Ostatnie lata pokazały, że obecność z internecie jest często konieczna, by odnieść sukces biznesowy i bynajmniej nie dotyczy to tylko e-commerce. Ten efekt podkreśliła jeszcze pandemia i lock down, a obecnie wszystko wskazuje na to, że utrzyma się on na stałe. Zatem ? w internecie trzeba być. I to być na widocznym miejscu... Jak to zrobić?


Przygotowanie strony internetowej

Minęły czasy, gdy samo uruchomienie strony internetowej przekładało się na sukces biznesowy. Obecnie, by do niego doszło, konieczna jest wytężona praca, która rozpoczyna się już na etapie budowania koncepcji strony. Należy zadbać o warstwę graficzną, użytkową i techniczną, które de facto są ze sobą powiązane.

Do części graficznej można użyć zarówno gotowego szablonu, jak i przygotować ją od początku pod danego klienta. Pierwsze wyjście będzie na pewno tańsze, jednak drugie zwykle daje lepszy efekt. Trzeba przecież pamiętać, że ludzie kupują oczami, więc wrażenia estetyczne wypada zapewnić już od pierwszych chwil pobytu na stronie. Tak samo zresztą, jak użytkowe, czyli tzw. UX i UI. Ścieżka poruszania się klienta po stronie powinna być tak opracowana, by odczuwał on przy tym maksymalny komfort. Wiedział, gdzie może znaleźć interesujące go rzeczy, jak się poruszać po stronie. W przypadku sklepów internetowych kwestia jest bardziej skomplikowana, bo ścieżka użytkownika powinna też zapewniać jak najlepszą konwersję, połączoną z możliwości sprzedaży produktów uzupełniających, a przy prezentacji wizualnej szczególną uwagę zwrócić należy na strefę produktów promowanych. Projektowane obecnie strony internetowe są na tyle rozbudowane, że zazwyczaj najbardziej rozsądnym rozwiązaniem jest zlecenie takich prac do specjalistycznej firmy (https://www.webrange.pl/strony-internetowe/kielce/) zajmującej się budowaniem witryn www. Już na tym etapie koniecznie trzeba wziąć pod uwagę kwestie związane z dalszą promocją strony w sieci.

Marketing w internecie

Działania marketingowe, jakie mogą być prowadzone w internecie, są szerokie i... obowiązkowe. Ciężko jest zapewnić widoczność strony, a co za tym idzie napływ klientów, jeśli zaniedbana będzie kwestia marketingu. Można powiedzieć, że obecnie ma on trzy główne filary.

Social Media to zwykle sposób na zbudowanie społeczności wokół firmy czy sklepu. Informowanie o nowościach, promocjach, o tym, co dzieje się w firmie, jakie podejmuje działania, czym się wyróżnia. Odpowiednia komunikacja w SM pozwala na zbudowanie grona wiernych klientów czy sympatyków, a ich rola jest nie bez znaczenia. Ten kanał można wykorzystać także do sprzedaży, zwykle poprzez reklamy płatne.

PPC, czyli Pay Per Click, to wszelkie reklamy, w których płatność następuje po kliknięciu ich. Oznacza to, że nie płacimy za samo wyświetlenie, ale dopiero, gdy przyniesie ono określony skutek – czyli przejście na witrynę. Korzystają z niego wszyscy. Sklepy internetowe, firmy lokalne i globalne, instytucje. Reklamy PPC mają tę zaletę, że możemy z dużą swobodą budować segmenty klientów, dzieląc ich na podstawie różnorodnych kryteriów, a do każdego segmentu kierować inny komunikat reklamowy. Reklamy płatne wykorzystywane są najczęściej właśnie w mediach społecznościowych (Facebook Ads) oraz w ekosystemie Google (Google Ads). Ich wyróżnikiem jest także czas potrzebny do rozpoczęcia kampanii. Uruchomienie i kampanii może trwać dosłownie kilka dni, po których reklamy zaczną się wyświetlać. Tu też dobrze jest skorzystać z pomocy firmy zewnętrznej ( https://www.webrange.pl/reklama-google-ads/kielce/), bo takie kampanie muszą być na bieżąco monitorowane. Sprawdza się skuteczność przekazów, zwrot z danej kampanii, opłacalność reklamowania grup produktów/usług, działania konkurencji i za każdym razem konieczne może być wprowadzenie korekt – optymalizacji – działań.

Trzecim filarem marketingu internetowego jest pozycjonowanie (https://www.webrange.pl/pozycjonowanie-stron/kielce/). To z kolei działania, dzięki którym strona może uzyskać widoczność na wysokich pozycjach w tzw. naturalnych wynikach wyszukiwania, czyli po wpisaniu danej frazy w wyszukiwarkę. Ze względu na mnogość zmiennych i wszechobecną konkurencję takie działania – by były skuteczne – powinny być prowadzone przez specjalistów. Nie są one nastawione na szybkie efekty, bo zwykle mijają miesiące, nim odnotuje się widoczne rezultaty. Jednak nagroda, czyli widoczność strony na górze wyników wyszukiwania, a więc i przejścia na nią internautów, wynagradza czas oczekiwania.