty na monety przyciÄ…gajÄ… o 45% wiÄ™cej klientów, jeÅ›li w powietrzu unosi siÄ™ miÅ‚y zapach.

Najczęściej zadawane pytania



Podobne artykuły:

Ile kalorii majÄ… pierniczki w czekoladzie
Ile kalorii majÄ… pierniki
Bajgiel z sezamem kcal
Sok z agrestu na gorÄ…czkÄ™

Wersja do druku